• Nelly88

Bf Maj 2015

Ciconiidae skrev 2014-11-21 10:03:21 följande:

Igår köpte jag lite mammakläder och idag har jag mina mammatights på mig. Det är såå skönt! Kanske är lite tidig, vecka 16 imorgon. Har ni börjat använda mammakläder ännu?

Jag började använda mammabyxor förra veckan, alla mina jeans är så tajta annars även om jag inte har någon direkt gravidmage så spänner det ju. Jätteskönt!
  • Nelly88
    LFru skrev 2014-11-21 10:58:38 följande:

Hej alla!
    Igår vad jag på MVC på mitt nojjiga-besök. Kändes nästan dumt när jag kom dit eftersom jag blivit såå mycket lugnare så fort jag fått tiden bokad (vetskapen att jag slipper vänta till RUL 18/12 dämpade mycket av oron). Allt var iallafall bra med bebis! Så skönt! Nu har jag lovat mig själv att detta var mitt första och ENDA nojjighets-impuls! Oskyldig

Min man har också börjar väga mig och mäta magen varje dag för att bevisa för mig att jag visst växer.. haha

Så skönt att allt såg bra ut! Jag räknar ner till RUL som besatt, 39 dagar kvar... evighet! Har varit och köpt en liten babyoutfit i strl 50 bara för att tillåta mig själv att försöka njuta av att vara gravid, men efter RUL tänker jag skrika ut till hela världen att vi ska ha en till :)
  • Nelly88
    LFru skrev 2014-11-21 11:32:20 följande:
    Haha, förstår det! Vi har handlat saker som galningar redan, dock inga kläder än. När jag har stunder när jag knappt tror på det längre går jag och tittar på sakerna och känner värsta lyckoruset! Så mysigt!

Du kanske har tips på hur jag ska tänka med klädinköp. Vi kommer inte handla allt ännu, men eftersom jag sitter hemma och har mycket tid att planera för ankomsten, funderar jag mycket på vad det är jag egentligen behöver. Är lite rädd att vi ska köpa på oss för mycket som bebis snabbt växer ur. Det kommer ju vara hyfsat varmt den första tiden också kan man ju anta. Vad ska man köpa/hur många av varje behöver man EGENTLIGEN och vilka storlekar?
    Min pojke är född i januari så det var såklart lite annorlunda, men som regel tror jag de flesta klär sina bebisar för varmt oavsett årstid. Vi köpte iaf alldeles för lite kläder i strl 50 (min pojke var 52 cm o vägde 3300 och 50 var ibland tom för stort, han hade strl 50 minst första 6 veckorna) och fick be våra föräldrar åka o handla när vi låg på bb. Så denna gången ska jag köpa lite mer i strl 50 men typ tunna bodys och så (blir lättare att handla kläder till våren när det är rätt säsong i butikerna. Omlottbodys enbart, vår pojke hatade sånna man drar över huvudet (!). Byxor köpte vi bara tunna bomullsbyxor, jeans o mjukisbyxor är omöjligt på så små. Strumpor kan jag rekommendera polarn o pyrets, typ de enda som inte trillar av (deras sommarstrumpor på bebisavdelningen är bäst). Tunn kofta och tunn filt är nog lagom på sommaren o en tunn hjälmmössa (tyckte bäst om sånna man knöt under hakan). Vi bytade kläder minst två-tre gånger om dagen första tiden, mycket kräk o mjölk o bajs hehe (köp många tunna snuttisar o liknande, köp stora som kan användas som solskydd/handduk/amningsjal osv). Har man egen tvättmaskin räcker kanske 10 olika bodys o 5 byxor, har man tvättstuga skulle jag nog satsa på det dubbla. Och glöm inte bort dig själv, svala amningskläder som är lätta att ta på typ blusar/klänningar med knäppning fram el omlott. Första gången jag skulle gå ut själv med en nyfödd mitt i vintern var katastrof, klä på både lillen och mig själv massa vinterkläder, ska bli skönt att slippa denna gången :)
  • Nelly88
    LFru skrev 2014-11-21 12:05:07 följande:

Tack så jättemycket för tipsen Nelly88. Jag tänker också att det är bättre att köpa när det närmar sig och affärerna har rätt säsong på kläder. Jag inser ju genast att vi tänkt klara oss på alldeles för få ombyten..haha!

En dum fråga kanske, men vad är det för skillnad på en vanlig mössa och en hjälmmössa? Är gratismössan man får i babyboxen från Åhlens en hjälmmössa? Även fast jag har stor erfarenhet av barn inser jag nu när vi ska få vårt första egna att det är sååå mycket jag inte har koll på. Som t.ex. att de inte ska ha vanliga sängkläder som täcke det första året?! Känner att de flesta av mina vänner på FB som fått barn lagt upp bilder på den färdigbäddade spjälsängen när det börjat närma sig..fick en chock när jag såg att det stod "rekommenderat från 12 mån" på ikeas täcke, haha! (vet inte hur hysteriskt viktigt det är, men jag inser ju att jag har en del att googla om..)

Hehe ja vi hade bara med oss typ tre bodys till bb, räckte typ en dag ;)

En hjälmmössa är som en tajt mössa med knyte under hakan (tänk vattenpolomössa typ hehe), googla så ser du, finns överallt! Mina favvo är från newbie o pop.

Vi fick barn på vintern ju så jag köpte täcke till vaggan men det var lönlöst för lillen drunknade under det fluffiga täcket, så han fick ha pyjamas o filtar. Nu kommer jag satsa mest på pyjamas (är det varmt kan man ju ha kortärmad/kortbent pyjamas), han sparkade ändå mest av sig filtarna men blev ju för kallt att ligga i bara blöja då.

Vagntäcke var perfekt i liggdelen sen på våren (säkert lagom i september till våra småttingar nästa höst, sen byter man ändå till sittdelen mitt i vintern när de är ca 6 månader o då blir det ju en åkpåse till den). Spjälsängstäcke behöver man ju inte köpa förrän de är ca ett år... Satsa på ett vagntäcke till augusti/september o så några mysiga filtar att ha i vaggan och spjälsängen första tiden (vi hade vagga första halvåret innan han fick eget rum). Kan rekommendera Little heart eller beach house som gör sängkläder i bomullstrikå, mycket mysigare än hederliga lakan. Även H&M har spjälsängslakan i bomullstrikå.

Sorry för långt inlägg!
  • Nelly88
    LFru skrev 2014-11-21 12:28:56 följande:

smile2.gif Tack så jättemycket! Sjukt bra med tips från någon som har gjort det förr! smile5.gif

Hehe tack! Kommer säkert känns mig som värsta nybörjaren när vi väl står där ;)
  • Nelly88
    MammaMia91 skrev 2014-11-23 19:15:54 följande:

Jag måste fråga er andra om ni upplevt det jag upplever nu. Jag känner mig extremt kissnödig hela tiden och sprinnger på toa var 5 minut och kissat bara en skvätt varje gång. Jag har inte ont eller så. Är det urinvägsinfektion tro?

Kan vara uvi, inte alltid man har några symtom när man är gravid, s k tyst uvi. Lämna urinprov hos din bm!
  • Nelly88
    MammaMia91 skrev 2014-11-23 19:45:30 följande:
    Jag får ringa barnmorskan imorgon
    Det kollar snabbt med en sticka om där är bakterier i urinen eller inte, så lika bra :)
  • Nelly88
    Pillow skrev 2014-11-24 09:50:39 följande:

Någon av er som får näsblod bara sådär? Jag fick i fredags från ingenstans o sen 2 ggr i lördags! Igår vilade ja istället! V 16 idag

Förra graviditeten fick jag näsblod samma dag som jag plussade och sen några gånger till under grav. Än så länge ingenting denna grav. Som sagt inte helt ovanligt när man är gravid, så inget farligt om det bara är normal mängd (dvs att det slutar efter en stund och du kan andas som vanligt).
  • Nelly88
    Bebben84 skrev 2014-11-25 19:54:18 följande:

Tycker alla verkar känna sin bebis sparka här inne utom jag :). Är mitt andra barn men har moderkakan i framvägg vilket självklart dämpar.

V15 (14+4)

Första barnet var jag säker på att jag kände bebisen i vecka 15. Är i vecka 14 med andra barnet nu och har fortfarande inte känt den där "första" sparken när man liksom är 100 % säker på att det var bebisen, lite bubbel o sprattel men inte varje dag och inget som jag inte kan utesluta som vanligt magbubbel liksom... Det kommer snart!
  • Nelly88
    Bebben84 skrev 2014-11-25 19:54:18 följande:

Tycker alla verkar känna sin bebis sparka här inne utom jag :). Är mitt andra barn men har moderkakan i framvägg vilket självklart dämpar.

V15 (14+4)

Hade du moderkakan i framvägg förra graviditeten också? Är lite nyfiken för jag hade det förra gången och funderar på om jag har det denna gången också (har inte rul förrän 30/12, har varken varit på vul eller kub).
  • Nelly88
    Bebben84 skrev 2014-11-25 22:44:54 följande:
    Ja jag hade det sist också och hade hoppats på att då uppleva att inte ha den fram men det är ju inget man kan bestämma så :). Min kompis som haft både fram och uppe har sagt att det är sååååå skönt att ha den fram tydligen och att jag var lyckligt lottad. Så får väl tro henne :)
    Aha ja kan tänka mig att det är skönare att ha den fram, tror jag har det denna gången också men vet inte ju... Tycker det segar sig fram, längtar tills efter nyår då ska jag börja räkna ner istället för upp hihi :)
  • Nelly88
    Pyssilullan skrev 2014-11-27 07:50:59 följande:

Hej! Så roligt att följa Er smile1.gif
    Jag gick in i vecka 17 idag ... Fortfarande inte berättat på jobbet eller för de blivande syskonen. Men nästa helg tänkte vi "släppa bomben" till familj och barn.

Min mage syns inte under dagarna, men det är som enorm träningsvärk och molvärk och känns som magkatarr till och från, Kvällarna ddäremot står magen ut och är spänd, så då gömer jag mig hemma under en filt ;)

Nedräkning till Rul 18 dec, smile1.gif känner inga rörelser och ingenting så känns liiite oroligt, då det är mitt tredje barn. Har ej gjort vul ell kub så detta ser jag verkligen fram emot.

Har det lite likadant som du, magen e helt platt på morgonen men på kvällen är den mycket större. Känner heller inga rörelser och är i vecka 14 nu... Har inte heller gjort varken vul el kub så längtar så galet mycket till rul 30/12... Hoppas verkligen bebisen börjar göra sig till känna innan dess!
  • Nelly88
    Mariposas skrev 2014-12-02 12:30:43 följande:
    Gjorde RUL igår... En liten lillebror ska vår grabb få :)
    Så mysigt! Vi har fyra långa veckor kvar till RUL...
  • Nelly88
    Miras mamma skrev 2014-12-04 14:33:28 följande:

Kände första lilla puffen från bebisen igår! Är i vecka 15. Ett litet "pet" strax bredvid naveln var det :D Samma dag sa min dotter för första gången "jag tycker om dig" till mig samtidigt som hon kramade mig. Börjar nästan gråta när jag tänker på det, behövs inte så mycket för att börja grina nu för tiden :)
    Hur mår ni andra som är i ungefär samma vecka? Är så glad att tröttheten har börjat släppa nu.

Mys! Jag är också i v 15, tror jag känner små pet från bebisen men inte alls ofta så är inte helt säker. Är också piggelin igen efter illamående och trötthet, känns jätteskönt! När har du rul?
  • Nelly88

Är det bara jag som inte träffar bm alls ofta nu i början? Hade inskrivning i vecka 12, sen rul v 19 och nästa träff med bm är inte förrän v 25 (då får man lyssna på hjärtljuden första gången). Känns som var o varannan går på flera ul innan rul och även har besök hos bm innan v 25...

• Nelly88
    Pyssilullan skrev 2014-12-09 08:43:38 följande:
    Nejdå, samma för mig!
    Var på inskrivning v 9 - Sen nu är jag i vecka 18 och har inte varit dit mera.. Nästa grej blir RUL 18 dec. O sen besök hos BM i januari igen. Känns väldigt glest,
    O min mage växer ju inget så man börjar ju nästan bli orolig.
    Vill ju känna det första fladdret också, borde ju vara dags snart, är mitt 3 e barn
    Ja det är verkligen glest i början, känner sig lite ensam hehe. Men efter rul kommer det kännas bättre när man fått se att där faktiskt är en bebis. Jag är i vecka 16 nu och har precis börjat känna lite puttar...
  • Nelly88

Rul på tisdag, som jag långtar!!!!

Pojke född 130127 Syskon BF 150529
Svar på tråden Bf Maj 2015