• Yonndax

Bf Maj 2015

Vi har inte berättat för våra familjer ännu. Inte för vår son heller. Tror dock han börjar misstänka nått. Har haft ett sent MA och ett mf tidigare så vi vill vänta till minst v 12 gärna till efter RUL innan vi berättar. Vet dock inte om det kommer att gå att dölja magen ända till efter RUL i slutet på dec. Träffar svärföräldrarna minst varje helg och magen kommer snart att synas. Dessutom fick vi inte direkt några positiva reaktioner när vi berättade om sonen för 4½ år sedan. Så vi är lite kluvna.
    Min föräldrar kommer bli glada därför vill vi vänta tills vi vet att det ser bra ut.

• Yonndax
    Anonym (V 8) skrev 2014-11-06 09:55:05 följande:
    Jag fick ett sms av min mamma när jag hade berättat för henne.. Hon har reagerat dåligt alla 3 gånger jag varit gravid o blviit typ chockad...

Hon skrev "Ja ha.. Slå mig hårt i ansiktig så jag känner att jag lever"  Ingen glad gubbe inget grattis ingenting.
    Men hon älskar mig, och även sina två barnbarn, men hon blir alltid lika negativ / chockad när jag är gravid o det tar hårt på mig.. Fällt många tårar pga henne
    Mmmm...det är jobbig när det inte iaf kan säga grattis. Svärfars kommentar när vi berättade om sonen var " Hur fan tänkte ni nu?" Sambon hade fast jobb, jag hade precis förlorat mitt när vi berättade ( men vi hade försökt aktivt i 1½ år medans jag hade jobb) Vi orkade inte förklara att vi ville ha barn utan svara de bara att det inte var planerat. Svärmor sa inget om det alls när vi berättade. Det var mer jaha. Det var aldrig speciellt intresserade under graviditeten, frågade inte hur jag mådde, hur barnet mådde. Vi berättade tidigt vilken dag det var beräknad födelse, de glömde bort det, bokade en resa så att de inte skulle vara hemma när det var dags. När vi började kolla på barnvagnar och annat ca 8 veckor innan det var dags var det mer " men ska ni titta på det redan, det är ju lååångt kvar" Nu kom sonen 4 veckor tidigt och de ställde upp jättebra och gör det fortfarande. De älskar honom och tycker det är roligt att vara med honom men han var nog inte speciellt önskad från deras sida från början.
  • Yonndax

Hoppas vi får kolla denna gången. När vi väntade sonen fick vi inte för då fanns det inte tid för det. De hade precis flyttat till nya lokaler och hade inte riktigt kolla på all utrustning. 

• Yonndax
    Är gravid i v 10+6 och har problem med magen. Den känns väldigt uppblåst och gör ont. Har ont långt ner i magen och det går bak i ryggen. Inte som växtvärk eller sammandragningar. Är väldigt tryck öm och magen börjar bukta ut under brösten. Böjer jag mig ner för att ta på skorna upplever jag ett stort obehag och mår illa. Allt känns som att det stramar åt över magen, t.o.m vanliga trosor, eller lösa mjukisbyxor. Kände mig förstoppad i början på vecka och tog lite medicin för det och det hjälpte. Har inte haft problem med nr 2 efter det.Har sedan dess druckit mycket, ätit fiberrikt, undvikit mat som gör magen trög och uppblåst.Blir mätt väldigt fort och blir sen hungrig igen efter nån timme.Får knappt i mig en macka till frukost tex. Känner ett väldigt sug högt upp i magen precis under revbenen. Har försökt få tag på mvc i 2 dagar utan framgång. Nu har de gått hem för helgen och jag är hänvisad till akuten eller gyn. Känner inte riktigt att jag hör hämma där. Så dåligt mår jag inte. Känner mig bara orolig för att det kanske är nått värre (vad vet jag dock inte) men vill inte ta upp tid på akuten för lite magproblem. Är inte orolig för graviditet i sig då jag känt lite fladder i magen och jag blöder inte. 

Nån som har nått råd eller förslag.
  • Yonndax
    Nelly88 skrev 2014-11-07 15:12:36 följande:

Får man ont under revbenen på hö sida kan det vara levern, har du ringt och pratat med 1177?

Nä det har jag inte. Kanske ska göra det. Pratat med vanliga VC och de sa inget och tyckte jag skulle kontakta gyn om det blev värre. Det har har även känts tungt att andas de senaste dagarna. Precis som det kan göra sent i grav när barnet trycker mot lungorna.
  • Yonndax

Önskar att det la sig men det har varit så här i 3 dagar nu. Får hoppas det lägger sig under helgen annars blir det att ringa MVC igen på måndag.

• Yonndax

Vad skönt att det inte låter allvarligt. Bebis är jag inte orolig för, har tom kännt lite fladder. Dock var det mer om det var nån allvarlig förstoppning eller nått sådant. Hade så ont igår att jag fick ta Alvedon. Idag känner jag mig bara uppblåst men har inte ont. Dock kräktes jag för första gången imorse. Skönt att det inte är så långt kvar till v13-14. Går in i v 12 idag. (11+0)

• Yonndax
    Jordgubb90 skrev 2014-11-13 20:52:03 följande:

Kvällsmagen! Jag tycker inte jag ser gravid ut när jag kollar i spegeln men det här kortet alltså ????

V14+5

Med tanke på hur slank du verkar vara i övrigt hade jag nog inte misstagit den magen för nått annat än gravid på ett badhus. Är en fin mage =)
  • Yonndax
    aj 378 skrev 2014-11-18 13:18:17 följande:

Hur har ni det med vikten? Har hittills gått upp tre kg i v. 13. Gick upp 35kg med första och gick ner allt plus lite till och nådde drömvikten och nu är jag så rädd att det ska bana iväg igen vill Max gå upp 12-15kg denna gången..

Hade gått upp 3 kilo i vecka 6 men nu i v 12+3 har jag gått ner 2 kg till min "normala vikt" Mitt BMI är redan överviktigt så vill verkligen inte gå upp mer än nödvändigt. Med sonen gick jag upp totalt 10 kg men hade sen svårt att bli av med det efteråt. Har varit sugen på konstiga saker och när det bara är det som kommer upp i mitt huvud som duger när jag mår illa är jag lite orolig för hur det går. Hoppas jag kan återgå till en nyttigare diet snart.
  • Yonndax

Förra grav syntes det knappt i vecka 18. Bara om jag låg på rygg och då hade jag några extra kilon. 171 cm och 78 kg då, nu 171 cm och 85 kg. Nu är jag i vecka 12+4 och magen syns redan. Kommer inte kunna dölja det till efter rul i slutet på dec som jag ville. Så det är väldigt individuellt. Finns ju faktiskt de som inte tror att de är gravida just för att de inte går upp i vikt och inte får en stor mage. Sen sätter förlossningen igång i vecka 37 eller nått och de blir förvånade. 

Svar på tråden Bf Maj 2015