• Yonndax

Bf Maj 2015

Bebben84 skrev 2015-02-24 16:24:31 följande:
    Stort sf-mått behöver inte betyda stor bebis :)
    Hoppas inte det. Låg högt förra grav oxå och fick gör glukosbelastning. Den visade inget. Sonen var stor för att vara 4 veckor tidigt född. Sprack mycket. Vill inte försöka få ur mig en ännu större bebis =)
  • Yonndax

Är i vecka 27+6 idag och foglossningarna ligger på en stabil nivå, dock så har troligen graviditetsklådan nu kommit. Hade det förra grav med. 

Har införskaffat vagn men ingen bilstol ännu. Lutar åt en Britax som även går att klicka fast i vagnen.

Gick igenom sonen alla kläder förra helgen och kollade vad vi hade och vad som kan passa en tjej.

Har bestämt namn sedan tidigare. Fick först tänka om då det namn vi valt tills när sonen skulle födas heter svågerns styvdotter, så det blev Cornelia Maire stället.
    Just nu önskar jag att att tiden kunde gå fortare längtar tills det börjar närma sig =)

• Yonndax

Det där med vikt är väldigt individuellt. Jag har några kilo övervikt sedan innan, typ 6-8 kg. Och har nu i vecka 30+1 gått upp 8 kg totalt. Med sonen hade jag kanske 4 kg övervikt och då gick jag upp 9 kg totalt. 4 veckor efter förlossningen hade jag gått ner alla de 9 kg plus ytterligare 6-7 kg och vägde typ 2 kg mindre än när jag blev gravid med honom. Så länge man äter hyfsat nyttigt så brukar man säga att man går upp så mycket som kroppen behöver för grav och amning. Tänk på att barnet väger ca 4 kg, fostervattnet ytterligare par kilo och moderkakan kanske 1 kg. Så av alla de kilo du har gått upp är ca 6-8 kg barn, fostervatten och annat som försvinner direkt vid en förlossning.

• Yonndax
    Jordgubb90 skrev 2015-03-26 10:13:44 följande:

Hur många av er har gått hem från jobbet (sjukskrivning eller fl-lediga) och hur många är kvar på jobbet? Hur länge planerar ni att vara kvar och vad jobbar ni med? :) *nyfiken*

Är egen företager så jag kan stuva runt rätt fritt i schemat. Kommer att jobba så länge jag kan men eftersom jag kan vila ibland på dagarna är jag inte orolig. Sonen kom 4 veckor tidigt så får se hur det blir denna gången. Högsäsongen för mitt företag är egentligen från typ mars till oktober så förlossningen kommer egentligen inte så bra men vad gör man =)
  • Yonndax

Kan vara att bebisen är på g. Har du ringt förlossningen och hört med dem? Kan vara allt från att du har en infektion p g till att, UVI till att det är helt normalt. Jag hade ringt till förlossningen och hört med dem. Så sent i grav ska man ju alltid kontakta förlossning om man får blödningar eller avvikande flyttningar.

• Yonndax
    8barnsmamman skrev 2015-04-14 10:49:09 följande:

Här ville inte bebis stanna längre :) så vi är inlagda på förlossningen & väntar på starkare värkar , ingen som vågar skicka hem mig då de tagit 20 min när de väl får fart!

Oj =)
    Lycka till!
  • Yonndax
    Jordgubb90 skrev 2015-04-14 19:02:00 följande:

Vill bara uppdatera er alla om att jag inatt födde en liten son på 2850 g och 49 cm lång. Född i vecka 35 men jätteduktig att äta och alla värden ser finemang ut än så länge :) förlossningen tog 3 intensiva timmar. / lyckligast på jorden

Ohh vad roligt grattis =)

Vad man själv börjar längta.

Vi kommer köra med ett tunnare täcke/ filt beroende på hur varmt det är. Kommer inte köpa nån overall innan hösten. 
  • Yonndax

Har en liten fråga till er som har en del förvärkar/SD.

Hur känns det när era små rör på sig?

Jag har inte några större mängder SD eller förvärkar nån enstaka då och då, men när min lilla rör på sig gör det något grymt ont. Magen blir stenhård och jag får andas igenom det. Avtar ju snabbt men ibland går det bak i ryggen oxå. Tror inte förlossningen är på g men jag hade det inte så när jag väntade sonen. Men det har varit så i snart 2 veckor.

• Yonndax
    Blicka skrev 2015-04-30 09:20:35 följande:

Hos bm idag. Järnvärde 119 så nu ska jag ta niferex o äta lite blodpudding o leverpastej. Ngn fler som tar niferex? När tar ni dom? Fick rekommendationen att ta 1-2 om dagen. Magen strax under kurvan, hjärtslagen bra, mitt blodtryck likaså. Ett besök kvar innan snitt.

Jag har ätit 2 st niferex om dagen i snart 1 månad. Jag brukar ta dem på morronen tillsammans med frukosten för att inte glömma dem. Men det är egentligen bättre att inte ta dem i samband med måltid för då verkar de bättre. Även bra att ta med ett glas juice eller en apelsin då c-vitamin gör att kroppen har lättare att ta upp järnet. Försök undvika mejeriprodukter när du tar dem då kalcium hämmar upptaget av järn.
  • Yonndax

Grattis till er som har fått och jag hoppas att det börjar hända nått för er som har väntat länge eller har känningar av att nått är på g. 

Så härligt med lite bebisbilder =)

Själv har man nån vecka kvar till BF men fick iaf se den lilla på UL när vi var på koll i helgen.

• Yonndax
    Pillow skrev 2015-05-16 19:08:41 följande:

Bf om 3 dagar här!

Sitter o läser lite tips på vad man kan göra för att "sätta" igång värk arbetet själv, så läser jag att vissa har nämnt sex kan vara ett tips! Någon som tror eller testat?

Med sonen fungerade det för oss. Vi hade sex och typ 1 timme senare gick vattnet. Denna gången har vi provat 4 ggr utan resultat.
  • Yonndax
    Pyssilullan skrev 2015-05-18 22:14:58 följande:

Jag har laddat hem appen till min surfplatta, men kan ju inte logga in :,( står att man får sitt lösenord av banken ??! Hur ?!

Har du en iPhone eller Android? Vad har du för bank? Vissa banker tillåter inte surfplattor utan det måste vara en mobil. 

Så här ser guiden för SEB ut: http://seb.se/privat/digitala-tjanster/bankid/mobilt-bankid

F
    ör Swedbank: https://www.swedbank.se/privat/internet-och-telefontjanster/bankid-(e-legitimation)/mobilt-bankid/index.htm 

Fortsätt fråga om det inte löser sig så hjälper vi dig med det.
  • Yonndax
    Blicka skrev 2015-05-23 11:03:53 följande:
    Verkligen!

Ngt nytt från er som väntar?

Vi hoppas kunna åka hem idag. Ska ta pku-test o väga här efter lunch så får vi se. Läkarundersökningen gick jättebra iaf.
    Har fått graviditetsklåda och är förkyld. Har börjar få rosa/blodblandade flytningar så jag hoppas att nått är på g snart. har lite mensverk imellanåt och nån enstaka SD men inget mer. Börjar bli rätt trött på att vara gravid men med 1 vecka kvar till BF borde nått hända snart. 

Det är så roligt att läsa om alla som redan har fått sina små. Grattis =)
  • Yonndax

Några dagar kvar till BF och känner oxå att det mer lutar åt att jag går över. Känns väldigt mystiskt då sonen föddes 4 veckor tidigt. Men men, det enda positiva med att krabaten inte valt att titta ut ännu är att jag har nästan hunnit bli helt frisk från min förkylning iaf. 

• Yonndax
    Och där gick vattnet =)

Äntligen händer det nått. För ca 15 min sedan gick vattnet. Håller på att packa och fixa barnvakt för att sedan åk in till förlossningen för en koll =)
  • Yonndax
    Det blev en väldigt intensiv förlossning. När jag var öppen 3 cm började jag med lustgas på 30%. Då var klockan ca 3 på natten Det gick bra ett tag, Bad att få bedövning efter en stund. De började gör iordning för den men då var det försent typ. Har inte så mycket minnen av det utan var rätt borta och hade väldigt ont. De glömde skruva upp lustgasen och mot slutet var det jobbigt för lillan. Så jag körde typ hela förlossningen på 30% lustgas och utan bedövning. 07.18 kom så vår Cornelia till världen. Jag sprack minimalt men hade ändå väldigt ont var inte kontaktbar förrens vid halv 9 tiden. Nu ligger vi på patienthotellet och vilar oss. Amningen har gått över all förväntan och lillan sover rätt mycket. Börjar känna mig hyfsat pigg ändå =)
  • Yonndax
    Moolie skrev 2015-06-01 21:18:21 följande:

Kissemiss 25:e april 05.35 pojke 3350g 51cm

MorCaa 1:a maj 05.52 pojke 3675g 51cm (Samson)

Serah 4:e maj 21.19 pojke 3180g 50cm

Sabine 6:e maj 16:49 flicka 3740g 50cm (Laura)

Pco: 7:e maj 23.07 flicka 47cm 2990g

Oväsen 10:e maj 19.36 flicka 4460 g 54 cm

S1528 11:e maj 15.28 flicka 3790g 52cm

Marriew 13:e maj 14.06 pojke 4160g 54cm

Cherryay 14:e maj 06.30 flicka 4020g 53cm (Naemi)

Bebben84 14:e maj 02:07 flicka 3170 g 48 cm

Nea12 15:e maj 15.22 flicka 3480g 48cm

Pusselbiten86 17 :e maj 19:15 flicka 2820 g

Zorro 18:e maj 06:36 flicka 4060 g 54 cm

Saajood, 20:e maj 00:59, pojke, 50 cm 3930 g

litetmoln. 20 maj (BF +13), flicka, 51 cm 3400 g

Blicka, 21 maj 12.39, flicka, 51 cm 3266 g

Lovehate, 23 maj 23.15, flicka, 47cm 3218 g

Moolie, 25 maj, BF +18, flicka, 4200g 55cm

MammaMia91, 26 maj (BF +10) 06.54, flicka, 50cm 3540 g (Sofie)

Akma82, 29 maj 00.51, pojke 48 cm 2790g

Yonndax 29 maj 07:18. Flicka 52 cm 4060 gam (Cornelia)

Svar på tråden Bf Maj 2015