Inlägg från: Pyssilullan |Visa alla inlägg
  • Pyssilullan

Bf Maj 2015

Zorro skrev 2014-12-19 15:18:25 följande:

Jag är egentligen inte så mycket för det här "tjejer ska ha rosa, killar ska ha blått", men nu när vi ska få en lillasyster kan jag ändå inte låta bli att bli lite sugen på att köpa lite "tjejiga" kläder. Har hittat så himla fina kläder på Åhléns i ekologisk bomull som jag funderar på att köpa att ha som första kläderna när vi åker hem från förlossningen.

Vår son var lite sjuk när han föddes (inget allvarligt, men han behövde antibiotika ett tag) så han fick inte ha kläder på sig förrän han var ca 1,5 vecka gammal då vi åkte hem från neo. När brukar man egentligen ta på kläder på bebisen?

Jag åkte hem 5 timmar efter förlossningen med båda mina tjejer och fick klä på direkt efter att doktorn gjort sin sista koll efter ngn timme bara :)
  • Pyssilullan

Kikar in - Längesen jag skrev här nu i och med att jag blev lite förvirrad efter att RUL flyttat mig 3 veckor bakåt ;)
    Nu är jag i Vecka 21 och fått datum 1.a juni, men de sa att de mycke väl kan bli tidigare för det var så svårt att ställa datum på mig (?) konstigt!

Mår bra förutom att jag inte trivs med min dåliga hy och att jag känner mig såå pluffsig.

• Pyssilullan
    kanien skrev 2015-01-13 09:22:44 följande:
    Jag är i v.21 och har inte känt någon spark eller buff. Har typ känt nått fladder någon enstaka gång men sitter bara och väntar på att riktiga rörelser ska sätta igång
    Jag är också i vecka 21, med tredje barnet dessutom och känner otroligt lite
    Några puttar / fladder svagt svagt / dag sedan kanske 1 vecka tillbaka, men otroligt lugnt på dagarna osv.
    Vill känna mera, är ju så ljuvligt :)
    Började med Blutsaft idag - Inte på order av ngn utan av mig själv. Känner mig otroligt trött o orkar inte med att fokusera på jobbet som jag borde. Men ska till BM på torsdag ska be henne kolla Järnvärdet då, har inte varit där sedan v 11 så verkligen dags nu, man får ju gå så jädra sällan!

• Pyssilullan

Ja jag är så sjukt sjukt trött så järnvärdet har nog ändrat sig en del, hade känts bra om dom velat kolla det, men imorgon bitti är det dags iaf. Min BM är rätt nonchalant, vi har heller ej någon valmöjlighet utan det finns endast 1 ställe att gå på.

Tredje dagen med huvudvärk nu och igår blev det 6 alvedon :/ O började med två på morgonen idag igen, känns sådär. Vad kan det bero på?

• Pyssilullan
    Bebben84 skrev 2015-01-15 11:11:53 följande:
    Men jag blir ju förbannad när jag läser detta!!! Klart hon skulle tagit stick-i-fingret på dig och kollat järnvärdet!! Och självklart även lyssnat på bebisen! Galet tycker jag!! Kallas det ens för vård??? Nä fy!

Jag har gått 5 ggr till min bm vid v21. Tagit blodprov från första besöket och sedan varje gång för att hålla koll på järnet och lyssnat på bebisen sedan v11. Hade hon inte haft stenkoll på mitt järnvärde hade jag kollapsat för den droppade hastigt. Jag får även lämna urinprov varje gång för att hålla koll på äggvitan i urinet. DET kallar jag vård.

Tycker det är förjävligt att det är så olika!
    Glömde posta detta utan att vara anonym, det är ju jag som är Pyssilullan.
    Ja visst är det tråkigt, och så olika. Jag är ju så försynt av mig också så VÅGADE Inte "tvinga" henne ta blodprov. Utan sa snällt att jag kände mig yr och ont i huve o trött osv, och att jag skulle vilja veta om järnvärdet är lågt. NEJ fick  jag tillbaka, före v 25 är det INGEN fara, oroa dig inte. DRICK VATTEN!
  • Pyssilullan

V 21 - o molande "träningsverk" i magen flera dagar nu, ngn mer?
    Kan man ta alvedon mot det? eller bara att gilla läget?
    Blir helt matt trött o slut av att ha värk..

• Pyssilullan

Bjuder på en bild jag också då - V 20+6 = V 21 men byter vecka imorgon igen :)
    Känner mig mest pluffsig jag. Har fått magkatarr som är otrolgit jobbigt, moler och moler konstant men började med Omeprazol idag och hoppas det ger med sig.
    Va fina alla är!
  • Pyssilullan

Så svårt med kläder till sommaren tycker jag! Hur mycket ska man köpa?
    Om man ska ha i Månadsskiftet Maj/Juni?
    Svårt att veta om de kommer vara superhett (Som i somras) eller riktigt kyligt, som typ alla andra år ;)
    Kanske blir svettigt med pyjamas på natten?
    Lång eller kort ärm på bodysar?
    GAHH!!

• Pyssilullan

Hur mår ni?
    Jag har BF 1.a juni och går in i vecka 27 imorgon,
    Har mått bra hittills men börjat få mer och mer ont insida låg och liksom vid blygdbenet då jag går..

Idag på jobbet så hände också en oväntad grej, jag svimmade för ett par sekunder.
    Jag hade gått en promenad till jobbet, ätit en smörgås i farten och var på väg mot toaletten då allt blir totalt kaos, Jag kallsvettas, lät slita av mig koftan, blir yr och svagt illamående och känner paniken komma, VAD HÄNDER!
    Jag satte mig ner och allt blev svart någon sekund, sedan kom jag tillbaka igen lika fort men Yr och helt kall och blöt på kroppen.

Så obehagligt, vågade inte berätta för någon på jobbet heller, men efter att jag googlat en del så tyder det på mitt låga järnvärde? Vill aldrig mer behöva uppleva det. Nu hela dagen har jag känt mig extra trött/tung/dålig aptit osv.

Hur mår ni? Någon som varit med om liknande? Eller vet vad det kan varit?

• Pyssilullan

Hej Hej!
    Lämnar ett litet avtryck, är i vecka 29, Mår hyffsat bra, Jobbar fortfarande heltid och pendlar 10 mil med bil varje dag. Känner mig mest klumpig och går som en vaggande anka tyvärr fast jag inte vill, det gär liksom ont i underlivet på någe vis.

Sover bra men är ett "helvete" att vända sig :)
    Namn har vi bestämt känns det som, även om det kanske är JAG Som bestämt och han verkar bara hålla med ha ha

Vagn köpt - check
    Bilstol klar
    Skötbord köpt
    Spjälsäng o vagga har jag kvar sedan syskonen.
    Lite kläder är inhandlat osv. Vi känner oss väl förberedda,
    men det här med förlossningsbrev!? är det ngt man ska skriva? Vad skriver man i det? Hur skriver ni?

• Pyssilullan

Lägger in en bild jag med då, i Vecka 29! Jag har inte fotat min mage en endaste vecka, men nu tvingade jag sambon att ta ett kort, dumt att jag hade ett svart linne på mig. Usch, vikten är hemsk - Jag är på 86 kilo nu och det är väl nu mot slutet det kommer stegra sig :( BLÄ vad jag hatar min vikt, vill bara gå och gömma mig.

• Pyssilullan

Det är ju väldigt svårt det här när man diskuterar "har du bara gått upp si" "har du bara gått upp så" "helt galet att jag gått upp så"

Allt beror ju på vad man väger innan!
    Har man en kraftig övervikt sedan innan brukar majoriteten inte gå upp mer än 8-10 kilo totalt, är man en spinkis kan man gå upp 25 kilo, och vise versa, även tvärt om såklart! Så här är det för mig!

1.a graviditeten hade jag en övervikt på 12 kilo och gick ändå upp 32 kilo.
    2.a graviditeten hade jag en normalvikt och gick upp 15 kilo

Nu är jag på min tredje graviditet och hade en övervikt på 6 kilo och har gått upp 8 kilo hittills i vecka 31.

Så olika det kan vara! Men hur upplever ni? Går man upp mest de sista 10 veckorna eller är det också olika? Kan man stå still de sista veckorna?

• Pyssilullan

Jag jobbar på kontor, Planerar att jobba sista dagen på mitt BF datum :)
    Verkar vara den enda i världen som gör så?
    Jag tänker alltså jobba tills det är dags, många verkar tycka det är konstigt.
    Ngn mer än jag som jobbar ända till BF?

• Pyssilullan

Jag är pckså i V 32, otroligt lugn bebis som rör sig sällan,
    Syns ännu inga sparkar utanpå magen och min sambo har känt ett fåtal ggr.
    Jag skulle vilja att den sparkade mera :) he he

För övrigt väldigt "less" på att vara gravid nu, blää va jobbigt det är ibland, elefankänslan när man knyter skor eller rör sig.

• Pyssilullan

Nu måste ni hjälpa mig - Går in i vecka 39 imorgon, så det närmar sig sakta men säkert för mig med :) MEN! Det slog mig idag att jag ej skickat in om Föräldrarpenning, HJÄLP! NÄR gör man det?

Jag har ju skickat in moderskapsintyg,
    Sedan har min chef fyllt i en lapp om hur jag jobbat och fått fram en årslön.
    Därefter fick jag en grön lapp fr Fökassan med info om min totala inkomst under 1 år.
    Men sen har jag inte gjort ngt, är det JAG Som ska in o fylla i själv? Hur fixar man bank ID?
    När ska jag senast söka? Jag är så otroligt dålig på att förstå sånt så jag skäms, Kan jag se hur mkt jag får ut någonstans? Jag hade tänkt vara hemma i 13 månader, men 1 av de månaderna ska jag ju ta ut min semester jag har. Så det blir 1 år med mammapenning och jag vill få ut så mkt jag kan.
    Hur ser jag det? Fattar verkligen ingenting :( Gäller det endast mig?

• Pyssilullan
    Blicka skrev 2015-05-18 20:39:48 följande:

Hur har det gått med föäpenningen?

Gud va gulligt att du frågar... Sitter precis med en dator i knä o tårarna sprutar :( ja försöker ladda ner / installera bank id men jag vet inte hur man gör :( o inte går det att planera ngn ledighet utan bank id verkar de som, jag skiter i de här nu. Får väl gå hemma 1 år utan pengar om de ska va så svårt!!!!!
  • Pyssilullan

Jag har laddat hem appen till min surfplatta, men kan ju inte logga in :,( står att man får sitt lösenord av banken ??! Hur ?!

• Pyssilullan

Jag har Swedbank :/ Å de skulle gå via surfplatta.

Jag har nu iaf mailat banken, för att få en tid idag på lunchen om Bank id så dom hjälper mig med lösenord,
    Sen har jag bestämt mig för att rika FK efter jobbet idag och hoppas att dom svarar relativt fort och inte har kö i en timme,
    JAg jobbar ju fortfarande heltid så har inte möjlighet att ringa dagtid.
    Nu hoppas jag verkligen dom kan hjälpa mig, det stressar mig så :( Ni är så gulliga och hjälpsamma här i gruppen <3 stort hjärta till er!

Visst borde FK kunna "ha tid" att guida mig igenom hur jag gör, och kanske ev hjälpa mig så jag ser VAD jag kommer få ut / månad samt hur jag planerar ledigheten bäst?

Svar på tråden Bf Maj 2015