• Blicka

Bf Maj 2015

Moolie skrev 2015-06-01 21:11:50 följande:

Hon är en vecka gammal idag och har 20g kvar till födselvikten. Lite stolt över vårt jobb faktiskt! Fick beröm av BVC idag om det!

Ikväll duger nappen... Så jag hoppas natten går bättre... Hon sov fem timmar utan amning inatt... Och det är jag tacksam för... Men jag hade hellre velat ha var tredje timme så jag vet att hon är nöjd...

Vad roligt med vikten! Då ska du ju inte behöva ersättning. Att de äter tätt hör lite till, iaf minns jag det från mina andra två.

I natt har jag fått sova ett pass på tre timmar o ett på två timmar, däremellan ammat varje timme. Ska strax iväg till amningsmottagningen för lite råd. Amningen känns så mkt bättre än för en vecka sedan men får förhoppningsvis lite finjusteringar o råd.
  • Blicka

Marriew - med första barnet hade jag ont bra länge efteråt. Minns att jag första veckan orkade gå runt kvarteret sen var jag helt slut. Bristningen o stygnen påverkade. Tar du smärtstillande? Då kanske du kan komma ut en stund.

• Blicka

Marriew - med första barnet hade jag ont bra länge efteråt. Minns att jag första veckan orkade gå runt kvarteret sen var jag helt slut. Bristningen o stygnen påverkade. Tar du smärtstillande? Då kanske du kan komma ut en stund.

• Blicka

Förstår det! Ta smärtstillande ett par dagar, kanske kan det kännas bättre då. En tur runt kvarteret kanske räcker som premiärtur? Eller lite frisk luft på en parkbänk i solen?

• Blicka
    marriew skrev 2015-06-03 07:52:11 följande:

Vad ska man ta för smärtstillande då?:)

Ska till bvc idag så jag måste ta mig ut, hur ont det än gör.

Va bra det känns att få ventilera här på fl, min sambo tycker nog att jag är lite gnällig.

Du är säkert inte mer gnällig än ngn annan nybliven mamma! Du har ju ont dessutom! Ta alvedon o Ipren i kombination om alvedon inte räckte. Nu efter mitt snitt tog jag 2 st 500 mg alvedon o 200 mg ipren, sex timmar emellan eller vid behov. Tog ngt liknande efter sfinkterrupturen 2009. Att gå o ha ont är inte kul o det låter som om du längtar ut! Om du är orolig över stygnen - boka en tid på mvc. Eller har du en bokad för efterkontroll?
  • Blicka

Jag fortsätter gnälla lite över sömnen o täta amningar jag... Ammar båda brösten nu vid samma tillfälle för att se om det blir bättre o ska prova napp däremellan. Lite dålig viktuppgång hos lillan när jag vägde igår på amningsmottagningen. Imorgon BVC, får se vad sköterskan tycker.

• Blicka
    marriew skrev 2015-06-03 11:12:09 följande:

Får man ta ipren när man ammar?

Du kanske har rätt, tack :)

Jag tänkte vänta en vecka till, så det har gått 4 veckor. Har jag fortfarande ont i stygnen då ska jag boka tid. Efterkontrollen har man väl efter 8-12 veckor?

Enligt 1177 går det bra att ta vid amning.
Svar på tråden Bf Maj 2015