Inlägg från: Juliflickan |Visa alla inlägg
  • Juliflickan

Kö från höst 2014

Libra: Jag kan varmt rekommendera er att gå föräldrautbildningen nu i höst. Vi gick den innan vi började med IVF, eftersom vi visste att det skulle bli svårt att få biologiska barn.

Jag gjorde tre IVF:er under 2013 och jag tror vi följdes åt någon av gångerna då. Vi gav upp efter tredje försöket och siktade in oss på adoption istället. Nu väntar vi barnbesked på ett syskonpar och blir förhoppningsvis föräldrar inom några månader.

Även om ni vill fortsätta med IVF så kan det ändå vara bra att ha gjort föräldrautbildningen. För när man väl vill sätta igång med medgivandet så måste utbildningen vara gjord, och man vill inte vänta längre än nödvändigt.

Stort lycka till!

• Juliflickan

Tack så mycket Myra!

Vi väntar på BB från Colombia. Vi har önskat åldrarna 0-6 år, men jag skulle tro att våra barn kommer att vara ca 3-5 år.

Som du säger här Myra, det är mycket väntande! Vi ställde oss i kö 2011 på AC, gick föräldrautbildningen 2012, gjorde utredningen under 2013 men klar 2014. Sen gjorde vi våra papper klara för Kenya eftersom Colombia inte tig emot nya ansökningar. Lagom till att vi skulle skicka våra papper stängde Kenya för adoption och vi fick göra om allt i början av året. Men nu äntligen är vi snart framme, bara väntar på samtalet...

• Juliflickan

Tack så mycket Myra!

Vi väntar på BB från Colombia. Vi har önskat åldrarna 0-6 år, men jag skulle tro att våra barn kommer att vara ca 3-5 år.

Som du säger här Myra, det är mycket väntande! Vi ställde oss i kö 2011 på AC, gick föräldrautbildningen 2012, gjorde utredningen under 2013 men klar 2014. Sen gjorde vi våra papper klara för Kenya eftersom Colombia inte tig emot nya ansökningar. Lagom till att vi skulle skicka våra papper stängde Kenya för adoption och vi fick göra om allt i början av året. Men nu äntligen är vi snart framme, bara väntar på samtalet...

• Juliflickan

Vi skickade våra papper till Colombia i april i år. Stoppet för nya ansökningar har förlängts i två år till sen juli i år. Men... om man är öppen för SN och äldre barn så kan man få skicka sina papper dit.
    De flesta barn som har kommit från Colombia till Sverige i år har varit mellan 2-4 år. De yngsta barnen adopteras oftast inom landet. Vi är öppna för många SN och önskar barn upp till 6 år så vi får ansöka.
    Jag vet inte vart du har fått informationen minst 3 månader. Vistelsetiden i landet har varit mellan 3-10 veckor för de familjer som har varit där i år. Vi kommer att åka till den staden det verkar ta längst tid, så vi förväntar oss 10 veckor. Vi kommer att hyra lägenhet där istället för att bo på hotell, vilket är betydligt billigare.
    Vi har ju planerat under längre tid och haft möjlighet att spara en hel del semester vilket vi kommer använda när vi kommer dit. Sen ska det inte vara problem att ta ut föräldrapenning från den dagen du får barnet i din vård, vi har pratat med försäkringskassan om detta.

Om du vill så kan du gå in på min blogg där jag skriver om vår adoption
    https://tvablirsnartfyra.wordpress.com/

• Juliflickan

När vi pratade med vår handläggare på AC så förväntade dom sig att vi skulle få barnbesked mellan ett par månader och ett år.
    Men sen har jag sökt information på barnhemmets hemsida och om vi hade varit öppna för ännu äldre barn, 8 år och äldre så skulle vi kunna få barnbesked nästan omgående. Samma gäller även större syskongrupper.
    När det gäller föräldrapenning så ska man skicka in det medgivandet som man får vid barnbesked, och sen vet jag att jag tidigare hörde att man skulle ha ett intyg från adoptionslandet att man har barnet i sin vård som man skickar till försäkringskassan sen.
    Kina kan ju också vara ett bra alternativ, dock inte aktuellt för oss eftersom min man har haft cancer. Och Kina accepterar inte detta trots att det var en av de "bättre" cancerformerna och han är fullt frisk nu.
    Jag tror jag har sett att det är inga köer att få skicka till Sydkorea nu. Men där måste man ju även ha en psykologutvärdering (som Colombia också kräver) vilket gör att det tar lite längre tid när man ska samla papprena till landet. Vi hade tur och hittade en psykolog som var väldigt flexibel och lyckades få ihop hela utredningen på några veckor.

• Juliflickan

Det är på väg nya barnbesked från Clombia och vi hoppas så klart att vi är ett av dessa! ???? Jobbigt det där med åldern. Vår kommun är bra på alla sätt förutom att vi har en gräns på 42 år, blir lite stressigt när mannen fyller det nästa år.
    Men Kina är väl ett väldigt bra val om ni vill ha snabbt barnbesked! Känns som det har gått väldigt snabbt för dom som har valt Kina.
    Jag har också högt BMI, men det har inte varit några problem varken med utredningen eller i landet. Lycka till med utredningen nu. Håller tummarna att det ska gå snabbt och smidigt för er!

Svar på tråden Kö från höst 2014