• Hoppas03

Någon mer 45-åring som försöker bli gravidpå naturlig väg?

Jag är själv nyss fyllda 45 och vill så gärna ha en liten till. Någon mer som  precis som jag trots åldern och statistiken vill fortsätta försöka och leva på hoppet att det kan lyckas. Jag har googlat runt lite på nätet och här på familjeliv men hittar inte så många i min ålder som försöker bli gravida. Därför startar jag den här träden, Min  förhoppning är att vi kan samlas här och peppa och stötta varandra. Solskenshistorier från andra 45 åringar är givetvis välkomna!

• Svar på tråden Någon mer 45-åring som försöker bli gravidpå naturlig väg?
  • Mojsan09
    Carrolina skrev 2022-06-21 14:05:42 följande:

Har ni koll på inositol? Jag har läst en del om det, en del här delar solskenshistorier men jag blir inte klok - här var det en som hade klippt in info om det och så stod det bla att dhea-s sänktes av det? Annars verkar det vara bra!

Min semester har börjat, så har varit dålig på att vara här inne!

Jag har inte jättebra koll på inositol, men visst rekommenderas det mest till sådana med pco/pcos och andra med insulinresistens? Men kanske borde läsa på mer om det, det kanske kan förbättra chanserna även för en själv. 

Hur går det för dig, har du haft äl?

• Carrolina

Hej! Har också semester så är inte heller här så mycket, skrev ett svar för några dagar sen men det försvann bara? fattar inte varför???

Jag har läst att det också ska förbättra kvaliteten på äggen?jag ska också kolla upp det mer! Men jag läste också att det skulle sänka dhea-s - och det lät som det var positivt?. måste som sagt kolla upp det mer! 

Jag har haft ÄL - tror jag, testade med cb avancerade och hade negativt 2 dagar och sen fast glad gubbe direkt, läste att det kunde bero på lågt östrogen?kände mig jätteledsen när jag läste det? hade lite sekret också så det var nog ingen höjdarcykel det här - och inte fick vi till nåt heller - inte lätt med semester och besök mm? enligt äl-test hade jag ÄL 21/6 - sommarsolståndet som är typ fertilitets-dagen så jag tänkte att nu händer det? 

Vilken cd är du på Mojsan? Och hur går det för dig Tvillingarna14?

• Mojsan09

Vad tråkig, Carrolina, hoppas på starkare äl nästa cykel! Själv är jag på CD 6, min förra cykel var bara 22 dagar och är osäker på när äl inföll även den cykeln. FF har inte lyckats markera ut den men misstänker att den inföll redan rund cd 9. Så denna cykel ska jag börja testa med äl-tester tidigare. Tar ju munkpeppar nu, vet inte om den bidrar till kortare cykel, men ska testa en cykel till i alla fall.

• Carrolina

Ja, det kan väl bli lite röriga cykler av munkpeppar- jag fick något kortare cykler men längre lutealfas! Försöker hinna läsa boken men det är så svårt nu när det är semester och såååå varmt - barnen kan inte somna på kvällen och sen när jag lägger mig måste vi ju ha alla fönster öppna och tänder jag då kommer en miljard myggor och andra flygfän?. hon har kort nämnt att bidrottninggelé inte är bra och kan försämra äggkvalite så jag tror hon skriver mer om det längre fram i boken - är det nåt du kommer ihåg? Jag har ju ätit det snart ett år tror jag Förvånad

• Mojsan09
    Carrolina skrev 2022-07-02 09:18:56 följande:

Ja, det kan väl bli lite röriga cykler av munkpeppar- jag fick något kortare cykler men längre lutealfas! Försöker hinna läsa boken men det är så svårt nu när det är semester och såååå varmt - barnen kan inte somna på kvällen och sen när jag lägger mig måste vi ju ha alla fönster öppna och tänder jag då kommer en miljard myggor och andra flygfän?. hon har kort nämnt att bidrottninggelé inte är bra och kan försämra äggkvalite så jag tror hon skriver mer om det längre fram i boken - är det nåt du kommer ihåg? Jag har ju ätit det snart ett år tror jag Förvånad

Ja, jag minns att hon avrådde från bidrottninggel. Har för mig att studier av det hade gett blandade resultat, bättre för vissa och sämre för vissa, så själv låter jag bli att ta det. Om du tagit det ett år kanske du ska testa att sluta, ifall du är en av dem som det gör mer skada än nytta för?
  • Tvillingarna14

Hej, 
    Här har det också varit semester så därav inaktivitet. Har inte kollat upp någon ÄL eftersom det ändå inte blivit sex på lång tid. Nu hände det dock i söndags, men om man ska gå och hoppas på något känns lite onödigt. Får ta tag i det hela efter nästa mens.

Hur går era tankar kring det här med att försöka skaffa barn sent i livet. Finns det liksom en maxgräns där det känns ok att sluta försöka? 

• Carrolina

Hej!  Hur är läget med er? Har varit bortrest så därför har jag inte varit inne här! 

Var är ni i era cykler? Jag är på cd 13, har testat i 3 dagar med cb avancerad och har bara fått tom cirkel?borde ju blivit en blinkande gubbe? och jag har börjat tempa men min kurva är verkligen helt berg-och-dalbana! vad har du för typ av termometer Mojsan? Och hur tempar du? Min är så konstig, ibland piper den inte alls och ibland piper den efter bara några sekunder?
    och dhea jag beställde har inte kommit - den har kanske fastnat någonstans på vägen! Och jag har bara 2 dagar kvar?

har inte funderat på nån maxgräns! har du det Tvillingarna?

hoppas ni har en fin dag!

• Mojsan09
    Tvillingarna14 skrev 2022-07-14 23:03:34 följande:

Hur går era tankar kring det här med att försöka skaffa barn sent i livet. Finns det liksom en maxgräns där det känns ok att sluta försöka? 

Vi sa från början att vi skulle försöka i ett år, har det inte gått då så ger vi upp. 

Carrolina skrev 2022-07-17 08:42:06 följande:

Hej!  Hur är läget med er? Har varit bortrest så därför har jag inte varit inne här! 

Var är ni i era cykler? Jag är på cd 13, har testat i 3 dagar med cb avancerad och har bara fått tom cirkel?borde ju blivit en blinkande gubbe? och jag har börjat tempa men min kurva är verkligen helt berg-och-dalbana! vad har du för typ av termometer Mojsan? Och hur tempar du? Min är så konstig, ibland piper den inte alls och ibland piper den efter bara några sekunder?
    och dhea jag beställde har inte kommit - den har kanske fastnat någonstans på vägen! Och jag har bara 2 dagar kvar?

Det är bra med mig, är på CD 22 och mensen är beräknad till onsdag. Jag använder en termometer jag köpte från Natural Cycles som funkar bra (använde NC innan jag nyligen gick över till Fertility Friend). När den var borttappad ett tag så fick jag köpa en annan basaltermometer. Den kunde också pipa väl snabbt ibland, då tempade jag om. Men viktigt att du har en basaltermometer som visar två decimaler, har du det?

Jag har också en CB advanced monitor, men har slutat använda den för tillfället. Enligt den så ska man ju testa med första morgonurinen och det är ju tvärtom mot vad instruktionerna från vanliga äl-stickor säger. Jag brukade få utslag för höjt östroge, men lh- ökningen missades ofta och tror det berodde på att testet gjordes på morgonen. Ibland fick jag utslag med äl-sticka på eftermiddagen istället.

Vad surt att ditt dhea inte kommit, var det länge sedan du beställde? Jag hade problem med min första leverans dhea, då beställde jag istället från Biovea. De skickar från Europa och levererade på några dagar. Dock inte mikroniserat.

• Tvillingarna14

Känns väl lite som att man har nått maxgränsen. Tänker nog istället att ?blir det så blir det?. Vi håller inte på med preventivmedel när vi väl får till det. Jag tycker att det känns lite sorgligt att kroppen inte längre vill medverka trots att man känner sig som typ 30. Det kan jag gräva ner mig i. 

Tycker dock att ni andra kör på. Håller så klart tummarna för er båda och att ni lyckas. Spännande Carrolina med BM på onsdag. Håll oss uppdaterade om läget. 

Svar på tråden Någon mer 45-åring som försöker bli gravidpå naturlig väg?