• Cegesi

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Jag hoppar också gärna in här om det går bra!

I morgon är det ett år sedan vi var på första utredningsmötet. Jag var säker på att jag hade PCOS och att det var därför det inte blivit något. Det visade sig att jag hade PCOS och att min man hade få och ganska slöa simmare. Dålig kombination så vi fick en remiss till IVF-mottagningen. Vi går på Sahlgrenska.

Igår beslutades det att avbryta vårt första IVF/ICSI-försök på grund av att äggblåsorna inte växter. Det var dag 12 av sprutor. Körde korta protokollet och hoppas att vi hinner göra ett nytt försök innan det här året är slut. Barnmorskan verkade tveksam så jag hoppas att min mens bestämmer sig för att komma tidigt. Ständigt denna väntan!

• Cegesi
    Tgj skrev 2014-10-21 10:27:46 följande:

Tack!

Vilken metod, långa eller korta kör ni?

Nån som vet hur lång tid det brukar ta från att man börjat sprayat till äggplock?

Jag kör korta. Jag tog sprutor i 11 dagar utan att det hände något så jag fick avbryta. En läkare jag träffade sa att går det upp mot 20 dagar så avbryts det för då blir det inget bra. Gissar att det tar lite olika lång tid. Glad
  • Cegesi

I torsdags fick jag äntligen mensen efter det misslyckade försöket. Så nu är det bara räkna ner till nästa mens. Så det blir troligtvis sprutstart i vecka 48. 

Angående det där med att ta sprutor så vande jag mig väldigt snabbt. Den andra sprutan (orgalutran) var inte så jobbig att ta ändå. Tryck hårt så skinnet spänner ut sig så går den in lättare. Tyckte mest att det var det som var problemet, att den var svår att trycka in alltså. Blev lite röd efter den men det la sig snabbt. Fick dock blåmärke på andra sidan där jag tagit gonal-f. Mycket snyggt. :)

Sthlmsthlm skrev 2014-10-25 18:32:56 följande:
    Hade äggplock i förmiddags och det fick jättebra. De fick ut 20 ägg (!!) och 19 kunde befruktas med ICSI. Förra gången hade jag 13 ägg varav endast 4 befruktades "på vanligt sätt", så utgångsläget känns otroligt mycket bättre än sist.

Jag hade vätska vid äggstockarna som tyder på överstimulation. Har fått stränga order att dricka fyra liter vatten om dagen, äta mycket salt och protein. Gärna jordnötter och massa biff. :) Och så vila förstås, inte gå snabbt etc. Har inga andra symptom än.

Av den anledning får jag tillbaks tidigast på torsdag eller fredag. Alltså blastocyst. Jag vågar inte hoppas för mycket eftersom det gick så dåligt sist. Men överlever inget ägg till dag 5, är nog tyvärr mina chanser att få barn med egna ägg små... men ett steg i taget! 
    Håller tummarna att det finns några vinnare bland de där 19! Hoppas också att du slipper symptomen. Verkar inget roligt.
  • Cegesi
    dumdummast skrev 2014-11-05 18:17:17 följande:
    Blodprov en visar att det arbetar på. Men samtidigt bara en blåsa som växt. Den hade växt till 22 och den som var närmast i storlek efter det vara bara elva. Så blodprovet lurades. Typ. Jo det känns förjävligt.
    Shit vad trist! Jag vet hur det känns. Så förbannat tråkigt att behöva börja om. Jag hade ingen aning om att det kunde bli så ens. Bara vänta på att blöda ut skiten, vänta på mens igen och hoppas att det går bättre nästa gång. 
  • Cegesi
    {#emotions_dlg.flower}Spraystart
     6 okt Tiana (väntar på datum till läkarbesök då vi inte är igång "på riktigt" än)
     4 nov- Belissa

{#emotions_dlg.flower} Sprutstart
    13 okt - Sthlmsthlm (150 IE Gonal-f)
    22 okt- dumdummast (150 IE Menopur)
    27 Okt - Maka011 (112 Menopur)
    29 okt - Tgj
    31 okt - Sjöblomman (225 IE Gonal-F)
    1 nov - Libra1 (300 IE Menopur)
    5 nov - EmyJ
    4 nov - Så vit
    8 nov - Pommac
    Ca 12 Nov - HeyStella (150 Gonal-F)
    Ca 13 nov- Belissa
    v.48 - Cegesi 

{#emotions_dlg.flower} Medicinstart

{#emotions_dlg.flower} VUL
    20 okt - Sthlmsthlm 
    31 okt - Maka011
    4 nov - Tgj
    5 nov - Sjöblomman
    7 nov - Libra1
    10 nov - Så vit
    12 nov - EmyJ

{#emotions_dlg.flower} ÄP
    25 okt - Sthlmsthlm (20 ägg)
    31 okt - MadArp
    Vecka 46 - Libra1
    Vecka 45/46 - Sjöblomman
    Vecka 46 - EmyJ
    Vecka 46 - Så vit
    Vecka 48/49 - HeyStella

{#emotions_dlg.flower} ET/FET
    3 nov - trina

Plus Testdag
    18 nov- trina

Gravid VUL

Baby Gravida & BF

{#emotions_dlg.flower} Antal försök
    Libra1 - Nr 6 (IUFD v 22, MA v 10)
    dumdummast - Nr 1
    Sjöblomman - Nr 1 
    EmyJ - Nr 1
    HeyStella - Nr 1
    Sthlmsthlm - Nr 2 (juli/aug 2014)
    Belissa - Nr 6 (2 X på tidigare ivf:er)
    Så vit - Nr 1
    Cegesi - Nr 1
  • Cegesi
    Pommac skrev 2014-11-08 22:11:10 följande:
    Orgalutran ska man sticka den rakt in eller lite snett? Måste läsa på lite om den. Känns bra att jag har fyra dagar på mig att träna innan det är dags för den. Blev lite öm där jag stack efter en kvart och nu känns det knappt. Skönt! Jag kör på 21:30 så är jag säker på att hinna hem om man ska bort nåt. Ska man ta orgalutran samtidigt som gonal-f?
    Jag tog mina samtidigt. Den är inte så farligt. Tänk på att hålla skinnet riktigt spänt för då går nålen lättare in. Det vill säga tryck ihop magfettet som tusan. :) Barnmorskan som visade mig hur jag skulle ta sprutorna sa att jag skulle ta den rakt in. Har även läst att risken att träffa blodkärl när en tar i magen är minimal så du behöver inte dra tillbaka kolven för att kolla. Skulle det blöda lite så är det ingen fara. Det andra gäller när en exempelvis tar i låret.

Om ett par dagar kommer du känna dig som en expert. Kommer gå så bra så!
  • Cegesi
    Pommac skrev 2014-11-08 23:25:17 följande:
    Okej! Phu vad skönt när man slipper sprutorna sedan. Inbillar mig redan att jag har blodpropp i benet då det värker till i höften (på höger sida) men det kan ju vara mensvärk som gör det. Antar att man inte får en blodpropp så snabbt efter att man tagit sprutan heller. Har inga proppar i familjen och har bra blodtryck. Men oroar mig gärna för allt! Är konstigt för jag har alltid tänkt att jag ska göra ivf (har alltid tänkt att det händer mig) eftersom folk brukar tänka att det inte händer mig. Och här är jag nu i i f-världen. Så ja, blodpropp är lite samma sak. Att jag tänker att det kommer hända mig.
    Tänk dig att graviditet kommer hända dig istället. ;)
  • Cegesi
    Pommac skrev 2014-11-08 23:46:57 följande:
    Haha! Ja, det låter bättre! Ska tänka så!

Mina bröst ömmar nu ikväll! Gjorde era också det två timmar efter första sprutan?
    Jag kände lite först på dag 3 (efter 2 sprutor). Det var inte mycket jag kände och sen blev det ju ingenting heller. Brukar dina bröst ömma när du har mens? Låter lite snart efter bara 2 timmar, men jag är ju ingen expert. :)
  • Cegesi
    Heystella skrev 2014-11-13 20:38:01 följande:

Vill inte sprida dålig energi här i tråden men usch vad allt känns jobbigt idag! :(

Det är väl normaltillstånd när det här drabbar en? ;) Skämt åsido, det vore väldigt konstigt om det inte kändes jobbigt emellanåt. Vad är det som är jobbigt just nu?
  • Cegesi
    Heystella skrev 2014-11-13 21:37:53 följande:
    Haha ja det är väl så. Att det känns extra jobbigt just nu är nog en kombination av att jag börjat med sprutorna samtidigt som min lillasyster precis vart på ultraljud och tjatar om det...men samtidigt är jag ju glad för hennes skull.
    Ja då förstår jag. Så jobbigt att slitas mellan att vara superglad för någons skull men samtidigt vara så in i helvete avundsjuk. Motsägelsefulla känslor i överflöd. Svårt att koppla bort när det är din syster också. Du får försöka tänka på att sprutorna faktiskt är ett steg närmare målet. Utan sprutor, ingen bebis! Ta hand om dig och gråt så mycket du vill.
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa