-
Ahokej. Det har strålat i min rygg med. Får höra vad BM säger på onsdag :)Frallanz skrev 2014-11-30 10:46:36 följande:Jag har haft väldigt ont av växtvärken, kollade med BM och eftersom det strålar i ländryggen nu så kan det vara foglossning för min del. Vi får se.
-
Det känns som att det är okej här :) Jag önskar dock att magen växer mer så man kan känna sig gravid på riktigt :)Frallanz skrev 2014-12-02 19:11:58 följande:Hoppas det är okej med dig och pyret :)
Idag har jag sjukt ont i ländrygg och blygdbenet när jag står för länge, kan säga att när jag bakade knäck, ischoklaf o bullar idag så var det ibte skönt att stå upp och baka! Haha
Har du varit på inskrivning än? :)
Haha. Jag kan förstå det. Men mysigt att baka. Du får vila och ta det lugnt resten av kvällen :) -
Någon mer än jag som fått gravidklåda? Kliar som fasiken på mina händer. Får typ som prickar liknande nässelutslag som kliar som f*n :/
-
Svårt att få till en bild på det.GrönTröja skrev 2014-12-05 00:01:25 följande:
Någon mer än jag som fått gravidklåda? Kliar som fasiken på mina händer. Får typ som prickar liknande nässelutslag som kliar som f*n :/
-
Ja precis. 12+1 för mig idag :)Frallanz skrev 2014-12-05 09:32:16 följande:Förstår att du vill det, men nu har vi gått hela 3 månader med pyret i magen så snart kan vi nog börja få känna av h*n lite mer :) du är väl i samma vecka som mig? Är 12+0 idag.
Ja, var på inskrivningen den 27e november, gjorde samtidigt glykosbelastning pga att jag redan innan grav hade med mig extra kilon på kroppen, blä och fy för att dricka socker! Men allt gick iallafall bra och allt var godkänt, nu väntar jag bara på svar från cellprovet.
Har du varit på inskrivning än? :)
Hade inskrivning förra onsdagen. Det gick bra. Kommer få svar senare på om jag behöver äta järntabletter eller inte :) Fick även en tid för UL inbokat i Hudik den 21 Januari. Då ska dom kolla så allt är som det ska och om man har tur så får man även veta könet :) Och det vill jag absolut veta. Lättare att köpa kläder och så då :)
Skönt att höra att allt gick bra för dig! :) -
Stort grattis! :DLoviza skrev 2014-12-06 01:26:18 följande:
Tog mitt förnuft till fånga och testade mig idag, och gissa vad JAG PLUSADE :D oj vad vi är lyckliga här hemma <3
-
Det där är ett pluss! Grattis! :Dvero91 skrev 2014-12-07 18:57:44 följande:
Hjälp mig att tyda! Är det ett plus?
-
Det är jättemysigt. Jag gjorde ett förra helgen då jag fick åka in akut pga smärta. Men allt var bra! Sambon knäppte ett kort så nu har vi lite bilder på telefonen :)Ztarduzt skrev 2014-12-07 17:34:48 följande:Åh, vill också får fara på UL, väntar bara på plusset ;)
Men vill du veta könet enbart för klädernas skull eller för att lättare komma på namn? :)
Håller tummarna på att du får ditt pluss snart! :)
Jag vill nog bara veta helt enkelt. Namn har vi typ redan klart. Men det kan ju såklart ändras när bebisen kommer ;) :) -
Vad spännande. Då skiljer det en vecka för dig och mig :) Villa dit lite tidigare men det fanns så dåligt med tider. Men känns som en evighet till dess :p Men tiden kommer nog gå fort! Hoppas på det iaf! :)Frallanz skrev 2014-12-08 11:56:09 följande:
Okej, jag ska på Rul den 15e januari :) man längtar efter att få se den lille, så man verkligen får svart på vitt att det är nån där inne :)
Vi vill också veta kön, om h*n vill visa upp sig ordentligt ;) vad "hoppas" ni på att det är för kön?
Kram!
Jag börjar äntligen se en liten liten bula på magen. Vill gärna att sen växer lite till jul så man kan visa den :)
Jag tror det lutar mer åt att jag vill ha en flicka. Men samtidigt så skulle det vara bra med en pojk först, och en flicka senare så pojken kan stå upp/vara en trygghet för tjejen lixom. Sambon tror det är en pojk, likaså min vän. Tror nästan det jag med faktiskt :)
Vad tror du att ditt är och vad "hoppas" du på? :) -
Jag har fått två olika datum. Den 19:e eller 20:e juni :)Frallanz skrev 2014-12-10 00:31:08 följande:Ja spännande med ul :) jag har BF 18e juni, när är du beräknad? :)
Åh vad mysigt med en liten kula! Själv bär jag extrakilon sen innan så det kommer nog ta ett tag innan bebismagen gör sig synlig på mig ;)
Jag hoppas på en pojke faktiskt :) blir glad sålänge h*n är frisk, så det spelar ingen roll egentligen, men fick jag välja så skulle det få bli en liten gosse :) men alla säger tjej, så jag vet inte. Min magkänsla säger tös med så vi får se :) just nu håller jag bara tummarna för att där inne enbart ligger EN och inte fler haha ;)
Ja det känna bra faktiskt. Jag som varit så orolig. Nu vill jag bara börja känna rörelser så jag vet att allt är okej :) Funderar på att köpa en Hjärtljudsmonitor faktiskt :)
Där ser man! Ja men så klart att man önskar att den är frisk. Man blir ju glad vilket kön den än har :) Jag vet iaf att jag har bara en där inne eftersom jag såg den för snart två veckor sen :) -
Det kan väl hända att vi får samma dag. Fick veta att en "vän" till mig ska också få barn i Juni. Känns som ett babyboom år! Ser folk överallt på fb som ska ha barn i vår/sommar :)Frallanz skrev 2014-12-12 01:39:03 följande:Spännande, vi kanske får samma dag :)
Åh nej, det där med hjärtljudsmonitor hemma är nåt jag verkligen inte vill ha eller testa, det skulle bara göra mig stressad om jag inte hittade hjärtljuden osv. Sen har jag hört och läst att dessa apparater stressar bebisen också, och det är väl det sista jag vill. Så det där har jag ingen tanke för, men visst skulle det vara mysigt att kunna lyssna när man vill :)
Vad mysigt att du sett h*n redan, jag längtar till rul. Ska bli himla känslosamt o roligt att få se :)
Ja, jag tycker det skulle vara jättemysigt att lyssna. Men som sagt så kanske man blir uppstressad om man inte hittar hjärtljuden och så. Men hittade en som det var extra pris på. Men vi får se hur jag gör :)
Ja! Dock var den så liten så det var svårt att se. Sen var inte läkaren så noga med att visa vad som var vad mm. Så jag längtar verkligen till RUL. Kan förstå hur mycket du längtar! :) -
Men vad mysigt! Att både du och sambons syster kommer få i Juni :)Frallanz skrev 2014-12-15 23:56:46 följande:Ja, jag och min sambos syster ska ha i juni :) så de små kusinerna kommer vara lika gamla, skojigt :) men hon har 2 sen innan med, så hon har lite mer erfarenhet av förlossningar än vad jag har (börjar oroa mig inför den, trots att jag egenligen inte är orolig).
Önskar juni vore här, så man kan få pussa och snosa på sin lilla knodd! <3 :)
Har du redan börjat gruva dig för den? Jag har inte tänkt på den något alls faktiskt. Men det kommer väl så småningom :p
Ja jag med! Vill att tiden ska gå fort :) <3 -
Frallanz skrev 2014-12-18 23:35:27 följande:Ja! Jag har känt ett obehag inför förlossningen, trots att jag egebtligen är helt lugn i de tankarna. Svårt att förklara, men antar det är hormoner kanske? :) hursomhelst så har jag fått en liten rädsla över att oron ska bli till förlossnigsrädsla istället, så därför tog jag kontakt med bm idag för att tala om vad som sker i hjärnan. Skönt att tala om att oron finns där, mot min vilja, och att jag kan få stöd om det skulle bli värre närmare slutet vilket jag inte tror men i förebyggande syfte så kändes det skönt o prata med min bm :)
Vad har du för bm? Antar du går här i Hudik? :) Maria Lunden heter min, jättetrevlig och go kvinna!
Hur mår du nu i dagarna?Jag förstår hur du menar. Det kan vara hormonera. Men jag förstår dig som sagt. Jag kommer förmodligen börja känna så sen när det närmar sig. Innan jag blev gravid, alltså flera år innan så var jag rädd för själva förlossningen. Hur ont kommer det göra? Hur lång tid kommer det att ta? Massa frågor..
Tycker det är bra att du ringde till BM och pratade om det :)
Jag har min BM här i Bollnäs, som tur är. Det är tillräckligt "jobbigt" att behöva åka till Hudik sen på RUL. Inte så billigt heller ;) Så tråkigt att dom inte har någon här i Bollnäs som kan utföra sånt. Dom hade ju det förut, likaså förlossning. Men nu är det Hudik eller Gävle som gäller. Och det tar ju lixom runt 1.5 tmme att åka..
Mitt illaående har börjat gett med sig, äntligen! Dock är jag täppt i min näsa/bihålorna hela tiden. Så igår skaffade jag saltlösningsspray, då man bara får använda nässpray i max 10 dagar, vilket jag verkligen inte har gjort ;p Sen har jag huvudvärk nästan varje dag, mer eller mindre. Men jag ska inte klaga. Hellre det än illamående. Vissa dagar är jag tröttare än andra.
Jag försöker slappna av och inte vara lika orolig längre. Då vi nu är i vecka 15 :) Vet att bebisen blir orolig om jag är det.
Hur mår du? :) -
Jag måste bara dela med mig av en underbar händelse som skedde idag!
Vet inte om alla har hängt med i mina svängar men jag har haft lite "problem" under min graviditet med blödningar samt smärta. Så jag har fått åkt in på koller osv.
Så igår beslutade jag mig för att köpa hem en ultraljudsmonitor/Hjärtljudsmonitor. Fick hem den idag. Står på förpackningen att man kan höra fostret ifrån vecka 16. Idag är jag i vecka 15 (14+2) och hittade hjärtljuden ganska så snabbt. Det var hur underbart som helst att få höra, och det lugnade ner mig en hel del. Ett underbart köp enligt mig! :D -
Frallanz skrev 2014-12-24 22:07:05 följande:Vad kul att du är nöjd o trivs med monitorn :D själv vill jag inte ha någon sån, en vän gav mig i present men för första gången fick jag tacka nej till en present och ge tillbaka den (oartigt, men jag var tvungen). Vill verkligen inte efter allt jag hört, många hör sina egna hjärtslag o pulsen vid ljumsken men för de som verklifen hör bebisen, tex du då, så är jag jätteglad för er skull o mysigt o lyssna på bebis :)
Man hör klart och tydligt skillnad på ens egna pls/hjärtslag och bebisens. Bebisens är mycket snabbare :) Går inte att ta miste på när man vet :)
Ja det är väldigt mysigt! Snart är det inte långt kvar til RUL heller. Sm jag längtar :D
-
Jag har en fråga/fundering som ni kanske kan svara på :)
Har känt en liten bula redan i vecka 17, men den visade sig aldrig. Bulan visar sig fast jag inte är kissnödig. Och den håller i så länge jag ligger ner, reser jag mig upp och lägger mig ner sen så är den mindre. Låg kvar ca en timme i sängen efter att jag hade vaknat och kände på bulan. En sammandragning håller väl i någon/ några minuter bara? :)
Kan det vara bebisen som ligger där? Eller livmodern som börjar visa sig? :)
-
Ztarduzt skrev 2015-01-16 12:22:59 följande:Fick reda på igår att vi med pcos har generellt bättre kvalité på äggen, bara det att kroppen inte riktigt kan fullborda dom... :s låter lite weird men tydligen har PCOSare lättare att få barn efter 40 och får även bättre IVF resultat.. Vill ju ha barn nu dock och inte då :p jag börjar bli glad att ha diagnos nu när jag läser om alla stackare som försökt i flera år och dom hittar inget fel på någon av dom. Det måste vara jobbigare än att faktiskt få veta varför det går trögt. Fick veta igår också att en vän väntar tvillingar, kändes lite som en käftsmäll men bara kämpa vidare! :)
Bra att veta faktiskt, men just nu känns allt lugnt. Tiden går segt tills jag kan ringa barnlöshetsmottagningen och allt beror ju på hur snabbt jag får hjälp där, får jag beskedet som andra fått kommer dom vela att jag går ner i vikt till bmi 30, ligger på 33 nu så ca. 10kg totalt. Har extremt svårt för att gå ner i vikt så då kommer nog gormet :p kämpar redan nu med vikten och står bara still :/Nu har jag inte hängt med alls på vad ni har skrivit, läste igenom lite snabbt och du har fått diagnosen PCO? Det har jag med. Har haft det i flera år. Har alltid slarvat med p-piller eller inte ätit alls på något år utav att blivit gravid.
Läkarna sa till mig att jag inte skulle bli gravid utan behandling. SÅ jag skulle säga till dom när jag villa ha barn så skulle jag få äta hormonkurer.
Men med killen jag är tillsammas med nu, så började jag äta Yaz för att lindra symptomen jag hade. Åt bara 3 månader då dom tog slut och jag glömde att hämta ut nya. Dom tog slut i början på Augusti. Fick mensen då dom jag skulle. Sen fick jag en mens självmant i september, sen plussade jag i oktober. Det var inte alls planerat men vi är så himla glad :D Så det kan gå. Villa bara slinka in och ge dig lite hopp :D Lycka till!
-
Ztarduzt skrev 2015-01-16 15:31:48 följande:Dom kom fram till att jag troligtvis haft PCOS sen jag var 13, för det var då alla symtom började :s körde helt oskyddat 1år då jag var 15 och 6mån då jag var 17. Ingenting. Dom kom även fram till att jag har äl väldigt sällan, så chansen att bli gravid utan hjälp är ju liten men finns.. Om man nu får fina ägg som kommer fram :)
Vad är yaz? Mensframkallande medicin?
Tack för hoppet, just nu hoppas jag mensen kan komma (CD46) så vi kan fortsätta försöka själva innan utredning, för gissar att det kommer ta ett tag att få medicin.Förmodligen så har jag haft det ifrån den åldern med då jag knappt hade mens själv. Allt ifrån 1ggr per år till 4ggr per år. Så dom sa ju till mig att det var typ omöjligt med. Men det visade sig att dom hade fel :D
Yaz är p-piller. Vi planerade inte att skaffa barn som sagt, men enligt min Barnmorska så sa hon att dom måste ha skjutsat på allt lite. Sen sa hon även att PCO:n blir mindre med åldern och att man då har lättare för attt bli gravid.
Ska tillägga att jag är 25 :)
-
Ztarduzt skrev 2015-01-16 18:42:49 följande:Se där, dom säger att det är ärftligt, har du lyckas se något tecken att du ärvt det? Alla mina släktingar på båda sidor har haft jättelätt att bli gravida.. :s börjar tro jag är hittad bakom en sten i skogen som pappa alltid säger.
Aah, p-piller gör att jag blöder hela tiden. Dom som jag inte blött av innehåller laktos som jag är känslig mot så har kört med spiral istället, så jag har varit helt menslös i 4år. Hört att dom PCOS har lättare än normalt att bli gravid efter 40, så vill man nu ha en sladdis öht så verkar chanserna rätt bra.
Jag blir 24 i april, alltid sagt att första barnet ska komma året jag fyller 25 så måste bli gravid inom ett år ungefär..Det är inte ärftigt. Ingen på min sida har det. Både mamma och syster hade väldigt lätt för att bli gravid.
Jag är också käslig mot laktos. Men testa dessa p-piller. Funkade väldigt bra för mig. Och då får man igång mensrutinen, vilket hjälper kroppen på traven :)
Ungefär så sa jag de senaste åren med. Jag blir 26 i början på juli och barnet har beräknad födsel ungefär runt midsommar :P
-
Ztarduzt skrev 2015-01-17 15:49:00 följande:Papperet jag fick från gyn står det "tillståndet har en ärftlig komponent som kan ärvas från modern eller fadern". Så är väl oftast ärftligt?
Jo men blir knepigt att äta p-piller då man försöker bli gravid ;D gud, vill bli gravid nu på stört! Dagarna segar sig verkligen fram..Hm. Dom sa inget sånt till mig iaf :p
Ja det är ju sant. Men kanske är värt att äta det i någon månad, så att kroppen får igång rutinen? Äter du något för att få igång mensen samt ägglossningen nu? :)