• liol1973

Det är nått fel på mitt barn.

Många av symptomen låter som mjölkprotein allergi, när du uteslöt det uteslöt du då även soja och alla baljväxter? Proteinet i baljväxter är väldigt likt mjölkproteinet så många mjölkproteinallergiker reagerar på dem också. Är det mp allergi är han antagligen väldigt känslig, och då reagerar man även på spår och kontaminationer. Det räcker tex med att det är fett ränder kvar av smöret i stekpannan i maten du äter för att han ska reagera... :/

Även om det inte är mp tycker jag att du ska begära att få neocate utskrivet som ersättning. Den är hypoallergen och är den som han troligtvis kan tåla. Alla andra ersättningar innehåller ngt som kan ge reaktioner beroende på vilken allergi man har (detta gäller även den andra ersättningen på fria aminosyror så det måste vara just neocate). En hypoallergen ersättning är också väldigt snäll mot tarmen så att den får vila och börja läka. Lycka till!

• liol1973

Missade blodet. Åk in till barnakuten på en gång. Visa dem trådstarten och berätta allt du gjort sen dess så att dem får hela bilden klar för sig (vet att det är svårt att berätta sammanhängande när man har sömnbrist och är allmänt utmattad så ta hjälp av det du redan skrivit).

Färskt blod i avföringen är aldrig bra och kan även vara ngt akut. Det är även ett vanligt symptom för obehandlad glutenintolerans och mjölkproteinallergi, men även där är det ett akut symptom som visar att det är bråttom att fixa det bakomliggande problemet. Så åk in på en gång, och se till att du kommer hem med neocate så att du har ngt som barnet med största sannolikhet tål så att skadan på tarmen inte blir ännu värre.

• liol1973

Vilken mjölkfria gröt kör du på/har du provat?

Kruxet med dem mjölkfria vällingarna och grötarna är att alla utom enagos innehåller baljväxter (vilket jag tror att barnet också reagerar på om han reagerar på mjölk, i och med hans starka symptom). Medan enago istället innehåller väldigt mycket fibrer vilket hans trasiga tarm nog inte klarar av i det här läget. Om du har en läkarkontakt/husläkare så ring och böna och be om att få prova neocate för att se om det blir ngn skillnad. För jag tror verkligen att det är det enda som hans tarmar klarar av i det skick de är i nu. :/

Det finns också en barn allergi tråd här på familjeliv där många rutinerade allergi-föräldrar svarar. En vanlig vc läkare har väldigt dålig koll på allergier så man måste tyvärr vara ordentligt påläst själv för att få hjälp av dem. Prover visar sällan positivt på så små barn, och för mjölkproteinallergi finns det inget tillförlitligt test alls, när man utesluter måste man utesluta alla kända korsallergier också för att vara säker på resultatet, osv. Det hjälper därför verkligen om att ställa frågorna i rätt forum så att man får kunniga svar. Jag kan mp-allergi tex men är inte lika bra på andra allergier, men det finns det andra där som är.

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.