-
Inget ultraljud alltså. Har de gjort datorröntgen (CT)? Har de gjort passageröntgen för att tex utesluta malrotation?Anonym (-_-) skrev 2015-02-28 22:50:42 följande:Nej det har dom inte.
-
Det låter som om det finns mycket mer att utreda. Kanske kommer man inte fram till några vettiga svar, men det kan man ju inte säga i förväg. Har du mest varit hos medicinläkare? Låter som om du behöver träffa kirurger också som tänker lite annorlunda när det gäller buksmärtor, viktnedgång osv. Kanske om ni läggs in någon mer gång att de kan skriva remiss för kirurgkonsult?Anonym (-_-) skrev 2015-03-02 12:53:05 följande:
Nej. Det enda som har gjorts är matobservation, nattobservation. Blodprov. Ekg. Pricktester. Sen klämt och känt och tagit vikt och längd som avviker....
Under all kritik att man inte utrett mer när ni har så mycket besvär. Inte ens svettest för cystisk fibros verkar vara gjort? -
Kan du identifiera lukten närmare?
Svavel ("ruttna ägg")? (kan komma när maten jäser i magen, vid tex glutenintolerans)
Ammoniak? (vid tex asl-brist..... PKU-provet gjordes väl när han föddes? Läs gärna lite om
www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/argininosuccinatlyasbrist
Aceton? (kan komma vid diabetes) -
Glutenprover kan vara normala trots intolerans. För att få en riktig diagnos krävs oftast att man gör en gastroskopi och tar prover från tarmslemhinnan.Anonym (-_-) skrev 2015-03-04 20:52:58 följande:
Närmare ruttna ägg. Riktigt surt bajs. Både mjölk och gluten prover är ju gjorda... Visade inget. Däremot känner jag att det stämmer att någonting "jäser" för att han också är extremt pruttig och rapig just nu.
Mjölk kan det ju ibland vara utan att det visar nått, men då borde ju tidigare uteslutningar/provokationer ge ett mönster tycker man.
Har iaf inte gett honom något välling idag, utan testade nyponsoppa i flaskan istället. Han drack kanske en halv dl. Har skrikit rätt mkt idag också. Men det tar väl ett par dagar/veckor innan det går ur kroppen ordentligt också vad det nu är som han reagerar på...
-
Ursäkta men den sköterskan låter inte riktigt klok. Man kan visst ha massa olika sjukdomstillstånd utan att vara "mer" sjuk än din son är (det är ju inte som att han mår normal-bra direkt).Anonym (-_-) skrev 2015-03-06 22:30:46 följande:
Jag frågade varför det inte gjorts mer prover. På vad sa sköterskan. Jag räknade upp några av de saker som sagts här och hon sa då att om det vore sånt så skulle han vara mycket mer sjuk än vad han är.... Jag sa att han ju knappast är frisk när han kan skrika i 10 timmar i sträck.
Hon sa då att det är så att kolik kan vara längre än bara det här som man läser om. Långvarig kolik. Jag sa att jag inte tror att det är kolik. Det stämmer inte någonstans. Jag tror det både är någon allergi, kombinerat med något annat fel.
Vad eksemet beror på vet dom inte och det fanns ingen allergi-personal på plats som kunde komma och kolla på det. Det blommade upp första gången för en månad sedan när han fick kåvepeninet mot öroninflammationen sen har det kommit och gått lite, och igår blossat upp ordentligt igen. Fick ta kort på det igen nu på sjukhuset som dom vill att vi ska jämföra med vid nästa tillfälle.
Det är heller inte sköterskans uppgift att ifrågasätta eller tycka att inget mer behöver utredas. Du behöver träffa läkare för detta. Rätt läkare som är intresserad av att utreda mer och ta reda på vad problemet är.
Fortsätt stå på dig och sök vård tills de tvingas utreda mer. Oavsett om de tror att undersökningar/provtagningar kommer ge svar eller inte så ingår de i en fullständig utredning när man har så mycket besvär som din son har. -
Helt sanslöst. Det är ju tydligt att han har något medicinskt bekymmer. Socialtjänsten kan nog vara bra för avlastning, men det är ju enbart utöver pågående extensiv medicinsk utredning! Som någon annan sade... sök annat sjukhus, annan klinik. Vi har rätt att söka varsomhelst i Sverige. Sök nya läkare, och ge dig inte om de avfärdar dig. Skriv en lista på allt avvikande hos sonen sedan födseln, och de måste ta dig på allvar. Låt dem inte beställa gamla journaler i första taget, utan be dem se på honom med nya ögon.Anonym (-_-) skrev 2015-05-25 19:46:15 följande:
Det går åt helvete.
Inga prover gjorda alls fortfarande och lillen mår sämre och sämre. Theralenet försvann ur bilden där ett tag eftersom barnkliniken ville göra provokationer. 16 dagar av kaskadkräkningar dygnet runt, sömnen blev dålig igen, han panikskrek varje kväll. (utan att ens ha provocerat med något födoämne) Var uppe på barnakuten 3 ggr på en vecka. Mot slutet av de dagarna var han så pass dålig att vi enbart sov sammanlagt 4 timmar på 4 dygn. Fjärde dygnet, i fredags, ringde jag upp dem och grät och sa att vi måste få ge Theralenet igen. Sen har det sakta blivit bättre men fortf inte bra.
Haft träff med överläkaren på barnkliniken som avfärdar allergier helt och hållet, och avfärdar reflux mm. Helt utan några tester överhuvudtaget. Däremot ser hon att jag har det väldigt jobbigt och föreslår att jag ska kontakta socialtjänsten och be om någon form av avlastning...
-
TS, du kanske har skrivit detta förut, men vill du nämna vilket sjukhus detta gäller? Kanske någon som är insatt i vården kan tipsa om bättre klinik i närheten, vet hur de jobbar just på ditt sjukhus, eller har andra erfarenheter därifrån?Anonym (Karin) skrev 2015-05-26 08:58:47 följande:Bara det att han ligger 3 standardavvikelser under normalkurvan är skäl till utredning. Håller med ovanstående om att du bör gå vidare nu. Klinikchef, socialstyrelsen, media, vad som helst. Har du någon som kan hjälpa dig att ta dessa kontakter? Nu räcker det, din son är ju allvarligt sjuk och du måste få hjälp!
Ni måste få professionell hjälp! Ofattbart hur dåligt de hanterar detta. -
Ring dem inte först, utan åk och sätt er på akuten, alt boka en tid på barnmottagning där (jag vet inte hur det fungerar just i Linköping). Det spelar ingen roll om de inte verkar motiverade att ta emot er... bara se till att de gör det. Var det sköterska i tel som inte ville boka tid till er? Se till att få träffa en "riktig" barnläkare på US!Anonym (-_-) skrev 2015-05-26 10:16:24 följande:
Är med i div grupper på Facebook avs allergi och har hört många andras erfarenheter där. Konstaterar att dom flesta anser att Vrinnevi inte är kloka i huvudet, under all kritik och att jag bör söka mig till US i Linköping istället.
Jag arbetar hårt på att hitta "rätt" lösning just nu. US verkade mindre motiverade att ta emot mig efter samtal dit, utifrån vad de läste i journalerna. Börjar känna att steg 1 är att plocka ut journalerna så jag får veta vad i helskotta som är problemet.
Och, ja... beställ dina journaler redan idag. -
En 24-timmars pH-mätning är basic inom utredning av reflux. Antar att ni inte fått det heller.Anonym (-_-) skrev 2015-08-13 08:11:04 följande:
Nej, inte testats för det. Barnet är 1,5 år gammal nu.
Vid det här laget är jag rätt övertygad om att det är svår reflux, med kombination av allergier.
-
Tycker du att det verkade funka bra utan Theralen?dollface85 skrev 2016-04-01 20:55:17 följande:som jag förstod det börja det vid 11 månader. så ja hellre spädbarn. vet att det gått en del tid efter att hon börja medicinera.
-
Hej TS! Hur går det för honom (och dig) nu?Anonym (-_-) skrev 2017-09-05 07:38:43 följande:
Haha. Tråden är 3 år gammal.
Min lillgrabb har blivit stor liten pojke nu.