Anonym (-_-) skrev 2015-11-09 14:54:36 följande:
Anonym (Karin) skrev 2015-11-08 16:03:52 följande:
Jag undrar också om övrig utveckling. Tal, socialt intresse/förmåga, peka, vinka hej/hej då, krypa, gå, förstå vad ni säger, följa uppmaningar, peka och kolla att den vuxna tittar på samma sak, dela med sig, trösta, imitera, leka bredvid/turas om, ta kontakt med andra barn, delta i gruppaktiviteter på förskolan....ursäkta om du redan skrivit om detta, hittade inte så mycket du skrivit om det. Och berätta bara om du vill förstås.
Fortsatt lycka till, du är en hjälte-mamma!
Hade skrivit ett inlägg som försvann när jag skulle posta så försöker väl igen, i kortare version denna gång. Punktar det du tagit upp (Karin).
Talet - Otroligt nog inte efter längre. För 5 månader sedan sa han 2 ord, idag är han uppe i runt 70 ord. Han har inga hitte-på ord eller joller utan det är totalt rena ord eller gnäll som gäller.
För ca 3 veckor sedan började han förstå mer/följa uppmaningar. Det har han inte gjort tidigare. Nu funkar "lägg den där", "kasta", "ge den till XX". Han förstår också bada och skor på så sätt att han går till platsen och väntar. Byta blöja eller sova förstår han fortfarande inte och blir oftast helt hysterisk när man påbörjar de processerna, oavsett hur,när,var,med vem, de påbörjas. Blöjbytena är kamp även på förskolan. Sova middag funkar bra både hemma och på dagis. Tandborstning är en kamp med. Största problemet är nattningen som tar 2-3 timmar varje kväll. Han kommer oftast till ro efter att han har fått kräkas ett par gånger, känns som det onda försvinner då...
Sen har vi ju alla medicineringar också. 1 medicin accepterar han bra och det är Gavisconet. Resterande tycker han inte om. Örondropparna får jag ge honom med lite gnäll, allt annat är det högljudda protester och spottande.
Säger man kom eller visar att jag vill att han ska följa efter är han antingen ointresserad eller springer åt rakt motsatta hållet oavsett situation. Punktmarkering i skogen, på lekplatser, alla områden som inte är inhägnade. Stoppar ALLT i munnen.
Peka gör han hela tiden. Vinka är helt ointressant. Kollar inte att den vuxne kollar på samma sak, utan tittar enbart på det han håller i och upprepar ordet "bil, bil, bil, bil" tills han tröttnar och går iväg för att hitta någonting annat. Delar inte med sig och förstår inte turordning. Tröttnar väldigt snabbt på t.ex sångstunden på öppna förskolan. Sångerna som så är jätteroliga men de där 30 sekunderna mellan låtarna så reser han sig och går iväg.Tröttnar snabbt på andra gruppaktiviteter också. (Svårt med sånt på en förskola med 17 barn som är 1-3 år kan jag tänka mig). Imiterar räcka ut tungan och ibland att kasta i leksakerna i leklådan.
Krypa har han fortfarande aldrig gjort. Han rumphasade fram till 14-15 månaders ålder sedan började han gå. Han går fortfarande lite ostadigt om marken inte är helt jämn. Klättrar normalt. Älskar att åka rutschkana, gärna i flera timmar (tills mamma tröttnar).
Tröstar inte när någon annan är ledsen. (Drar ofta storasyster i håret och bara asgarvar här hon gråter). Vill sällan bli tröstad själv om han slår sig. Kommer ibland upp till min famn men vill ner inom 20 sekunder igen för att göra nått annat.
Leker bredvid väldigt bra. Leker fortfarande inte med, och tar inte kontakt med andra barn på annat sätt än att det kan vara spännande att titta på om andra äldre barn gör någonting. Leker inte särskilt ofta med leksaker ännu, utan det är mest dra ut lådor och sånt som är roligt.
Annars har han jättebra finmotorik, börjat måla, äter med sked och ibland med gaffel (dock oftast med fingrarna fortf). Äter dåligt till frukost dock och leker mest med maten då.
Väldigt aktiv. Är full rulle på honom ca 16-18 timmar per dygn.
Jag tycker du fått bristfälligt stöd och respons från vården hittills och då jag själv är vårdpersonal med erfarenhet av barn med olika funktionsnedsättningar och -förseningar (både tillfälliga och permanenta), tar jag mig friheten att kommentera. Ta mina kommentarer med en nypa salt om du vill!
I texten ovan om gossens utveckling låter det allra mesta (förutom det som är magrelaterat såsom kräkningarna tex) fullt normalt för en kille i hans ålder, särskilt som han ju haft det extra jobbigt. Det är tex fantastiskt att hans tal kommit i kapp trots hörselhinder och alla matsmältningsproblem som skulle kunnat hejda utvecklingen åtminstone tillfälligt.
Jag har fetat en del här ovan. Angående att han blir hysterisk när han ska byta blöja eller sova, föreslår jag bildstöd. Han har jobbiga erfarenheter och att acceptera faktum att nu ska det där som påminner om det jobbiga hända igen kan bli lättare om man har en bild som konstaterar och förbereder. Då visar du bilden (foto, ritad bild, bild från nätet eller vad som helst, men samma bild varje gång, som föreställer blöja eller läggning/sova/säng) i nära anslutning till blöjbyte/läggning. Gör detta konsekvent ett par veckor och räkna inte med att han tittar på bilden med intresse och räkna inte med att det blir någon förändring i början. Om ingen förändring skett efter ett par veckor, ändra något i bildvisningen eller lägg ner det helt. Oftast behövs lite handledning kring detta. När du visar bilden, gör det kort, glatt och resolut samtidigt som du kortfattat talar om vad som ska ske, och kräv inget svar av honom. Lägg undan bilden direkt efter.
Att han inte kollar att den vuxne tittar på rätt sak när han pekar, är något jag skulle jobba lite med. Det är en så typisk markör när det gäller kommunikationssvårigheter att det är bäst att ge pojken en extra chans med just detta, som kallas "delad uppmärksamhet". Sitt tex med en intressant bilderbok, bläddra och peka och titta omväxlande på honom och på bilden. Stötta honom att göra samma sak, och visa mycket tydligt att du ser det han pekar på genom ansiktsuttryck och glada tillrop.
När det gäller lek, skriver du att han inte deltar i gruppaktiviteter med andra barn i någon större utsträckning. Har han tränats i detta genom tex enkla småbarnslekar med vuxna som stöd? Tex björnen sover och liknande. Tydliga lekar med tydlig början, mitt och slut brukar vara enklast att börja med - men med vuxenstöd och många upprepningar så att barnet känner igen sig.
Du skriver att han inte leker med leksaker så mycket utan mer drar ut lådor, och att han kan åka rutschkana "i timmar" - upplever du att hans lek är lite enformig, eller är den mer ombytlig, varierad, utforskande? Om ett litet barn gör samma sak om och om igen och sällan varierar sig eller alls leker funktionellt med leksaker (stoppa i saker i kärl, dra hjulförsedd leksak efter sig, köra gåvagn, trycka-hända-leksaker osv), kan barnet behöva lite hjälp att komma vidare och hitta sin fantasi.
Han tar inte direkt kontakt med andra barn, skriver du, men intresserar sig för att titta på äldre barns lek. Brukar han härma de äldre barnens lek, antingen direkt eller vid ett senare tillfälle?
Kontaktförsök kan se väldigt olika ut. Det kan vara att ställa sig och stirra, att stå nära, att peta på saker eller personer, att knuffa till någon eller kasta något i någons riktning, att busa och väsnas lite extra och titta efter reaktioner osv....gör han sånt? Även kontaktförsök kan små barn behöva få träna på, även om det inte är något alarmerande med att han inte klarar att öppna för lek eller samvaro med andra i samma ålder ännu.
Ursäkta att detta svar blev så långt! Jag är alltså inte alls oroad över gossens utveckling i nuläget, men de saker jag fetat är det jag skulle kika lite extra efter nu under närmsta året, att det kommer igång så smått. Fortsatt lycka till med allt och tack för att du skriver och berättar!