• Wilowa

Det är nått fel på mitt barn.

Anonym (My) skrev 2015-08-16 15:52:53 följande:
    Har du svängt nu alltså?
    Om vad? Det krävs ett läkarintyg för att man ska få specialkost, men man får oftast specialmat tillfälligt i väntan på intyget. Detta för att förskolan/skolan inte ska äventyra barnets hälsa.

Det går t ex att be om skonsam kost i några veckor efter en kraftig magsjuka utan läkarintyg, men vill man fortsätta med det en längre tid måste behovet styrkas av ett läkarintyg.

I ts fall krävs det ett läkarintyg, men inte nödvändigtvis från dag ett. Möjligtvis att jag var lite otydlig om mina barn...jag har lämnat in läkarintyg på dem, men först efter några veckor då jag fått intyget från läkaren. När jag ringde köket hade jag dock inget intyg, men det var inga problem.
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-08-17 09:22:46 följande:

Saken är att jag pratat med förskolans kock och rektor om att ta bort t.ex råg, då jag misstänkte att det var en av de saker som skapar problem med magen. De ville inte, eftersom de ville invänta ett nytt allergitest. Problemet nu är ju att det inte är allergi, utan att det är för hårdsmält/syrabildande.

Pratade du med förskolechefen före eller efter att denne fick ta ditt barn till akuten? Det är ju lite knäppt av dem att inte ge specialkost efter den händelsen...dock med kravet att du ska lämna in ett läkarintyg när du får ett.

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-09-05 13:53:56 följande:

Nu har nästan ett helt år gått sedan jag startade tråden.

Igår fick sonen äntligen diagnos och medicin mot reflux....

Tänk om vrinnevi hade lyssnat på mig från början. Vi hade kunnat slippa 10 månaders helvete. 1 besök på US räckte. Nu håller vi tummarna för att medicinen hjälper......

Men ursäkta! Det var alltså det ändå? Hoppas verkligen att du funderar på att anmäla detta! Tio månaders helvete gör en så liten är inte acceptabelt!

Håller tummar och tår för att medicinen hjälper.
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-09-14 10:06:23 följande:

Kort sagt, vi har legat på barnakuten i helgen.

Sonen har gjort en matvägran i flera dygn och kräkts alla smulor vi fått i honom, även vatten och vätskeersättning. Men mest av allt kräks han jättemycket slem som han drar ner pga förkylningen.

Nu har jag fått i honom mat lördag-söndag och lite välling idag men kommer fortfarande upp mycket.

Han har på 1 vecka gått ner ca 1 kilo, och det är bara ben kvar på honom. Det går snabbt utför när det inte finns någonting att ta av.

Däremot - så är han inte besvärad på samma sätt som förut. Förut har kräkningarna och efteråt varit ett stort bekymmer då han rivit sig själv, skrikit och varit ledsen. Det har liksom märkts att kräkningarna gjort ont. Det har han inte varit den här veckan. Kräkset har kommit sen har han blivit pigg och som vanligt direkt.

Läkaren vi träffa i helgen ville att vi fortsätter med nexiumet och så skulle han meddela den behandlande läkaren, så skulle hon troligtvis höra av sig.....

Vad skönt att kräkningarna inte gör ont längre...men i övrigt säger jag bara FY FAN!!! Stackars krakar! Hoppas verkligen att nuvarande behandlande läkare tar er på allvar...för det är väl förhoppningsvis den som skrev ut nexiumet åt er? Den på US?
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-10-09 09:39:00 följande:

Tillbaka på ruta 1.

Jag somnade igår 18.30 medans barnen låg med mig i sängen och kollade på film. När den var slut runt 19.30 vaknade jag igen. Fixa välling. Nattade barnen.

Grabben somnade 20.15, och vaknade på nytt 21.45. Kräks en smula och är ledsen. Efter en timme hysteriskt skrik ger jag medicin. Han somnar igen strax efter midnatt. Sover ca 1 timme. Klockan är 01.40 när han vaknar igen. Skriker hysteriskt i ungefär 2 timmar och slänger sig fram och tillbaka i sängen.. Somnar om vid 04.00. Han sover till 05.30, skriker 30 minuter för att sedan somna om och sova till 08.15.

Dvs total sömn för honom: 6,5 timme.
    Total sömn för mig: 3,5 timme.

Vad har du för läkarkontakter nu? Nån som du har förtroende för? Kontakta den i så fall, annars åk till ett helt nytt sjukhus. Gråter
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-10-09 22:58:57 följande:

Bara kontakt med barnmottagningen på US. Relativt ny kontakt dock, men dom verkar ju seriösare än de tidigare.

Har tid bokad till Allergicentrum, förväntar mig ett patch-test där.

Har också ny tid bokad på öron, näsa, hals för att kolla polyper (igen). Sist vi var där klämde dom på honom, kolla i hals och öron och sen var det nog med det..... Men läkaren på US verkade tycka att man ska röntga eller nått så får hoppas att dom gör det den här gången då.

I övrigt är ingenting planerat.

Sonen fick extrema diarréer av nexiumet (vi pratar 30-40 blöjor om dagen). Tog en läkarkontakt och då ville dom att jag skulle fortsätta med nexiumet men ge ytterligare en medicin mot avföringen. 

Istället tog jag på eget bevåg ut nexiumet och 2 dagar senare var han normal i magen igen. Känns som att medicinen gick lite plus/minus noll.

Sen är det ju det här med sömnen alltså. Theralenet är i stort sett slut och används bara vid nödfall då varken han eller jag fått sova på flera nätter. Men det är fortfarande den som räddar oss, trots att läkarna tycker att jag inte ska ge den. Men då får dom tycka det. Vill dom inte så kan dom ju ge mig bättre alternativ - såsom relevanta undersökningar på vad som orsakar kaoset.

Jag förstår verkligen att det känns som att ni är på ruta ett igen, men det är ni ju inte. Ring läkaren och be om hjälp!
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2015-11-09 17:37:33 följande:

"talar" själv flytande ASL så är inte helt främmande för saken som så alltså, utan det handlar just om att jag bokstavligt talat skulle få mer respons av katten av att jag tecknar.... :(

Testa! Det blir ytterligare en sak som händer, så chansen att fånga hans uppmärksamhet ökar. Du kan använda de tecken du redan kan, men teckna inte alla ord utan förstärk det viktigaste.
  • Wilowa
    Ego Lovers skrev 2015-11-09 17:53:27 följande:

Uteslut rapsolja ur kosten. Raps är giftig men pga Gmo så kan man utvinna oljan ur rapsblomman ändå och hettar man upp det försvinner nästan allt gift men man kan omöjligt bli av med allt och vissa individer reagerar kraftigt på detta. Min yngsta dotter reagerade på det med kraftig diarre samt huden blev torr och fnasig. Hon gick iof upp i vikt men allergi kan ju te sig olika från individ till individ.

Det går att vara allergisk mot allt, så ska man tänka så får man inget kvar som man kan äta. Jättebra att veta om detta, men man ska inte börja experimentera själv.
  • Wilowa

Vad skönt ändå att ni har fått bukt på det mesta. Har du testat att kontakta Astma- och allergiförbundet? De kanske kan hjälpa dig att lista ut den sista pusselbiten om varför han fortfarande får reaktioner ibland. Curry ska han t ex inte äta och heller inte ärt- och baljväxter. Jordnötter hänger också ihop med sojan och som Anonym (allergi) skriver så finns det hudkrämer med massor av ämnen i bland annat jordnötsolja i t ex Idomin.

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-03-29 17:05:51 följande:

Jo, men idag när jag ringde dem frågade jag rakt ut om barnet skulle behöva dö först för att dom skulle sköta sitt jobb och hotade med att anmäla hela kliniken. Helt plötsligt fick jag tider.

Redan fått utskrivet både Aerius och Betapred idag och tid imorgon till 2 läkare på US... Ska bli intressant att se vad dem har att säga nu.

Haha! Go girl! {#emotions_dlg.djavulsk}

Fast tragiskt att det ska behövas att man plattar till dem så! De borde skämmas ta mig fan!
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-03-30 12:00:39 följande:

Yes tack. Så mycket har jag koll och det enda av det du nämner så äter han gröna ärtor. Vilket fungerat hur bra som helst utan reaktion. Det andra äter han inte hemma och nötter är nolltolerans på förskolan. Men ja. Jag skulle behöva en kontakt med en dietist för att diskutera känner jag, vilket jag ska trycka på idag om.

solbränd skrev 2016-03-29 18:38:28 följande:

Jag tror nu att ni har försökt detta - men uteslut all gluten och sädesslag. Gluten hör ihop med soja och mjölk och ger tyvärr alltför sällan positivt svar på blodprov. Ofta krävs det biopsi i tarmen för att kunna utesluta det. Och en gastroskopi/rektoskopi har ni väl inte gjort? Inte läst alla inlägg så mycket möjligt att det är så. Eftersom han kräks så mycket kan det mycket möjligt vara så att magsyran har frätit sönder magmunnen och delar av matspjälkningen. Så har ni inte fått göra en skopi så kräv det!

Känner med din son!!! ?

Misstänkte att du redan visste detta, men man vet aldrig. Informationen från vården är så värdelös, så det är lätt att missa vissa grejer. Vi var till en dietist för många år sedan och det hon sa hade nog dödat mina barn! Hon tyckte att de kunde äta jordnötter i små mängder eftersom de inte reagerat så kraftigt. Tjoho en halv jordnöt räckte för att de skulle bli slöa på en provokation några år senare. Tur att jag lyssnade på barnläkaren som sa helt nej pga sina erfarenheter av den typen av allergi. Fast jag hoppas ändå att du får en remiss till en dietist och att den är bättre än den jag var till!
  • Wilowa
    Anonym (Ssk) skrev 2016-04-01 11:47:10 följande:
    Men att söva barn undviker man ju i möjligaste mån? Och det är ju jättejobbigt för barnet, de ska ju ha infarter, ser att mamma är orolig osv.

Att dessutom söva ett barn med kända och okända allergier tror jag verkligen inte de vill. Tänk om pojken reagerar på narkosmedlet och blir jättesjuk?

Narkos är ingen quickfix direkt
    Du skojar? Tycker du verkligen att man ska göra ett gastroskopi på ett vaket barn? Har du gjort ett gastroskopi själv? Jag har och det är vidrigt och absolut inte som jag rekommenderar att man gör på ett vaket barn. Att söva barnet är det bästa av två onda ting om ett gastroskopi är ett måste för att komma till roten med detta.

Jag tror att ts gett upp detta med quickfix för länge sedan. Lite medkänsla skadar inte!
  • Wilowa

Jag har följt dig så länge ts och i så många olika vändor och tips att jag inte har en aning om vad som tagits upp och intet tagits upp här. Jag bläddrade nyss igenom senaste numret av Allergia (Astma- och allergiförbundets tidning) och kom direkt att tänka på din son när jag läste om Ester som har FPIES, en matallergi som inte ger utslag på allergitester.

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-04-26 11:53:54 följande:

Har läst om det med!

Fått kontakt med folk som kanske kan ge mig lite stöd nu via allergibarn-gruppen på facebook och så ska jag träffa dietist imorgon och allergiläkare nästa vecka. Båda ÄNTLIGEN för första gången efter 2 års tjat.

Håller tummarna för att du får den hjälp som du behöver och har rätt till!

Hjärta
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-04-26 11:53:54 följande:

Har läst om det med!

Fått kontakt med folk som kanske kan ge mig lite stöd nu via allergibarn-gruppen på facebook och så ska jag träffa dietist imorgon och allergiläkare nästa vecka. Båda ÄNTLIGEN för första gången efter 2 års tjat.

Hur har det gått?
  • Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-09-27 22:48:58 följande:

Länge sedan jag skrev märker jag. Grabben är 2½ nu. Mår bättre. Det har varit enstaka tillfällen då han fått svårare reaktioner nu och nån ambulansfärd där i början på sommaren (svår reaktion med kramper o kräkningar men avfärdades som svår magsjuka av nån allmänläkare).

Men han är bättre överlag. Mycket för att jag hållit stenhårt på kosten men också för att det känns som han har "läkt" lite nu när han under en längre tid varit utan de födoämnen som skadat. Därefter har jag sakta sakta introducerat en sak i taget och steg 1 var laktosfri mjölk.. Från små små doser och trappa upp sakta lite för varje dag. Så bara det har jag sakta styrt med i 3-4 månader.

Så. Under sommaren har han för första gången i sitt liv kunnat äta en vanlig glass!

Ni anar inte hur stort det är.

Dessvärre är det fortfarande flera saker som han inte kan äta, och hans mage går upp och ner i perioder. Sen vet jag inte om det beror på mjölken eller annat, men hans humör har väldigt stora svängningar och sömnen har återigen blivit bedrövlig. Vi har ökat dosen melatonin, men trots det vaknar han flera gånger per natt. Så egentligen skulle jag behöva ta bort mjölken en period igen o se om det blir bättre igen.

Men överlag är han mycket friskare. Det är många som säger att dom känner inte igen honom för att han blivit rundare. De mörka ringarna runt ögonen är borta och han pratar på för fullt. Har bättre språk än många av 4-5 åringarna på förskolan. Han är ett helt annat barn nu.

Anonym (-_-) skrev 2016-09-28 09:03:27 följande:

Har kontakt med en psykolog på barnhälsovården som verkar vilja följa upp sömnen även om de är barnklinikens ansvar u slutänden.

Sen en bra allergiläkare, men han är väldigt styrd av av en de andra läkarna.

Barnkliniken är 3 läkare inblandad (utöver allergiläkaren) och oftast enbart 1 sköterska. Men dom håller på fram o tillbaka och verkar inte veta vad de sysslar med.

Psykolog, barnklinik, 3 läkare, allergiläkare, sköterska...inser du vilken skillnad det blivit även här? Länge var du helt själv. Vad skönt att höra, även om de inte alltid vet vad de ska göra. Fast bäst av allt är ju att höra att han mår så pass bra och att han utvecklats på ett bra sätt trots allt. Hjärta

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2017-09-05 08:11:31 följande:

Det har gått bra faktiskt. Grabben fick diagnosen FPIES förra året. Efter det har saker vänt till det bättre, och när rätt födoämnen har kunnat uteslutas så har tarmen fått läka och fler födoämnen kunnat tas in i kosten igen. Idag undviker vi bara ett fåtal saker, som egentligen kan räknas på en hand. Han är lite liten fortfarande, men ändå inom normalspannet på kurvorna nu. Sömnen fungerar bra med melatonin, vaknar 1-2 gånger per natt som mest. Går fortfarande hos psykolog på BHV för att prata om andra saker kring utvecklingen. Har fått världens bästa kontaktfamilj varannan helg som själva har allergier i familjen så känner mig väldigt trygg med dem! Så allt fungerar bra.

Härligt!

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.