Inlägg från: amanda h |Visa alla inlägg
  • amanda h

En 3-årings sömn

Jag tror inte han gör så för att han vill testa er, jag tror han gör så för att han kan! Det har ju blivit en rutin för honom! Att när sagostunden är slut och musiken sätts på så har han sin egen rutin, dvs göra allt för att slippa sova. Jag tror att ni ska börja med en ny rutin! Det som funkade (funkar fortfarande sen ett år tillbaka), för oss var att när sagostunden var slut så säger vi att "Okej, nu är det dags att sova, mamma/pappa kommer in om 5 min och säger godnatt igen". Då vet han att vi alltid kommer in till honom, så han behöver inte söka uppmäksamhet på annat sätt! Sen går vi in var femte min, sen var tioende. När vi började med det här så gick vi säkert in 5-6 gånger, men nu räcker det med högst 2. Sen om han vill gå ut och gå på pottan så nickar vi bara och säger ok. Tror verkligen att detta är ett bra och tryggt sätt, för han vet alltid att vi kommer in till honom och att vi finns där!

• amanda h

Jag kan inte svara på om det har något att göra med dagsvilan för er son, men kan säga att vår son som är 3 och ett halvt ibland tar en timmas tupplur på dagen och han går fortfarande och lägger sig utan problem kl 7-7.30 på kvällen! Så det där är väldigt individuellt.

Svar på tråden En 3-årings sömn