Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

En 3-årings sömn

Du har en pojke som inte är trött. Sover han fortfarande en timma på förskolan så låter hans beteende snarare normalt. Plocka bort dagsvilan eller senarelägg nattning.

• Flickan och kråkan
    MeAndBaby skrev 2014-09-17 09:25:03 följande:

Han gäspar och säger själv att han är "Lite trött". Har inget emot rutinerna som pyjamas, välling osv. Älskar bokläsningen. Men när musiken kommer på är det som att han kommer på sig själv, att han inte vill sova. Har hänt att han blivit så övettrött att det tillslut blivit väldigt ledsamt.

Testar han oss kanske, hur mkt han kan bestämma själv?

Gäspar och kan säga att de är lite trötta kan de ju göra utan att de är sovtrötta. Det kan ju även min snart 7-åring och min 5,5-åring göra på dagen.....liksom jag. Tar det så lång tid att somna och sover de middag i den åldern och nattas så tidigt så beror det till sådär 99,9% att de inte är trötta. Testa själv att försöka sova långt innan det är dags. Till slut är det nästan hopplöst att somna och man kan till slut inte ens somna när man väl blivit trött.

Av din beskrivning har jag svårt att tro att det handlar om att testa er. Testa att plocka bort dagsvilan, så ska ni se att ni får en helt annan situation. Det ruckar väldigt ofta vara just runt 2-årsdagen som man märker att dagsvilan börjar bli överflödig.
  • Flickan och kråkan
    amanda h skrev 2014-09-17 09:51:20 följande:

Jag kan inte svara på om det har något att göra med dagsvilan för er son, men kan säga att vår son som är 3 och ett halvt ibland tar en timmas tupplur på dagen och han går fortfarande och lägger sig utan problem kl 7-7.30 på kvällen! Så det där är väldigt individuellt.

Självklart är sömnbehovet individuellt, men få barn i den åldern kan konsekvent sova en timme mitt på dagen och ändå somna snabbt och lätt så tidigt på kvällen. Får man kvällar på det viset så är det inte en särskilt vågad gissning att dagsvilan är inblandad. 
  • Flickan och kråkan
    MeAndBaby skrev 2014-09-17 10:30:05 följande:

Den tidiga läggningen vid 19 är alltså för att han ändå inte somnar förän 20:30 (och då är det verkligen en bra läggning) el 21. Man kan väl säga att nedvarvningen börjar på riktigt vid 19 i sängen iom läsningen. Innan dess far han runt som ett jihu i lägenheten, hoppar i soffan och är allmänt speedad.

Testa att plocka bort dagsvilan. Med största sannolikhet har ni en pojke som somnar på ett par röda vid 19-tiden. 
Svar på tråden En 3-årings sömn