Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

En 3-årings sömn

Vi har precis kommit igenom en sån period med dottern. Hon blir 3 i december. Det vi gjorde var att gå tillbaka till fasta nattningsrutiner igen, hon hade växt ifrån dem gamla och vi hade inte hittat på några nya.

För oss börjar dem ca 45 min innan vi går och lägger oss, och är just nu nedvarvning i soffan tillsammans med hennes favorit program. Den ses på TV och inte på hennes padda. Nu mer sitter hon gärna i knät hela programmet, och då brukar jag passa på att smörja in henne lite lugnt eller kamma hennes hår, stryka på armen eller liknande. Efter tv-programmet borstar vi tänderna och tar på pyjamas och natt blöja. Sedan ser vi en 5 min nalle puh saga på Disney junior innan vi går och lägger oss. Vi ligger bredvid henne i sängen tills hon somnar, och ger henne så lite feedback som möjligt om hon försöker busa och hålla sig vaken.

När vi började med det här hade vi nattningar på 1-2 timmar där hon hoppade upp och ner i sängen större delen av tiden. Hon varken ville eller kunde sova eftersom hon var alldeles för uppspelt fortfarande. Nu tar dem 20-30 min och hon är lugn hela tiden. Vi har inte rört hennes middagsvila alls. Tipset med fasta nattningsrutiner runt 1 timme innan man lägger sig i sängen gick jag från "somna utan gråt". Det funkar verkligen, och det tog inte mer än en vecka innan det började bli bättre.

Svar på tråden En 3-årings sömn