Inlägg från: MeAndBaby |Visa alla inlägg
  • MeAndBaby

En 3-årings sömn

Ja nu är sonen inte riktigt 3 ännu, men om 2, 5 mån. Vi håller på att bli smått tokiga när det gäller läggning samt hans nya nattbeteende.

Vi kan börja med läggningen. En genomsnittlig tid för den är ca 2 tim. Vill det sig illa kan vi hålla på i 2, 5. Han ska vara i säng helst vid 19, varpå vi har det mysigt med sagoläsning (ett antal korta böcker). Sedan släcka helt och lyssna på lugn musik. Den som "har läggningen" sitter kvar. Det är här protesterna börjar. Han vill inte sova. Försöker med div ursäkter (smart grabb;) som "Ont i magen/någon annan stans", "Kom kiss, byta blöja" osv. Allt för att gå upp. Han gör skillnad i vem som lägger, är det pappa ska det klättras och fixas. Går bättre med mig (men jag behövs också till lilllsyster som har kvällskolik och vill ammas ofta då.)

Och så ett nytt nattbeteende: Att vakna och gå upp och leka, vägra somna om på x antal timmar. Slutar ofta med att han tillslut somnar till tecknad "film" på datorn. Inte optimalt. Detta dock inte varje natt (sover annars i stort sett hela nätterna).

Sover i eget rum.
    Sover 1 tim på fsk.
    Detta började i samma veva som han fick ett syskon i somras, vilket säkert spelar in. Men nu verkar det mest ha blivit en vana.

Med tråden vill jag bara höra om andra föräldrar till 3-åringar har det likadant, om det är vanligt (början till trotsålder??) Tips och råd mottages gärna.

• Svar på tråden En 3-årings sömn
  • MeAndBaby

Han gäspar och säger själv att han är "Lite trött". Har inget emot rutinerna som pyjamas, välling osv. Älskar bokläsningen. Men när musiken kommer på är det som att han kommer på sig själv, att han inte vill sova. Har hänt att han blivit så övettrött att det tillslut blivit väldigt ledsamt.

Testar han oss kanske, hur mkt han kan bestämma själv?

• MeAndBaby
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-17 09:37:29 följande:

Gäspar och kan säga att de är lite trötta kan de ju göra utan att de är sovtrötta. Det kan ju även min snart 7-åring och min 5,5-åring göra på dagen.....liksom jag. Tar det så lång tid att somna och sover de middag i den åldern och nattas så tidigt så beror det till sådär 99,9% att de inte är trötta. Testa själv att försöka sova långt innan det är dags. Till slut är det nästan hopplöst att somna och man kan till slut inte ens somna när man väl blivit trött.

Av din beskrivning har jag svårt att tro att det handlar om att testa er. Testa att plocka bort dagsvilan, så ska ni se att ni får en helt annan situation. Det ruckar väldigt ofta vara just runt 2-årsdagen som man märker att dagsvilan börjar bli överflödig.

Tack för tipset, ligger kanske nåt i det där, testar att till att börja med korta ner vilan till 30 min på helgen för att se. När vi är ute och går på helgförmiddagarna brukar det iofs bli så att han blir jättetrött redan innan lunch, vill åka vagn och somnar ofta i den.
  • MeAndBaby

Den tidiga läggningen vid 19 är alltså för att han ändå inte somnar förän 20:30 (och då är det verkligen en bra läggning) el 21. Man kan väl säga att nedvarvningen börjar på riktigt vid 19 i sängen iom läsningen. Innan dess far han runt som ett jihu i lägenheten, hoppar i soffan och är allmänt speedad.

• MeAndBaby
    Natulcien skrev 2014-09-17 15:47:41 följande:

Lägg honom 20:30 då...

Ja jo det hsr ju hänt att det blivit senare än 19:30-20, men likt förbannat blir det samma beteende. Vi har ju aldrig siktat på att han ska sova redan 19. Har sett hur han legat med dimmig blick och varit så nära sömnen men plötsligt kommit på att nej det är så mkt roligare att vara vaken och busa.

Hur som, nu blir de nedbantning av vila på dagen så får vi se hur det går.
  • MeAndBaby

Såhär gick det: han sover 40 min på förskolan och somnar utan gnäll efter saga och musik på kvällarna, runt 20-tiden. Om JAG lägger honom. Men om pappa blir tvungen att ta en läggning så tar det fortfarande timmar, även om han bara sovit 15 min på dagen. Så helt att göra med sovningen på dagen hade det inte, även om det underlättar även mina läggningar. (Nu kör vi helt enkelt med att jag lägger honom varje kväll, och hoppas han kommer ur pappakrånglet.)

Svar på tråden En 3-årings sömn