Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Kroken skrev 2015-01-11 14:21:14 följande:

Är det nån mer som har en bebis som sover dåligt inne på dagarna men hur bra som helst ute? Sover Tilde inne på dagen så sover hon ca. 30-45 min åt gången och oftast i min famn. Lägger jag ner henne blir det max 30 min. Lägger jag henne i vagnen däremot och låter henne sova ute så sover hon 3-4 timmar! Blir ju bra med frisk luft iallafall smile1.gif

Japp. Vår kan i princip bara somna och sova ute i vagn på dagarna vilket är lite jobbigt eftersom vi inte har någon balkong. Men det blir ju mycket frisk luft för både bebis och mamma ;)
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2015-01-11 14:42:30 följande:
    Ja det är ju bra med frisk luft men blir ju lite jobbigt de dagar man absolut inte har lust att gå ut smile5.gif Nu har jag turen tt vi bor i hus på landet och har dessutom en inglasad altan så hon står där inne och sover smile1.gif
    Vi har börjat med tassningsmetoden idag och hoppas på att den ska funka. Dels skulle det vara skönt att bara behöva gå på en promenad. Och sen vore det ju toppen om det funkar vid nattning :)
  • Bebislängt

Vad skönt Steph91! Är hon lättsövd? :)

BjörkW, vilken pigg rackare! jag som tyckte att min sov lite, heh.

Apropå skratt så bara längtar jag efter första skrattet! Min son har börjat le med jätteöppen mun så det ser ut som om han skrattar och ibland liksom skriker han till lite. Så sött!

• Bebislängt
    replica skrev 2015-01-11 22:57:53 följande:
    Förlåt dum fråga.. Men rent praktiskt hur gör du/ni i simhallen med bebis?Tungan ute Alltså vid ombyte/dusch etc.

Lillfisen skrattade första gången på julafton, sedan har han gjort det ytterst sporadiskt.. Senast idag skrattade han rejält åt mormor medan han låg i vagnen, lyckades få med slutet på film.. Han tycker det är superkul när vi sjunger "Imse vimse spindel" och hjälps åt att göra rörelserna till den samt när jag har håret utsläppt och ruskar det över honom.. Då kommer det skrattliknande ljud i alla fallSkrattande

Det senaste han har börjat med är att ligga med benen rätt upp när han ligger på rygg och studera sina fötter. Gjorde han första gången i morse och har gjort det ett par gånger till sedan dess..

Har också börjat tycka det är roligare att ligga på mage nu, vilket är skönt med tanke på hans bakhuvud (platt)..
    "Practise makes perfect"
    Min ligger också med fötterna upp och studerar dem :) Så tittar han jättenoga på sina händer innan han stoppar dom i munnen :D
  • Bebislängt
    BjörkW skrev 2015-01-12 06:55:14 följande:
    Vet inte alls var "gränsen" för lite/mycket sömn går på domhär små. Men ibland kan jag inte förstå att han kan vara så pigg. Fast sålänge han är glad är vi glada ;)
    Det låter ju väldigt lite. Men så länge han är pigg, glad och växer som han ska är det nog helt okej. Dom skulle väl ha sagt nåt på BVC annars :)
  • Bebislängt
    Emma90 skrev 2015-01-12 14:52:51 följande:
    Enligt min BVC tant så är det inga bekymmer med att dom är förtidigt födda. Hon ville inte säga till 100% men man kan utan problem räkna från dom föddes om dom nu inte är mycket förtidigt födda. Sen sa hon att det inte handlar om smakportioner nu utan det ska man vänta med utan nu handlar det om att dom kan få smaka en byte bit från fingret från vår mat. Men vid 5 månaders kan dom börja lite mer och då ska man börja med gluten. Det va i alla fall så här jag fick det sagt till mig :)
    Tack! De var ju även det som stod på Livsmedelsverkets sida. Typ ett kryddmått.

Vi har köpt såna där nappar man kan lägga frukt och sånt i som dom kan suga på och lära känna smaker :)
  • Bebislängt

Till oss sa BVC att vi kan börja prova från det att han är fyra månader även fast han är född en vecka tidigt. Dom sa 1-2 skedar havregrynsgröt per dag för att introducera gluten. Alternativt en bit kex eller vitt bröd. Och den bara låta honom smaka pyttelite av vår mat ett par ggr i veckan. Fast jag tänker nog göra puré han får smaka av istället. Spännande det ska bli :)

• Bebislängt
    BjörkW skrev 2015-01-13 20:31:01 följande:
    Men havregryn innehåller väl inte gluten? :)
    Nä, men gröten från Sempers innehåller lite grann :)
  • Bebislängt
    misa85 skrev 2015-01-14 06:58:14 följande:
    Havregröten innehåller väldigt lite gluten, inte så att det räknas som att man introducerar gluten. Det bör man göra med annat livsmedel, tex rån.
    På BVC sa dom till mig igår att man kan ge 1-2 teskedar havregrynsgröt per dag för att introducera gluten. Och att det var eftersom det var så lite gluten i som man kunde ge så mycket som två teskedar. Antingen det eller så kunde man ge rån eller vitt bröd. Så jag litar på dom.

Jag tycker att gröt känns roligast men kommer nog att variera lite beroende på vad min bebis gillar bäst :)
Svar på tråden septemberbarn 2014