Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

replica skrev 2015-03-06 21:19:59 följande:

De senaste dagarna har lilleman varit helt upp och ner.. Jag har varit sjuk med över 39 graders feber, så det kanske har berott på det?

Har dock känt mig piggare idag, men lilleman har varit värre än vanligt.. Sovit drygt 10h totalt idag (vilket är 3-5h mindre än vanligt).. Sovit mellan 10-30 minuter åt gången, helspeedad mellan sovpassen dvs. övertrött men absolut ingen ro till att sova.. Utvecklingsprång de lux eller vadå?!

"Practise makes perfect"
    Vår bebis är i utvecklingssprång men de senaste nätterna har han också sovit extremt dåligt! Till och med för att vara språng. Så såg jag igår att det var fullmåne och jag tror egentligen inte på att månen påverkar sömnen men vet att han var exakt likadan dagarna innan och på förra fullmånen. Får se om han sover bättre inatt. I såfall får jag nog börja tro på månens sömnpåverkan ;)

Men har också hört att sprången vid 5 månader och 8 månader ska vara de jobbigaste.
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-03-07 11:20:29 följande:
    oj, krya på dig!
    Bebislängt skrev 2015-03-06 21:27:00 följande:

Alltså jag måste väl inflika att jag inte direkt heller sätter bebisen framför teven flera timmar per dag

Glad{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    Skrattande
    Bebislängt skrev 2015-03-06 21:27:00 följande:

en extremt klängig period och bara teven har funkat som avledning :/

ibland funkar det också att ställa matstolen vid fönstret så att barnet ser på träden som gungar i vinden, folk som går förbi osv.
    ibland kan också barn sysselsätta sig med majskrokar och matbitar.
    min dotter ammade jag ofta när jag åt. det funkade bäst för henne.

en annan sak som funkar för mina barn i den ålder är att dela laksaker i 4 lådor och ta fram en ny låda när man behöver göra nåt ifred. det brukar vara oemotståndligt med leksakerna som de inte har sett på  3-5 dagar Drömmer

Tänker att det blir lättare sen när han kan sitta så kan han ju sitta med. Tror att han börjar bli rätt frustrerad nu. I matstolen ramlar han bara framåt och blir arg så vi ger honom mat i babysitten men där vill jag ju inte att han ska sitta och pula med mat själv.
  • Bebislängt
    BjörkW skrev 2015-03-22 08:03:01 följande:

På tal om vakentid tidigare. Sonen blir 6 månader nästa vecka och igår var han vaken 6 timmar i sträck. Det normala ligger runt 3 men igår hade han tydligen extra energi ;)

Min bebis vägrar ibland sova och kan också vara vaken typ 6 timmar ibland. Han brukar vara vaken 2 annars men tror vi måste börja förlänga vakentiderna nu. Han är dålig på att visa tröttsignaler så det är lite svårt att hänga med i svängarna :)
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-03-22 21:20:30 följande:

Är det fler än vi som har svårt att lägga barnet på dagtid? Min dotter kommer liksom  inte till ro. Lägger man henne i sängen/soffan så ligger hon och sparkar och viftar med armarna eller skriker och gnäller. Ganska ofta börjar hon skrika efter ett tag, tar en paus, skriker, tar en paus, o.s.v. Det är argt skrik, inga tårar. Har man tur så somnar hon av utmattning efter ett tag, men i värsta fall så blir hon hysterisk och man får ta henne i bärselen och gå omkring tills hon somnar. Man märker att hon är trött, men hon vill inte sova.

Idag lyckades jag lugna henne genom att sjunga "Imse vimse spindel" och efter att ha sjungit den typ 15 gången samtidigt som jag buffade så somnade hon. När hon lägger sig för natten har vi sällan det här problemet. Oftast somnar hon snabbt utan gnäll, bara lite sparkar ibland.

Hon visar inte heller alltid är hon är trött så jag kör lite på rutin. Visst händer det att jag har fel, men då är hon sällan arg, bara full av energi och viftar, sparkar och gör pruttljud med munnen (bland det roligaste hon vet just nu).

Vår sover i princip fortfarande bara på vagnpromenader och ibland inte ens då. Någon enstaka gång har det hänt att han somnat i sin säng. Annars har jag provat precis allt men det slutar ändå med att jag får klä på mig och gå ut :P
  • Bebislängt

Jag blir galen snart! Nu har bebisen i över en månad vaknat på nätterna och är pigg! Han vaknar vid tolv och två och ibland igen vid halv fem. Om vi har otur tycker han att det är morgon halv fem. Han sover lite bättre om han får sova i vår säng men problemet är att då kan jag inte sova alls. Jag ser inget slut på det här och jag håller på att bli galen av att aldrig få sova mer än fem timmar per natt. Man blir ju inte piggare av att det är gnäll och gnöl mest hela dagarna heller eftersom han försöker lära sig krypa och blir frustrerad när han inte kan. Och nästan alltid är det skrik när han ska sova. Det händer till och med att jag får gå hem med vagnen för han bara skriker och så får han vara vaken istället för det inte går att få honom att somna.

Jag hoppas att det blir bättre när han väl knäcker krypkoden. Och hoppas att det är snart för jag känner hur tålamodet tryter mer och mer för varje dag. Ursäkta gnälligt inlägg men var tvungen att skriva av mig lite.

• Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-03-24 10:42:16 följande:
    Jösses, stackare! En morgon ville min dotter gå upp kvart i fyra och det var hemskt, men som väl var så var det bara en gång. Jag vet inte när din son somnar för natten, men kan du inte lägga dig tidigt med honom, typ vid åtta? Eller så får pappa vara uppe med sonen och du lägga dig. Man blir knäpp av för lite sömn. 

Jag vet inte varför du inte kan sova med sonen i sängen men det måste ju gå att lösa. Jag har dottern bredvid mig halva natten ibland (från tre, fyra) och det är inga problem. Vi ligger rätt stilla båda två och jag är inte längre orolig för att rulla över henne som jag var i början.

Ligger sonen i vagnen? Min dotter blev nöjdare när jag bytte till sittdelen. Nu får hon halvligga när vi är ute och somnar oftast då. Vaknar hon så sätter jag henne upp, då är hon mycket nöjdare.
    Vi har också sittdelen i vagnen men han kan inte somna sittandes eftersom han är så nyfiken så då måste man fälla ner honom. Och han vill liksom bara inte sova längre.

Jag kan inte sova med honom i sängen för han rör sig så mycket. Vaknar av slag i ansiktet och av att han ligger och slänger med huvudet. Häromnatten vaknade jag till och med av att han låg och sparkade mig i ryggen i sömnen haha. Så funkar det rätt dåligt eftersom pappan då bara kan ligga med ryggen mot bebisen eftersom han bara börjar busa om han vaknar till och får syn på pappan. Vissa nätter har han fått sova på soffan och jag och sonen i sängen men soffan är inte så sovvänlig hehe.

Vår son har alltid sovit så bra annars så hoppas det kommer tillbaka.

Apropå mammig och pappig så går båda oftast bra. Om han är övertrött eller jätteledsen så vill han helst till mig. Han är dock inte ett dugg blyg. Lite skeptisk i början men efter tio minuter kan ha sitta i knä hos vem som helst.
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2015-03-24 09:53:02 följande:

Det är en liten tröst att läsa att fler har det jobbigt med sömnen just nu. Vår lilla tjej har ju varit rätt knölig med nattsömnen hela tiden. Men i perioder har det varit hyfsat bra. Just nu är nätterna inte så jätteroligt. Vaknar många gånger och vill upp tidigt på morgonen. När hon somnat för natten kan jag inte lägga ner henne heller för då vaknar hon. Hon vill bara sova nära mig. På dagen sover hon oftast på mig. För där sover hon. Lägger jag henne i vagnen inne sover hon kanske en timme om man har tur. Att lägga henne i sängen är bara att glömma. Och hon som sov så bra ute förut sover max en timme där med nu. Hoppas det vänder snart.

Min bebis sover typ en halvtimme åt gången hur jag än gör. Eller det finns bara ett sätt att få honom att sova nu. Har jag honom i famnen håller han bara på och ålar sig och ska klättra och ha sig så han kan absolut inte somna på mig. Det enda som funkar är att bära runt honom på axeln och buffa honom i baken i typ en halvtimme, fyrtiofem minuter och sen kan man lägga honom i hårdliften och mata honom till sömns. Ibland kan det ta två timmar för mig att få honom och sova och ibland funkar det inte alls. Jag är helt slut i både kropp och själ.

Har alltid haft problem med att få honom att somna på dagarna men vagnen har alltid varit ett säkert kort även om det har varit jobbigt att gå ut varje gång. Men nu funkar vagnen oftast inte alls och det är sådär kul att gå omkring timme efter timme ute med en gallskrikande bebis.

Någon som har några tips? Heh..
  • Bebislängt

Tack för tips! Sele funkar inte alls på vår son och har aldrig gjort. Det är som att han får panik av att sitta fast i den. Amma gör jag inte så den sövningsmetoden funkar inte riktigt heller. Babynest skulle jag kunna prova! Nu har han sovit ok de senaste två nätterna och bara vaknat en gång för mat men han ändå svårt att somna om så man får sitta bredvid och hålla på honom i typ en halvtimme.

Han får gröt och 150 ml ersättning innan läggdags och han är inte så sugen på mat när han vaknar på nätterna. Han verkar mest bara ha svårt att komma till ro. Kan vara tänder på g för han dreglar och gnager extremt mycket. Kan det vara tänder på g fast jag själv inte känner nåt än?

• Bebislängt

Hur länge innan man såg själva tänderna märkte man på era bebisar att det var nåt på g? Det känns verkligen som att det är tänder på g här men det varken syns eller känns nåt efter typ tre dagar.

Svar på tråden septemberbarn 2014