• misa85

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2014-09-29 09:35:38 följande:

Hur har ni gjort med napp? När brukar man börja med det?

Direkt på BB :)
  • misa85
    linnéa001 skrev 2014-09-29 17:10:39 följande:

Fy så hemskt, har aldrig hört talas om detta. Hoppas du blir bra snart!På BB sa de till oss att man skulle vänta med napp eftersom det är olika sugtekniker och barnet därmed kan tappa intresset för bröstet. Samma sak sa de på föreläsningen vi var på innan förlossningen. Min kille har googlat en massa och hittat en del info. Bl.a. stod det att man ska undvika napp och använda det mer som en medicin, alltså så sällan det bara går och i nödfall. Har tyvärr ingen länk med information då han söker på tyska sidor.

Jag börjar bli trött på min dotters konstanta sugande/snuttande och är väldigt sugen på att testa med napp. Jag vet dock inte om hon skulle ta den, fingret brukar inte duga. Min systerson vägrade napp så alla barn uppskattar den ju inte. Frågan är också hur länge man ska vänta, men min tjej suger ju fint och får i sig tillräckligt med mat tror jag. Ska höra med BVC imorgon.

Det är inte lätt att vara förälder, så många frågor.

Ammar hon redan? Iaf har hon ju redan tekniken.
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-29 20:29:08 följande:

Tänker att min unge redan har blivit förstörd nu med amningsnappen men ska väl lära sig att amma utan så småningom. Usch, vad svårt. Och det lam ju dröja jättelänge.

Jag hade amningsnapp en vecka men ammar utan nu. Sally är 4 veckor.
  • misa85
    Bebislängt skrev 2014-09-29 20:51:42 följande:

Och det blev inte konstigt när du hade vanlig napp också?

Visste inte att napp motverkar psd, då känns det ju ännu mer motiverat att börja. Iaf på nätterna.

Nej vi har aldrig haft problem med amningen mer än att hon sväljer luft men det har ju inget med napp eller inte att göra. Jag fick såriga bröstvårtor och stockning så var tvungen att ha amningsnapp. Hatade den dock, alltså jag hatade den, så försökte slippa amningsnapp så fort som möjligt.

Hon har som sagt även vanlig napp. Och igår fick hon även bröstmjölk på flaska och det gick bra det med :)

Socialstyrelsen rekommenderar napp just för plötslig spädbarnsdöd. Det har visat sig vara positivt.
  • misa85

Jag har stoppat in nappen miljoner ggr för att få henne att ta den. Har mams napp 0-3 månader men bytte till 0-6 månader nu och den verkar hon gilla mer. Det har tagit oss ca 4 veckor för att hon ska ha nappen längre stunder.

• misa85

Sally sover iaf första sträckan i sitt babynest och i sin säng som står precis emot vår säng eller i nestet bredvid mig om vi sover i gästrummet. Andra sträckan blir oftast på magen då hon har super svårt att komma till ro pga alla magproblem hon har :(

• misa85

Undvik att blanda ersättningen hemma. Ta hellre med vatten i en termos och köp vällingdoserare, det bildas snabbt bakterier annars.

Med tvillingarna hade jag hårda aventflaskor som jag tömde kokande vatten i och sen var vattnet drickfärdigt efter ca 2-3 timmar så då blandade jag i pulvret då :)

Men funkar ju lika bra med termos och kanske en flaska kallvatten så du kan blanda ihop utifall set är för varmt vatten. Har man tillgång till vatten kan man ju annars kyla flaskan under kranen om vattnet är för varmt :)

• misa85
    Brewilma skrev 2014-10-06 21:35:41 följande:

Hur lång tid tar det att värma bröstmjölken om man ställer den i varmt vatten och hur varm måste den vara?

Det går rätt fort men beror ju såklart på hur varmt vatten du har, vilken flaska och hur mkt du ska värma.
  • misa85
    Mrs West skrev 2014-10-07 14:10:07 följande:

Min lille är idag 1 vecka gammal. Han äter och sover mest. Ligger just nu på mitt bröst och är alldeles underbar! Detta är mitt tredje barn men jag hade faktiskt helt glömt hur fantastiskt det är med dessa små underverken. Vill stanna i denna bubblan för evigt!

Nej, inte riktigt kanske. Är mkt sugen på att komma i form igen. Har tänkt att ge det 1 vecka till och sedan sätta igång med lite lätt styrka och promenader.

Undrar hur mkt ni tappat i vikt från innan förlossningen och tills nu? Jag har bara tappat 7kg och har nu 12 kg kvar till målvikt.

Jag gick upp 9 kg och har tappat 7,5 kg nu. Gjorde det direkt på typ 1-2 veckor medan de sista kilot sitter hårdare. Men de släpper nog så småningom.

Ang hogging så vänta läääänge, du måste stärka upp bäckenet och bålet rejält först även om du känner dig pigg och alert!
  • misa85

Tänk på att inte knåda bröstet när ni har mjölkstockning. Ni ska med väldigt lätta händer massera utan tryck, annars kan det bli värre. Hoppas ni snart mår bra.

Svar på tråden septemberbarn 2014