• BjörkW

septemberbarn 2014

Till mig sa dom 6 veckors lugna promenader innan jag fick komma igång med träning och ridning :) Bara jag var noga med knipövningarna nu i början så skulledet inte vara några problem.

• BjörkW
    MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 10:42:02 följande:

Vad gör man när ens bröst sprängs? Är inne på lillkillend fjärde dygn nu och brösten är så spända om mjölken bara rinner konstant. Handmjölkar och han får suga. Är kvar på bb och de tycker inte jag ska pumpa och helst inte handmjölka så mycket mer för då kommer jag få ännu mera mjölk. Har ju en ganska stor kille att mätta och han äter bra.

Men brösten sprängs ju snart! Ajaj.. Hur överlever ni?

Vår lille blir 2 veckor imorgoJ. ag pumpar ut runt 100-200 ml varje morgon och kväll efter han ätit annars kan jag inte röra mig för det gör så ont. Har försökt minska på det just för att jag inte ska producera mer mjölk men det gör för ont då. Så idag anmälde jag mig till att donera mjölk till neo :) Att vara gravid och föda var inte min grej, men att amma! Känner mig som en riktig kossa ;)
  • BjörkW
    Emmask skrev 2014-10-11 04:29:18 följande:

Min veknar var tredje timme för mat. Ingår i en amningsstudie där sköterskan igår sa att jag borde tömma ett helt bröst istället för lite från varje (som bb rådde mig i början) och att hon då f h skulle sova längre än tre h i sträck. Hon tyckte gott att min 2v kunde sova åtminstone fem h i sträck om nätterna. Det handlar enl henne inte om hur ofta utan om hur mycket av fetmjölken de kommer åt. Eller, så förstod jag henne iaf.

Om jag nu får dra parallelen till kor som vanligt så vill man mjölka ur dom ordentligt då "fettet kommer sist" och det är fettet man får betalt för. Så det låter ju rimligt det du skriver :) Vår är med 2 veckor och han får äta så mycket han vill från ett bröst per amning. Kollar jämt så det kommer mjölk när han släppt så han inte "tröttade" på att det inte fanns något. Dock vaknar han av sig själv med 3 timmars mellanrum och vill ha mat. Men vi vägde och mätte igår och han växer som han ska :)
  • BjörkW

Inatt har vi haft en riktigt missnöjd kille som vi tror beror på gaser.. Han har bara gallskrikigt och man känner sig så maktlös :( Men sen halv 2 har han legat jämte mig med bröstet nästan konstant i munnen och då har han varit nöjd. Så inte mycket sömn för mig inatt! Vi flyttar om en vecka så har inte riktigt tid att sova ikapp heller...

• BjörkW
    septemberfjorton skrev 2014-10-16 11:54:13 följande:

De senaste dagarna har varit vidriga. Hon vill plötsligt inte sova längre. Gasig i magen, snuttig och vill bara ligga bredvid i sängen och ha konstant tillgång till bröstet(men bara när båda ligger ner). Hon har dessutom blivit besatt av en lampa vi har ovanför sängen, den enda lampan vi har där. Hon blir arg när jag tänder den och släcker jag den efter hon fått syn på den blir hon ännu värre.

Ni som har sambo som jobbar, hur löser ni jobbiga nätter och dagar? Det känns sjukt jobbigt att han bara är med oss(henne, jag vilar då) några timmar efter jobbet.

Vad "roligt" att du nämner det med lampan för vår lille är med besatt av lampan i sovrummet så inatt "sov" vi med lampan tänd för vågade inte släcka den! Känns som han gått från nyfödd till småbarn på några dagar. Han är mer vaken med blicken och leker med händerna. Det är roligt men blir lite mer krävande :)

Har så himla svårt att komma till ro och sova på dagen! Men kommer ju inte gå att vara vaken dygnet runt i längden...
  • BjörkW

Jag köpte en manuellpump i panik efter några dagar för att brösten blev så knöliga. Men nu donerar jag överflödig mjölk till neo så får låna en elektrisk pump gratis från sjukhuset, och den är bra! :) Har ni mycket mjölk är den guldvärd på neo!!

• BjörkW

Till mig sa dom att vi skulle vänta med sex tills lillen var 6 veckor. Han blir 3 veckor imorgon och sex känns lite läskigt på något sätt, även fast vi saknar det väääldigt mycket!

Var och vägde oss idag och lillen har gått upp 200 g senaste veckan och jag har gått ner 5 kg sen förlossningen. Gick ju bara upp 8 totalt så känns bra :) Sen köpte vi droppar till gasig mage som man bara ska ta en gång om dagen, så får vi se om vi slipper att ha en så himla ledsen kille när magen bråkar på honom!

• BjörkW
    mirakelmamma skrev 2014-10-17 18:34:21 följande:

Jag har ju också ett överflöd av mjölk. Hur funkar det att donera/sälja mjölk till neo? Bor ni nära ett sjukhus med neo?

Jag bara ringde dit och så fick jag komma dit och länna mjölk och blodprov. Sen pumpar jag hemma och fryser in. Här ska man lämna in minst varannan vecka eller vid varje liter. Vi bor typ 100 m från sjukhuset med neo :)
  • BjörkW
    Steph91 skrev 2014-10-17 18:55:06 följande:

Vad är det för droppar? :) vore skönt att ha något att ta en gång om dagen! Vi ger miniform innan varje matning.

Semper magdroppar. Ska finnas på apoteket dom med :) Var bm på bvc som tipsade om dom just för att vi bara behöver ge en gång om dagen och att de finns forskning som bevisar att det hjälper, tillskillnad från miniform tydligen.
  • BjörkW
    mirakelmamma skrev 2014-10-18 10:15:53 följande:

Vi har typ 10 mil men jag ska ringa och kolla.

Det är lite långt om man inte har vägarna förbi sådär varannan vecka.. Men dom kanske har någon avlämningsplats närmare? Helt klart värt att ringa och höra med dom :)
Svar på tråden septemberbarn 2014