Inlägg från: mirakelmamma |Visa alla inlägg
  • mirakelmamma

septemberbarn 2014

Länge sedan jag tog mig tid och skrev något här. Lillan är tre månader idag. Tiden går så otroligt fort! I helgen hade vi barndop. Det blev jätte bra. Skönt när det är gjort.

Läser att ni diskuterar syskon. Detta är vår fjärde och hon va helt oplanerad. Tog ett tag att vänja sig vid tanken på att börja om. De andra barnen va 14, 10 & 8.när lillan föddes. Men nu går det hur bra som helst. Jag har lite svårt att förstå de som väljer att bara få ett barn. Jag tillhör dem som tror att barn mår bra av syskon. Men naturligtvis måste föräldrarna känna att de orkar och att de mår bra för annars mår ju inte barnen heller bra. Jag tyckte det va lättare att ha två år än fyra mellan syskonen. Dock var det betydligt jobbigare att vänta barn som 36 åring än när jag va gravid de andra gångerna när jag va 22, 26 & 28 år. Om det blir som jag tänkt mig så är detta vår sista. Så nu får vi njuta och sen får vi låna andras goingar innan vi blir så gamla att vi kan njuta av livets efterrätt - barnbarnen.

God natt allihop!

• mirakelmamma

Lök är nog från och med nu uteslutet ur min kost! Har ätit rostad lök i kväll och nu sitter jag i soffan med en liten plutt som verkar ha ont i magen. Jag får försöka slumra lite med dottern på armen.

• mirakelmamma
    misa85 skrev 2015-01-09 04:55:58 följande:

Jag får tydligen ta bort apelsin eller ägg. Tar barr båda dör aökeehetsskull.

Vill bara ärr magen ska va bra nu.

Ägg, mjölk, citrus och en massa annat fick jag låta bli när jag ammade dotter nr 2. Det gick bra men det va svårt att hitta bra ersättningsprodukter. Nu finns det ju mer att välja på. Jag tror jag har kvar några recept på äggfri mat. Säg till om du vill ha dem.

Idag har jag inte ätit något med lök och har dessutom gett lite ersättning nu i kväll. Hoppas innerligt att vi kan få sova lite mer i natt.
  • mirakelmamma
    Bebislängt skrev 2015-01-11 08:51:52 följande:

Är det nån vars bebis har börjat skratta? :)

Brukar det plötsligt bara hända en dag?

Nelly började skratta "på riktigt" i onsdags. Hon tyckte en av systrarna va otroligt rolig. Skrattade i flera minuter. Jag lyckades till och med filma henne. Hon va tre månader i måndags. Det är så härligt när de skrattar, det smittar så med barnskratt!

Sitter och tittar på vad Egon har ställt till med. Taket på en av våra små byggnader har flugit av. Inget kul! Men det verkar som de flesta av träden står kvar.
  • mirakelmamma

Igår va vi på BVC, vägde, mätte och vaccinerade.

Vikt: 6070 g

Längd: 63cm

Huvud: 41cm

Så bra att hon ökar i vikt och väldigt skönt att se att hon ligger över medelkurvan. Det har inga av mina barn gjort tidigare.

Super jobbigt när hon fick sprutorna. Hon blev jätte ledsen! Somnade tidigt i går kväll men har sovit urdåligt i natt. Nu vill hon nog ha lite mat sen hoppas jag att vi kan sova lite till.

• mirakelmamma
    Vii3 skrev 2015-01-16 23:46:53 följande:

Åå vad jag känner igen min lilla i detta också, trodde de va magen men de va de nog inte han gick från att sova hela nätter till att vakna i stor sätt varrannan timma och dessutom skrek när han vakna på nätterna billet han aldrig gjort innan. Han blir 19 veckor nu på söndag och denna veckan har faktist varit mycket bättre. Vad är det för app ni använder? Vad heter den?

Vi var på bvc i veckan och lillen hade växt till 7730 gram och 67 cm, skönt att veta att han växer bra då jag fortfarande bara ammar. Fick tips av en vän att man kan prova att ge ersättning på kvällen om de gråter och inte kommer till ro om natten, jag har inte gjort detta då min lugnat ner sig nu men kan ju vara värt att prova.

Jag är också nyfiken på vilken app nu använder.

Jag testade att ge lite ersättning några kvällar eftersom hon vaknade så ofta och ville äta, tänkte att min mat kanske inte räcker till på kvällarna. Men det gjorde ingen skillnad.

I natt har vi för första gången vi legat i sängen och ammat. Vi vaknade för en stund sedan för hon hade kissat igenom blöjan.
  • mirakelmamma

Jag tycker det är smidigt med välling. De tre stora barnen har alla druckigt välling. Har också en dotter som va mjölk och äggallergiker men vi kokade egen välling på havremust och mjölkfriersättning. Numera finns det ju mängder med ersättningsprodukter som är ägg och mjölkfria. Vi försöker nog introducera vanlig välling till sommaren när jag vill sluta amma.

Äldsta dottern älskade välling och hatade gröt.

• mirakelmamma

Oj, så många det är som börjat med smakisar. Dottern är inte fyra månader än men vi kommer vänta tills hon är minst fem mån innan vi börjar. Är lite rädd för att det ska bli bakslag och att vi får börja om igen. Men hon börjar bli intresserad och tittar väldigt mycket när vi äter.

• mirakelmamma

Jag hoppas på att vi har börjat då min lite rutiner. Den senaste veckan har hon somnat mellan 22-23. Eftersom hon inte tar napp så ligger hon som klistrad vid bröstet och äter i ca en timme innan hon somnat ordentligt. Men det gör inte mig något för då kan jag sitta i soffan och slappa. Hon vaknar igen någon gång på natten och då får hon en slurk i min säng och sen somnar vi igen. Tror bara det är närheten hon är ute efter. Sen vaknar hon till vid halv 6 och äter lite till somnar Om och sover till halv åtta. Det är så gott att jag kan gången och lägga mig ca kommer 23. Känner mig mer utvilad nu än jag gjort sen i somras.

• mirakelmamma
    septemberfjorton skrev 2015-01-29 00:46:17 följande:

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

Finns det inga föräldragrupper, här annordnar kyrkan så att vi föräldrar kan träffas och Har det lite trevligt. Jag går dit ibland när jag vill Har lite sällskap och för att lära känna de andra barnens föräldrar. Annars kanske bvc vet om det finns något liknande. Det är ju alltid lite roligt att kunna prata med "likasinnade" och byta erfarenheter.
Svar på tråden septemberbarn 2014