Inlägg från: mirakelmamma |Visa alla inlägg
  • mirakelmamma

septemberbarn 2014

Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

Jag vill inte ha fler barn men å andra sidan var detta vår fjärde. Det som känns lite tråkigt i det belutet är att minstingen kanske kommer bli lite "ensam" eftersom det är stor åldersskillnad mellan tre och fyran. OM jag hade velat ha fler så hade jag hellre försökt få dem tätt, max 2,5 år än att vänta flera år. De får oftast sååå mycket roligare tillsammans när det inte är så stor åldersskillnad.

Mina barn är 14, 10, 8 år och minstingen är 4 månader.
  • mirakelmamma
    Kroken skrev 2015-02-09 10:30:02 följande:

Jag är precis i samma sits. Jag vill inte heller ha fler barn och detta var min fjärde och dessutom sladdis. Har ungefär samma åldrarna på mina stora som du har, mina är 15, 13 och 9. Dessutom kommer hon inte ha några jämnåriga kusiner då den yngsta är i tonåren nu och den äldsta är 33. Det blir kusinbarnen som blir jämnåriga istället Och sysslingar har hon några jämnåriga Jag är själv sladdis, har tre äldre bröder som var 9, 13 och 17 när jag föddes. Och jag har inte lidit av det, snarare har jag haft en stor fördel av att ha stora syskon som engagerat sig i mig

Mellan mitt första och andra barn är det 2 år och 7 månader. Mellan tvåan och trean är det 4 år. Nu beror det ju självklart på hur barnen är själva men jag tycker fyra år mellan var bättre. Och då var det inte alls jobbigt när tvåan kom och storasyster var 2,5 år. Det har gått smidigt båda gångerna. Ja även nu när vi hade en betydligt större åldersskillnad

Här finns inte heller några jämnåriga kusiner men det kommer ett litet kusinbarn till sommaren och grannen har två flickor som är 3 resp 1 får till hösten. Så hon får leka med dem. Jag ser redan nu hur mycket de stora barnen fixar och grejar med minsta systern så visst kommer hon bli väl omhändertagen.
  • mirakelmamma
    linnéa001 skrev 2015-03-09 15:43:21 följande:

Tycker absolut inte att du lägger näsan i blöt. Min sambo är övertygad om att han var sjuk mycket när han var liten för att han bara fick ersättning och därför är det viktigt för honom att dottern får modersmjölk. I och med utbrottet av mässling i Tyskland pratar han ännu mer om hur viktigt det är eftersom dottern är skyddad i och med att jag är vaccinerad. Tyvärr har väl inte han och dottern den bästa anknytningen just nu. Det beror på att han varit bortrest en del i år och sedan sjuk i nästan tre veckor så han har inte rört vid henne på lång tid. Jag vet dock att han gärna vill ha en bra relation med henne och han, precis som din kille, lyser verkligen upp när dottern ler mot honom eller när han har henne i sin famn.

Han är lite tjatig av sig men jag vet att det i just det här fallet är det för att han vill det bästa för vår flicka. Jag ska dock säga till honom att han inte behöver tjata. Han är lite besser wisser-typen tyvärr, men han vill det bästa. Man kan tycka att det inte borde bli kulturkrock mellan en svensk och en välutbildad italienare men ibland känns det så. Han känns ibland inte lika modern som mina tjejkompisars killar.

Jag blev ammad tills jag va nästan ett år men tillhör tyvärr de som va sjuka jämt när jag var liten och har även nu som vuxen väldigt lätt för att dra på mig förkylningar och lunginflammationer. Tror inte att det har så stor betydelse. Jag och mina syskon har ammats ungefär lika länge, jag och min lillebror har astma medans storebror är fullt frisk.
  • mirakelmamma

Min lilla är 5,5 mån (blir 6 mån den 5/4). Hon är vaken mellan 2-4 timmar under dagen, lite kortare på förmiddagen och lite längre på kvällen. 

Vi har börjat ge lite gröt på kvällarna med förhoppningen om att hon ska sova lite bättre på nätterna men än har jag inte sett någon större skillnad. Hon är väldigt intresserad av mat och gapar stort när hon får prova diverse olika sorter. Men än så länge är det inga hela portioner. Räknar med att hon börjar äta en hel portion när hon är 6 månader. Funderar på att introducera lite välling framöver eftersom jag tycker det är så smidigt och känner att jag vill trappa ner på amningen. Vill att pappan ska kunna vara mer delaktig och längtar lite efter att kunna åka iväg på något en kväll eller så.

Igår var vi på BVC och fick 5 månaders sprutorna och i natt och i dag har stackarn feber och är jätte gnällig. Vill inte ligga ner och helst inte sitta utan bara bli buren. Mina armar blir som spagetti!  

Dasha: Tycker det låter som att din son är helt normal, kanske till och med lite i framkant när det gäller utvecklingen! Känns som att han äter väldigt mycket för sin ålder. Konstigt att BVC tycker att du ska ge ännu mer. Vet dock att BVC proppsade på min kusin att hon skulle ge sin son smör, olja och grädde i maten för att de ansåg att han vägde för lite (fast han såg helt normal ut). Om han är glad, pigg och matfrisk så tycker jag nog att du kan gå på din egen mammakänsla.
    Jag går mest till BVC för att se att dottern växer och blir tyngre och för att de ska ge henne vaccin annars är de bara rådgivande och inget annat. Jag känner ju mitt barn bäst och du ditt! 

• mirakelmamma

Vi använder babyskyddet fortfarande, funderar på vilken stol vi ska köpa men det lutar åt en britax multitech II. Vi måste ta en stol som går att ha framåtvänd OM lillan, liksom sina systrar blir åksjuk. Inget kul med åksjuka barn som inte klarar mer än några kilometer bakåtvända. Jag Hoppas innerligt att hon kommer kunna åka baklänges tills hon blir 3-4 år men jag vill inte köpa en stol nu och behöva köpa en annan om ett år. Någon med erfarenhet av Britax Multitech II?

• mirakelmamma
    linnéa001 skrev 2015-04-06 14:17:20 följande:

Det låter jobbigt med åksjuka, men fungerar det bra att åka i babyskyddet? Tänkte att om hon kan åka i det så fungerar det kanske i en stol också. Jag vägrade åka bil när jag var lite. Ville inte åka baklänges eller sitta fastspänd. Ville inte heller åka vagn baklänges så därför har jag köpt en vagn till dottern där man kan vika handtaget över vagnen och på ett lätt sätt fixa så att hon kan sitta framlänges istället, om hon skulle bli som sin mamma.

Jo, det går bra i babyskyddet men det har det gjort för mina andra döttrar också. Det va först när de va ca 1-1,5 år som de blev åksjuka. De kan fortfarande inte åka långt bak i bussen eller åka baklänges på tåg.
    replica skrev 2015-04-06 21:06:27 följande:

Vad jag har hört och läst så ska man aldrig ha en duostol framåtvänd då den är alldeles för tung och då kan klämma bebis rejält vid en krock..

:)

Jag har läst det på nåt mer ställe men aldrig på någon "vetenskapligsida".Vi kan ju inte sätta henne i en vanlig bältesstol om hon blir åksjuk vid 1-2 års ålder. Måste använda fempunktsbältet för annars krånglar hon sig ur stolen. Sen är den stolen vi har tänkt anpassad för användning upp till 8 år, den är alltså utformad som en bältesstol när man vänder den men med fempunktsbälte. Det allra bästa vore ju om hon kunde sitta bakåtvänd tills hon blir fyra. (Hoppas,hoppas)
  • mirakelmamma

Min lilla blev 6 månader i söndags, hon äter lite matpure till lunch och gröt med fruktpure vid sju tiden på kvällen. Den senaste veckan har hon börjat sova lite bättre på nätterna. Hoppas bara att det håller i sig. Hon har ammat sig till sömns, jag har kunnat lägga henne i spjälsängen och sen har hon sovit där till någon gång runt fem på morgonen. Skönt att få sova själv i sängen och flera timmar i sträck.

En liten fråga, tappar nu också enormt mycket hår? Jag tappar massor! Visst jag har ganska mycket hår men det bara dräller av mig. Hur är det för er?

• mirakelmamma

Min dotter är 7,5 mån och hon kryper inte, vill inte vända sig om när hon ligger på rygg heller men jag tar det med ro. Är sååå glad att hon är still där jag sätter henne. Jag har fyra barn och nr 1 &3 kröp när de va ca 6 mån. Nr 2 kröp när hon va 10 mån och gick när hon va 10,5. Vore perfekt om N väntar och kryper tills efter sommaren!

Angående vaccin och autism. Jag läste mycket om det när äldsta dottern skulle vaccineras (född 2000) men vad jag förstod så kopplade man samman MPR -vaccinet och autism eftersom det oftast visar sig runt 18 månader.Ofta när man har ett sjukt barn letar man ju efter en förklaring eller något/någon att skylla på. Vi kommer vaccinera enligt programmet om hon inte får äggallergi som sin syster.

• mirakelmamma
    replica skrev 2015-05-22 15:38:31 följande:

Dasha: En sån söt grabb!

W har börjat ställa sig på alla fyra men sjunker ihop snabbt igen. Snurrar runt på stället och har vid några tillfällen backat lite bakåt. Lärt sig att klappa händerna när vi ber honom om det och är på väg att lära sig dansa också

När det gäller mat så ammas han till 99% fortfarande.. Började med BLW vid 6 månader, men sedan han fick sin första tand så har han totalvägrat bitar.. Började då ge lite mer gröt, men då ballade hans mage ur.. Så nu har vi backat och börjat om med att introducera mat, fick enbart katrinplommon och päron en vecka, men han är fortfarande hård i magen.. Fått ge honom Resulax en gång, men blir nog till att göra det idag igen (bajsade sist i måndags när han fick Resulaxen sist).. Han har dock inte ont utav det, men bajset är väldigt hårt..

BVC var hemma på 8-månaders kontroll i onsdags, då vägde han 8880g (upp 190g på 1 månad).. Men BVC tyckte det var helt OK ändå!

Någon annan vars bebis har varit eller är hård i magen? Hur har ni löst det i så fall?

www.dropbox.com/s/mgyiizy8oruncws/William%20h%C3%A4nder.3gp?dl=0

(Hoppas det funkar, o ursäkta harklandet i början)

Har också en liten som blir hård i magen. Katrinplommon päron och mjölkfri kost verkar dock göra susen för sen Vi slutade med mjölkgröt/välling så har magen blivit bättre!
  • mirakelmamma

Här har vi också en "rumphasare"! Ibland går hon upp i krypställning men sen sätter hon sig på rumpan och skumpar sig fram men helst vill hon hålla i våra fingrar och gå. Ibland släpper hon och då kan hon stå själv under ca 30-60 sek. Jag Hoppas ändå att hon inte ska gå så tidigt som sin yngsta storasyster, hon va 9 mån. Vilker N är om ca två veckor!

• mirakelmamma
    septemberfjorton skrev 2015-06-22 21:00:04 följande:

Nu är jag VANSINNIG. Idag fick vi äntligen tag i dietisten, som vi ringt i tre veckor utan att ens kunna lämna meddelande. Hon säger att, eftersom vi valt att vårt barn ska äta helvegetariskt, har vi inte rätt att träffa dietist, eftersom "vi kan ge annan mat"(gäller detta även för de som utesluter viss mat pga religiösa skäl?) eller är etiska skäl mindre seriösa? Har vi inte rätt att få stöttning i att ge vårt barn den kost vi, och många andra, anser vara bäst? Vi "kanske kunde få en tid i höst". Hon pratade också om en tabell hon kan läsa från för blandkostare. För det första undrar vi HUR MYCKET protein(vår största förvirring), inte VAD för protein hon ska ha, så den där tabellen hon tjatade om hade vi haft lika mycket nytta av om vi var köttätare. Det har alltså gått fem månader sedan REMISS skickades(och BVC har hela tiden trott att det är på g även de), vilket ju innebär att det är ganska långt efter vårdgarantin, och har de inte tid här i stan, ska vi ju då erbjudas dietist någon annanstans. Jag tyckte det lät som att hon helt enkelt inte visste ett skit om vegankost, och vården här är riktigt dålig överlag, vilket gör mig så matt.

Det var min sambo som ringde, vet ej om det var bra eller dåligt(jag hade eventuellt flippat på människan). Är det någon här som vet vad som gäller när det kommer till dietist, gäller vårdgarantin även om barnet inte är undernärt? Eller vet någon exakt mängd protein/kolhydrater/fett en bebis ska få i sig? Jag har koll på alla vitaminer veganer kan få brist på, och hon går upp i vikt och mår bra, så egentligen behöver jag ju bara få bekräftat att vi gör rätt. Är dock orolig att hon får för mycket protein, då det är farligt för bl a njurar, vilket ju inte syns direkt.

Så dåligt av dietisten! Men det är kanske så att hon inte vet/bryr sig om vegankost! Det måste finnas någon annan du kan få tid hos?! Jag fick tid när vår andra dotter visade sig vara mjölk/äggallergisk men det gav ingenting. Det enda hon sa va att jag skulle äta extra kalk eftersom jag ammade. Jag fick ingen ny tid inför att dottern skulle börja äta vanlig mat. Jag fick vända mig till en vän med erfarenhet av allergier och jag fick mycket hjälp i trådar här på famliljeliv!
    Dasha skrev 2015-06-22 21:40:01 följande:
    så roligt!

hon kommer nog att ta sitt första steg imorgon-i övermorgon! var beredda med videokameran!
    sonen står själv i tre-sex sekunder, sedan tar sig ner och kryper. kan släppa taget och ta ett steg från fåtöljen till skåpet, men sedan gå bara när han håller i nåt.

vi kallar honom "terränggående bebis"; han älskar att krypa över allt: mig, mannen, möbler, saker. gör det med otrolig fart och ingen ansträngning!
    det är väl nyttigt och utvecklande att ha det ostädat hemma: då lär de sig krypa över allt som ligger i vägen.

vi är hos mannens släktingar nu, och de har lärt sonen:
    vinka på uppmaning ;
    säga "tack", "lax";
    sträcka ut tungan.

han sträckte aldrig ut tungan förut. Nu ser jag att han verkar ha kort tungband, vilket jag misstänkte hela tiden å grund av hans dåliga grepp vid amning. fast nu klipper de väl inte tungbandet enligt 1177.

verkar som separationsfasen har minskat. han älskar att vara hos farfar som bär honom runt, även går ut med honom. inte rädd för andra heller.
    Ja, visst är det kul när det händer grejer! Men som sagt jag hoppas att det dröjer 
    några månader innan hon går! 
    Upptäckte igår att hon drar sig upp till stående så nu är det nog dax att sänka spjälsängen!
    Kroken skrev 2015-06-23 09:35:58 följande:

Jag undrar hur jag ska få ihop tillräckligt med sömn? Dottern somnar mellan 19-20, vaknar sen runt 22-23 och vill amma. Sen vaknar hon 2-4 ggr (oftare 4 än 2) till under natten, morgon gör hon mellan 5-6.30 (oftast vid 6). Jag kommer oftast inte i säng innan 23 då det finns fler barn som ska i säng, hund ska rastas, det ska plockas undan lite, hängas tvätt som inte blivit hängd osv. Igår kväll kom jag i säng vid 23.45. Dottern vaknar när jag kommer in i sovrummet, tar upp och vaggar i en kvart så hon somnar och lägger sen ner henne i sin säng igen. Vid 01 vaknar hon igen, då har jag hunnit sova en knapp timme, och då vill hon amma. Somnar därefter om bredvid mig och vaknar igen vid 03 för att amma. Sover sen till 05.15 och vill då amma igen, sover oroligt till 06 då hon vaknar hon inte vill sova mer, hon är dock trött. Jag sov inget mer efter 05.15. Fick väl ihop 4 timmars sömn inatt och så brukar det ofta se ut. Är så trött på att vara trött jämt!! När dottern sover på dagen måste ju jag se till att få lite sömn, men det är inte alltid det går. Och jag är trött på att inte ha någon lust med nåt eller ork med nåt, vill vara pigg och kunna ägna mig åt saker jag gillar när dottern sover. Lite egen tid med mina intressen, men det är ju bara att glömma.

Åh, vad jag känner igen mig!!! Jag va helt slut, fick aldrig sova och resten av familjen undrade varför jag va sur jämt! Jag tog beslutet att sluta amma! Nu får dottern välling på kvällen. Jag lägger henne i spjälsängen och ger henne flaskan medan jag "killar" henne på ryggen, mest för att hon ska veta att jag är där. Sen stoppar jag i nappen och hon somnar. Sen vaknar hon igen mellan 4-5. Ibland vill hon bara ha nappen men i natt fick jag göra en liten flaska välling. Sen sover hon till nån gång mellan 7-8. 
    Hon somnar mellan 21-23 beroende på hur sent hon sov sista gången på dagen/kvällen. Hoppas du kommer på en lösning som passar er för att få för lite sömn är ju som tortyr!!

Dottern har fått sin första tand! När jag satt med henne i famnen häromdagen så slog det mig att jag aldrig kommer få se henne helt utan tänder igen, min sista lilla bebis!

• mirakelmamma
    Dasha skrev 2015-06-22 21:40:01 följande:
    han sträckte aldrig ut tungan förut. Nu ser jag att han verkar ha kort tungband, vilket jag misstänkte hela tiden å grund av hans dåliga grepp vid amning. fast nu klipper de väl inte tungbandet enligt 1177.
    min äldsta dotter har jätte kort tungband och hon kunde inte amma men det kollades aldrig upp och jag fattade inte det själv! Hennes tunga delar sig när hon räcker ut den och den kommer inte särskilt långt. Hon pratade med sin tandläkare och han sa att de kunde klippa, en kompis till dottern fick göra en operation. Så kolla med BVC eller VC.
  • mirakelmamma
    Kroken skrev 2015-06-24 21:15:20 följande:
    Precis, mina andra tre barn säger att jag blir arg så lätt och sur. Och det vill jag ju inte vara! Men jag är så trött så orken finns liksom inte. Finns ingen ork till nått, inte till hemmet, inte barnen, inte till att göra nåt kul osv.

Jag vill ju inte sluta amma, inte än. Och dottern äter inte så mycket så hon står sig så länge. Det verkar som om hon äter små portioner men oftare istället. Hon äter gröt gjord på 1/2 dl vätska (oftast bara hälften av det) och välling dricker hon bara 1 dl av, sen är hon mätt. För mig är det ok om hon äter på natten någon gång, men inte 4-6 ggr. Nu ska jag inte säga att hon alltid sover så här dåligt. Ibland sover hon bra (ja bra enligt mig ) och vaknar bara 2 ggr på natten.

Ska försöka få pappan att ta henne någon gång under natten när hon vaknar och se om hon somnar om utan mig. Jag ger ju henne brösten för att det är enklast och för att jag vill somna om fortast möjligt. Pappan är dock vääääldigt seg på att vakna så jag vaknar oftast före honom och då tycker jag ju att jag lika gärna kan ta henne istället för att försöka få liv i honom.
    Låter precis som det va här innan... vi fick truga lite innan hon ville dricka välling på kvällen och till en början tog hon bara en halv flaska men hon stod sig lite bättre på det än på min mjölk. Så jag gav henne välling och sen ammade jag när hon vaknade på morgonen, vid 4 tiden. Smidigt för då slapp jag gå upp och göra en flaska välling!  
    Men jag kan förstå om du inte vill sluta amma. Det är ju mysigt och smidigt!
    Vi har också en pappa som är otroligt svår väckt i det här huset!
    septemberfjorton skrev 2015-06-24 20:36:37 följande:
    Jag har aldrig tänkt att man kan göra något åt det förrän nu, när jag läste här. Har bara antagit att jag har en kort tunga. Jag har dock haft en del bekymmer av det, som spänningshuvudvärk pga att jag överanstränger käken när jag pratar. Jag kan exempelvis inte uttala "R" utan att skjuta underkäken till höger, och eftersom rörligheten i tungan är begränsad så får käkarna kompensera för att det ska låta normalt. Det är också svårt att äta lite större grejer, eller slicka runt munnen, eftersom de nedre framtänderna skär på tungbandet. Visst kan jag både prata rent och äta, men det är inte helt utan bekymmer. Hade gärna velat få den klippt som bebis :D
    Ja, en sån tunga har dottern också. Hon är snart 15 år. Hon kan prata utan problem och har alltid talat väldigt tydligt men hon tycker precis som du att framtänderna skär i tungbandet om hon tex försöker slicka sig runt munnen. Dottern har också spänningshuvudvärk men det har jag aldrig satt i samband med tungbandet.
    Min man hade också kort tungband och hans klipptes när han va bebis. 
    Dasha skrev 2015-06-24 11:00:16 följande:
    grattis till tanden!

jag själv går och är ledsen att sonen har 6 tänder, och jag själv tycker att det sötaste som finns är ett bebisleende med bara två nedersta tänder.

alttså det är så gulligt, bara två tänder nere i mitten! och de ler så brett!

så ni ska ju uppleva det snart, passa på att ta så många foton som möjligt!Hjärta
    mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:41:32 följande:
     Men som sagt jag hoppas att det dröjer några månader innan hon går! 

menar du det på riktigt? varför?

det är väl inte något du säger för att inte verka skrytsam?

läste den här bloggen för ett tag sedan (då jag vågade säga att jag är glad att sonen lärt sig krypa och fick en del negativa reaktioner här i tråden)

fridagro.blogspot.se/2014/02/hon-ar-sa-pinsam-nar-hon-kryper.html
    Ja, visst är det gulligt med de första små riskornen i underkäken!

Skrytsam!!! Känns faktiskt som ett påhopp!
    Angående att jag önskar att hon väntade med att gå! Jo, av erfarenhet (jag har ju totalt 4 barn) så vet jag att det är bättre för henne om hon åtminstone är 10-11 månader innan hon börjar gå. De har lite mer förstånd då än när de är 9 månader. Alla mina barn har gått tidigt och nr 3 va tidigast. På sin 9 månaders dag reste hon sig upp och gick och sen fanns det inget stopp på henne. Hon fattade inte att hon kunde göra sig illa, vilket hon också gjorde. Det va jätte jobbigt!
    De andra två barnen har varit 10-11 månader och det gjorde skillnad. 
    Jag tror nog också att hon kommer gå inom kort men min önskan, för hennes egen skull är att vänta.
    Däremot vet jag ju att vår nr 3 har haft super lätt för att lära sig andra saker, som att cykla, åka slalom, simma. Det gjorde hon långt innan sin 2 år äldre syster. 

Så skrytsam, ja det får väl du avgöra själv... men jag kan säga att jag blev ledsen när jag läser att du tror att det va därför jag skrev så. Jag har tänkt tanken många gånger om dina inlägg men aldrig skrivit något för jag vill inte såra nån!

• mirakelmamma
    Dasha skrev 2015-06-25 12:31:10 följande:
    Förvånad

men!!!!

det jag skrev var ju helt TVÄRTOM!!!!!!!!!!!!

jag både skrev och menade att du är alldelles för o-skrytsam!

jag tycker att du är en mycket ödmjuk och trevlig person.

{#emotions_dlg.flower}här i bloggen förklarar frida på ett bättre sätt, hur jag menar fridagro.blogspot.se/2014/02/hon-ar-sa-pinsam-nar-hon-kryper.html

du kan läsa, det är ganska kort och roligt (tycker jag). har ni tid, kan ni även läsa kommentarerna till den.

Då ber jag verkligen om ursäkt!!!! Jag läste det som att du tyckte jag skrev det som skryt. Kan tyvärr lätt bli lite tolkningsfel när man läser en text... 

Jag tycker också det är roligt att läsa i tråden om barnens framgångar lika gärna som jag vill att vi ska kunna komma med förslag om lösningar när det är besvärligt. 

Jag ska försöka läsa bloggen du länkade till men nu vill inte dottern vara med mer!
  • mirakelmamma
    Mrs West skrev 2015-07-27 20:48:17 följande:

Har alla semester?! ;)

Min lille kille är nu snart 10 mån och jag har en liten fundering...

Hans storasyster som är 4 tar ibland saker av honom som hon är rädd om. Han kan då bli jättearg och antingen skrika eller bita henne. Ibland jagar han henne också, då kryper han efter henne med munnen öppen för att han vill bitas.

Gör era också så här?

Här har vi också en som gör bitförsök när hon inte får som hon vill men än så länge har Hon bara en tand så det blir inte så farligt. Fasar i för dagis... har haft ett tidigare barn som va en bitare men det gick över när hon kunde prata lite mer.
  • mirakelmamma

Vi har satt upp en grind på övervåningen vid trappan och en ut till hallen, där trappan går upp. Nu i helgen satte vi en i ena köksdörren så att hon inte kan igen sig i väg på egen hand bort mot systrarnas rum och ena toan. Har även satt endel lådlås i köket. Annars är det inte så mycket vi behövt göra. Mycket är kvar från de stora barnen.

Semesterresor, vi har mest åkt små rundor men det blev en tur till Danmark. Vi besökte Legoland (vilket vi nog aldrig åker till igen) och Lalandia. Resan gick bra. Va egentligen bara en stund innan vi kom från till färjan som hon va lite ledsen. Då hade vi kört några timmar och vi hade inte något varmvatten för välling.

Syskon: Jag säger som Kroken, vi har tre äldre barn och började ganska tidigt, jag va 22 när vi fick första, är 37 nu och känner att jag nog är färdig. Men blir det igen så kan jag absolut inte ta bort det utan då är hon också välkommen!

• mirakelmamma

Efter snart en vecka med magsjuka börjar vi äntligen rätta oss till. Som vanligt är det 2/6 i familjen som klarat sig. Som tur är fick lillasyster bara diare och slapp att spy, vilket två av barnen gjorde.

Lillpluttan traskar runt mest hela tiden, hasar bara från när hon inte orkar ställa sig upp igen när hon har trillat. Hon har en massa roliga miner för sig. Ser hur gulligt ut som helst.

Hoppas ni andra har det bra!

/M

• mirakelmamma

Vår lilla börjar efter nyår. Då är hon 15 månader. Tycker egentligen det är lite tidigt men har inte så mycket val. Skulle gärna varit hemma i flera år till om ekonomin hade tillåtit det. De små barnen är ju inte så dyra men en tonåring kostar massor.

• mirakelmamma

Vi bor på landet vid en liten ort i småland. Jag sökte plats i april men har fortfarande inte fått svar. Har tänkt börja skola in efter nyår. Det finns två förskolor där vi bor. Börjar bli lite orolig för att vi inte får nån plats i tid, får nog ringa och kolla.

Svar på tråden septemberbarn 2014