Kroken skrev 2015-06-24 21:15:20 följande:
Precis, mina andra tre barn säger att jag blir arg så lätt och sur. Och det vill jag ju inte vara! Men jag är så trött så orken finns liksom inte. Finns ingen ork till nått, inte till hemmet, inte barnen, inte till att göra nåt kul osv.
Jag vill ju inte sluta amma, inte än. Och dottern äter inte så mycket så hon står sig så länge. Det verkar som om hon äter små portioner men oftare istället. Hon äter gröt gjord på 1/2 dl vätska (oftast bara hälften av det) och välling dricker hon bara 1 dl av, sen är hon mätt. För mig är det ok om hon äter på natten någon gång, men inte 4-6 ggr. Nu ska jag inte säga att hon alltid sover så här dåligt. Ibland sover hon bra (ja bra enligt mig
) och vaknar bara 2 ggr på natten.
Ska försöka få pappan att ta henne någon gång under natten när hon vaknar och se om hon somnar om utan mig. Jag ger ju henne brösten för att det är enklast och för att jag vill somna om fortast möjligt. Pappan är dock vääääldigt seg på att vakna så jag vaknar oftast före honom och då tycker jag ju att jag lika gärna kan ta henne istället för att försöka få liv i honom.
Låter precis som det va här innan... vi fick truga lite innan hon ville dricka välling på kvällen och till en början tog hon bara en halv flaska men hon stod sig lite bättre på det än på min mjölk. Så jag gav henne välling och sen ammade jag när hon vaknade på morgonen, vid 4 tiden. Smidigt för då slapp jag gå upp och göra en flaska välling!
Men jag kan förstå om du inte vill sluta amma. Det är ju mysigt och smidigt!
Vi har också en pappa som är otroligt svår väckt i det här huset!
septemberfjorton skrev 2015-06-24 20:36:37 följande:
Jag har aldrig tänkt att man kan göra något åt det förrän nu, när jag läste här. Har bara antagit att jag har en kort tunga. Jag har dock haft en del bekymmer av det, som spänningshuvudvärk pga att jag överanstränger käken när jag pratar. Jag kan exempelvis inte uttala "R" utan att skjuta underkäken till höger, och eftersom rörligheten i tungan är begränsad så får käkarna kompensera för att det ska låta normalt. Det är också svårt att äta lite större grejer, eller slicka runt munnen, eftersom de nedre framtänderna skär på tungbandet. Visst kan jag både prata rent och äta, men det är inte helt utan bekymmer. Hade gärna velat få den klippt som bebis :D
Ja, en sån tunga har dottern också. Hon är snart 15 år. Hon kan prata utan problem och har alltid talat väldigt tydligt men hon tycker precis som du att framtänderna skär i tungbandet om hon tex försöker slicka sig runt munnen. Dottern har också spänningshuvudvärk men det har jag aldrig satt i samband med tungbandet.
Min man hade också kort tungband och hans klipptes när han va bebis.
Dasha skrev 2015-06-24 11:00:16 följande:
grattis till tanden!
jag själv går och är ledsen att sonen har 6 tänder, och jag själv tycker att det sötaste som finns är ett bebisleende med bara två nedersta tänder.
alttså det är så gulligt, bara två tänder nere i mitten! och de ler så brett!
så ni ska ju uppleva det snart, passa på att ta så många foton som möjligt!
mirakelmamma skrev 2015-06-24 08:41:32 följande:
Men som sagt jag hoppas att det dröjer några månader innan hon går!
menar du det på riktigt? varför?
det är väl inte något du säger för att inte verka skrytsam?
läste den här bloggen för ett tag sedan (då jag vågade säga att jag är glad att sonen lärt sig krypa och fick en del negativa reaktioner här i tråden)
fridagro.blogspot.se/2014/02/hon-ar-sa-pinsam-nar-hon-kryper.htmlJa, visst är det gulligt med de första små riskornen i underkäken!
Skrytsam!!! Känns faktiskt som ett påhopp!
Angående att jag önskar att hon väntade med att gå! Jo, av erfarenhet (jag har ju totalt 4 barn) så vet jag att det är bättre för henne om hon åtminstone är 10-11 månader innan hon börjar gå. De har lite mer förstånd då än när de är 9 månader. Alla mina barn har gått tidigt och nr 3 va tidigast. På sin 9 månaders dag reste hon sig upp och gick och sen fanns det inget stopp på henne. Hon fattade inte att hon kunde göra sig illa, vilket hon också gjorde. Det va jätte jobbigt!
De andra två barnen har varit 10-11 månader och det gjorde skillnad.
Jag tror nog också att hon kommer gå inom kort men min önskan, för hennes egen skull är att vänta.
Däremot vet jag ju att vår nr 3 har haft super lätt för att lära sig andra saker, som att cykla, åka slalom, simma. Det gjorde hon långt innan sin 2 år äldre syster.
Så skrytsam, ja det får väl du avgöra själv... men jag kan säga att jag blev ledsen när jag läser att du tror att det va därför jag skrev så. Jag har tänkt tanken många gånger om dina inlägg men aldrig skrivit något för jag vill inte såra nån!