• misa85

septemberbarn 2014

BjörkW skrev 2014-12-30 09:25:34 följande:

Oj! Märker att vår kille verkligen är liten när ni säger vad ni har för storlekar på kläder! Han var 60 cm igår när vi var på kontroll och han har just gått upp till 56 men kan ha 50, och i byxor har han 50. 62 går väl ibland men det är vääääldigt stort (förutom längden i ben och armar).

Då är han snäppet längre än Sally som var 58 nu. Hur mkt väger han?
  • misa85
    BjörkW skrev 2014-12-30 20:02:30 följande:

4995 g vägde han nu. Vad vägde Sally? :)

Hon vägde 5,5 kg nu så en aning tyngre ;)
  • misa85
    BjörkW skrev 2015-01-04 07:03:55 följande:

Har också sett det och tänkte först "Nej det kan inte stämma!" men jo, det är ett år sen! Nu på tisdag är det exakt ett år sen vi fick plus och sonen är över 3 månader!! För ett år sen var vi så lyckligt ovetande om vad som väntade oss.

Jag vet inte om det är hormoner, men jag vill börja jobba på ett syskon ganska snart. När jag nämde det för sambon får jag till svar att HAN inte orkar en graviditet till. Jag hade svåra foglossningar från v 10 och spydde hela graviditeten. Klart jag är rädd för att det ska bli lika (eller värre?) men nu är vi berädda på ett annat sätt. Var jag, min smärta och hormoner så hemska? Haha...

Hur tänker ni (och era partner) kring syskon?

Här blir set inga fler barn om vi inte får nå infall om typ 6 år :) det räcker gott och väl med twinsen och lillasyster. Pojkarna är fyra år nu och gör inge annat än att bråka (känns det som iaf) och de gör mig gråhårig i förtid så för att orka med ev barnbarn borde vi verkligen sätta stopp! Vi är överens att inte skaffa fler barn så det är skönt att vara överens. Just nu känns de som det är det enda vi faktiskt kommer överens om ;)
  • misa85
    mirakelmamma skrev 2015-01-09 02:06:37 följande:

Lök är nog från och med nu uteslutet ur min kost! Har ätit rostad lök i kväll och nu sitter jag i soffan med en liten plutt som verkar ha ont i magen. Jag får försöka slumra lite med dottern på armen.

Jag får tydligen ta bort apelsin eller ägg. Tar barr båda dör aökeehetsskull.

Vill bara ärr magen ska va bra nu.
  • misa85
    mirakelmamma skrev 2015-01-10 00:06:47 följande:

Ägg, mjölk, citrus och en massa annat fick jag låta bli när jag ammade dotter nr 2. Det gick bra men det va svårt att hitta bra ersättningsprodukter. Nu finns det ju mer att välja på. Jag tror jag har kvar några recept på äggfri mat. Säg till om du vill ha dem.

Idag har jag inte ätit något med lök och har dessutom gett lite ersättning nu i kväll. Hoppas innerligt att vi kan få sova lite mer i natt.

Tack så mkt men mina pojkar på fyra år är allerhisk emot ägg, soja och mjölk så i mat osv är det aldrig varken mjölk eller ägg här i huset. Brukar dock äta kokta ägg till frukost men skippar det ett tag framöver nu.

Sally har sovit som en kratta ett tag och vill amma/slutta tusen ggr per natt känns det som. Pratade med BVC igår då jag är desperat men vill ändå amma och hon rekommendera oss att börja testa gröt på dagen för att sen kunna fe henne på kvällen och förhoppningsvis göra henne mätt och belåten så hon sover.

Hon fick smaka lite i går + amninh och sov sen nästan 4 timmar ute. Imorse fick hon lite igen + amning och nu sover hon ute sen 2,5 timme tillbaka så jag hoppas det mättar och gör henne belåten. Hoppas går ju alltid ;)

Ska om nån dag låta henne testa mot kvällen så får vi se hur hon sover.
  • misa85
    Jensa85 skrev 2015-01-12 22:07:51 följande:

L gillar också maten vi serverar

Han blir arg när han inte får mer.

Har gett ngn tesked/dag men det mesta spottas/dreglas ut igen, men det är väl övning för dem innan dem fått kläm på allt!

Har märkt att han mage gjort uppror - idag har han bajsat 5 ggr!! Det gjorde han inte innan maten tillkom. Fler som märkt det?

I min bvc bok stod det att man skulle vänta med gröt men hur mkt ger ni era /gång?

Vi ger en halv smakportion då jag tycker en smakis är alldeles för stor. Vill att hennes mage ska vänja sig långsamt. Nu har hon dock skrikit två kvällar i rad efter gröten så vet inte om det hjälpte :(
  • misa85
    Bebislängt skrev 2015-01-13 20:33:48 följande:

Nä, men gröten från Sempers innehåller lite grann :)

Havregröten innehåller väldigt lite gluten, inte så att det räknas som att man introducerar gluten. Det bör man göra med annat livsmedel, tex rån.
  • misa85

Igår var vi på 4,5 mån koll på BVC med läkarbesök o vaccinering. S vägde 6,3 kg och var 62,5 cm lång. Stor tjej nu! Har börjat fått gröt på kvällen inför nattningen i hopp om att hon kanske sover lite längre första sträckan. Det verkar än så länge gå bra. Tagit set lugnt och hon har i tio sågar ätit en halv smakis så nu ökar vi på. Äter även laktulos nu varje morgon, fått öka till 10 ml. Jag undrar när hennes mage tänker bete sig, jag får fortfarande massa reaktioner när jag äter en rad livsmedel :(

• misa85
    Bebislängt skrev 2015-01-21 15:00:46 följande:

Nån som ger semperdroppar och/eller miniform? Hur länge ska man göra det?

Slutade med minifom i helgen men Sempers magdroppar ger jag mina 4,5 åringar så det fortsätter vi med.
  • misa85
    linnéa001 skrev 2015-01-20 22:45:29 följande:

Låter jättejobbigt med hennes mage, vi får hoppas att det blir bättre snart. Vad ger du för gröt?

Min dotter var 61 cm innan jul och vägde då 5,17 kg. Förra veckan hade hon gått upp till 5,5 kg. Längden kollade vi inte, men storlek 62 börjar bli lite kort så hon är nog runt 63 cm. Så din flicka väger 800 g mer till nästan samma längd. Tänk att det är så olika.

Oj jag menade att hon var 60,5 cm. Väger 6,3 kg.

Jag ger Sempers havregröt från 4 månader.
Svar på tråden septemberbarn 2014