linnéa001 skrev 2015-03-03 21:51:27 följande:
Hon äter alltså frukt och gröt men inte riktig mat? Jag vet inte om det är rätt väg att gå men när jag var liten så lurades mina föräldrar lite då jag helst bara ville ha efterrätterna och inte maten. De gav en tugga efterrätt och sedan mat några tuggor och när jag märkte att det inte var efterrätt så gav de efterrätt igen en eller ett par tuggor.
Annars kanske ni kan testa att blanda lite morotspuré i gröten så kanske hon vänjer sig vid smaken, om hon nu gillar gröt. Eller blanda broccoli i fruktpurén. Ungarna fattar ju liksom inte vad som är konstiga kombinationer. Bröstmjölk med lite morot i kanske fungerar också. I början blandade jag bröstmjölk i allt, men det behövs inte längre.
Gröten är mums och så även fruktpure. Hade hon inte blivit förstoppad av gröt och varit tvungen att äta 10 ml laktulos varje dag hade jag gett gröt även till lunch när jag jobbar men det kommer hennes mage inte klara av. Jag har pumpat ur massor men inte så det räcker att äta flaska med bröstmjölk vid varje mål lixom.
Vi brukar ge fruktpure på varje sked när hon protesterar och det kan gå kanske två skedar men sen klöks hon och spottar ut över frukten.
Ska prova blanda i bröstmjölk i fler mat och se om hon accepterar det men även ditt tips att blanda i mat i gröten, det kanske går :)
Jag hatar att det blir så här stressigt. Min man fick inte förlängt på sin provanställning så då blir jag tvungen att gå in o jobba i minst 5 veckor bra mycket tidigare än jag planerat. Det går säkert bra bara ungen äter!