Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Smutsiga sanningar om S!

Gert skrev 2015-12-03 21:29:32 följande:
    Jag noterar att du vägrar svara på frågan ifall det bryter mot asylrätten eller internationella konventioner att stänga av Öresundsbron för att hålla asylsökare borta från Sveriges gränser.

Förresten. Sosseministern som försvarade förlaget i Aktuellt sa att regeringen har undersökt saken och kommit fram till att det inte strider mot asylrätten att stänga Öresundsbron.
    Läser du inte vad jag skriver? i inlägg #212 skriver jag att jag inte kan se att det skulle innebära ett brott mot asylrätten att stänga Öresundsbron av säkerhetsskäl.

Anser du att det är ett bryter mot asylrätten OM Sverige skulle stänga 
    Öresundsbron av säkerhetsskäl? 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-12-03 21:38:40 följande:
    Du menar alltså att asylsökare kan räknas som ett säkerhetshot mot landet. Där ser man vad katten tar in.
    Jag har inte uttalat mig om vad som kan vara ett säkerhetshot. 

Det är löjligt att du vägrar att svara på frågan.  Anser du att det är ett brott mot asylrätten OM Sverige skulle stänga Öresundsbron av säkerhetsskäl?
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-12-03 21:51:31 följande:
    För att de är fega och inte vågar gå i täten med kontroversiella förslag. I Tyskland så pågår redan detta projekt - framdrivet utav de tyska Kristdemokraterna - och hela EU:s idé om så kallade "hot spots" är ett snarlikt projekt i sig.

Vad tycker du om det nyinförda identifikationskravet, som utan tvekan inskränker asylrätten?
    Jag gillar inte kravet att alla flyktingar måste identifiera sig för komma in i landet men jag kan förstå att regelverket har kommit till i den mycket besvärliga situation som Sverige befinner sig i. Om åtgärden ger resultat så tycker jag också att åtgärden är bättre än flyktingläger i Skåne med kanske hundra tusen flyktingar som övervintra i tält.
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-12-03 22:42:55 följande:
    Befinner sig i? Har satt sig i, som Sverige har satt sig i - som regeringen har satt Sverige i.

Transitzoner och flyktingläger är inte på något vis samma saker så där sprack det direkt. Att flyktingar dock får spendera den här vintern i tältläger, är direkt praktik utav regeringens politik.
    Regeringen har försatt sig i? Regeringen migrationspolitik har väl varit identisk med den politik som KD och Alliansen drev under de 8 år de regerade?

Självklart är KDs Transitläger att betrakta som flyktingläger. Förslaget innebär ju att Sverige ska placerar tiotusentals, kanske hundratusentals flyktingar i tält och barackläger i Skåne.
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-12-04 02:00:03 följande:
    Japp, det är regeringen som har haft ansvar för samtliga månader som den här flyktingkatastrofen har pågått. KD var det parti som först ut kom med helt paketförslag - ifrån påskyndad ansökningsprocess och rikssäkerhet, till upprätthålld asylrätt och en kriskomission som redan nu börjar arbeta med morgondagens utmaningar och mycket mer - och som bemötte situationen vi faktiskt är/var i. De är fortfarande det enda partiet som har klarat av denna uppgift, riksdagens minsta parti - tåls det påminnas om här.

Vad har då regeringen gjort? Inte ett enda enskilt förslag har regeringen kommit fram med, fören nu. De har inte ens sett till så att det finns fler än en (1) registreringscentral i hela Sverige, trots att närmare tusentals flyktingar har fått sova på betonggolv, i veckor, och utan sanitära lösningar överhuvudtaget - och då har grannkommunen flaggat för att de har gott om plats för att utöka verksamheten på, för länge sen(!?). Men inte ens då kan sittande regering få ändan ur vagnen.

Hur dåligt gjort är det inte och ifrån vilken grund står man på egentligen, när man utifrån ett sådant dagisverk till facit för regeringens del, sitter och klagar på KD:s enorma jättepaket - som till och med står upp för asylrätten till 100%?

Du kan försöka likställa transitzonerna med musikaliska konserttält om du vill, det är likt förbannat fel. Det är tillfälliga zoner som flyktingar kan regristrera sig och påbörja sin asylsökan ifrån, direkt, och innan de förs vidare till Migrationsverkets allt mer komplexa system. De som inte sållas bort utav uppenbara skäl (läs: uppenbart att asylskäl saknas) tansporteras sedan och i vanlig ordning till Migrationsverkets lokaler. Det är därför förslaget har prefixet "transit" i sitt namn - alltså det engelska ordet för genomresa - och inte på något vis utmärker sig som någon slags bostadslösning.

Jag har för övrigt precis sett riksdagsdebatten "Utgiftsområde 8 Migration" och i den debatten återfinns källorna om Sveriges enda regristreringscentral. Uti anförande 23, 30 och 31 i protokollet, kan man läsa lite om detta brainstorm-underverk; tinyurl.com/j8lskmf
    Återigen så föreslår jag att du fortsätter denna OT diskussion i den tråd som du själv har skapat och som handlar om KDs transitläger.

I övrigt så tål det att upprepas att flyktingkatastrofen i dess nuvarande form har pågått i ca tre (3) månader. Regeringen har under denna period genomfört flera förändringar av migrationspolitiken som till skillnad från KDs förslag har parlamentariskt stöd.

Det svåra i politiken är inte alltid att hitta på idéerna , ibland ligger svårigheten i att ta fram förslag som stöds av en majoritet i riksdagen. Det verkar inte KD ha förstått.

De flyktingar som kommer till Sverige idag och som vid en första kontroll verkar sakna asylskäl utgör bara en bråkdel av alla flyktingar. Migrationsverket säger att det inte går att kapa handläggningstiderna speciellt mycket för denna grupp om man vill ha en rättssäker process (och det antar jag att KD önskar). Dessutom saknas det bostäder till de flyktingar som kommer och därför är risken att flyktingar kan få sitta i KDs flyktingläger i Skåne under mycket lång tid .

Alla flyktingläger är tillfälliga lösningar och att KD försöker lura svenska folket att just deras läger inte skulle vara flyktingläger eftersom man använder prefixet transit är bara löjligt

Fortsätt nu diskussionen i rätt tråd.
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-12-04 14:40:48 följande:

Kan du nämna några aktuella Kristdemokratiska förslag som har stöd av en majoritet i riksdagen? 

Migrationsverket räknar med att det kommer ca 7000 flyktingar (av 190 000) från s.k. säkra länder i år (flyktingar från dessa länder anses inte ha asylskäl i Sverige och bör därför kunna avvisas snabbt.) Enligt Migrationsverket så går det inte att snabba på handläggningen av dessa ärenden speciellt mycket om utan att tumma på rättssäkerheten. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6231189

Du svarar inte på frågan om var alla tiotusentals flyktingar (kanske hundratusentals) som ska placeras i de kristdemokratiska flyktinglägren ska ta vägen då det inte finns några bostäder? Är inte risken stor att dessa flyktingar blir kvar i flyktingläger under lång tid?

• KillBill
    Gert skrev 2015-12-04 18:07:11 följande:
    Nej, det anser jag inte.

Svar nu på frågan om du anser att det är ett brott mot asylrätten eller internationella konventioner om Sverige skulle stänga Öresundsbron för att göra det svårare för flyktingar att ta sig till Sverige.
    Give ´em Hell!
    Om stängningen av Öresundsbron kan motiveras av säkerhetsskäl så är det självklart inte ett brott mot asylrätten eller internationella konventioner att stänga den.

Menar du att det skulle vara ett brott mot asylrätten eller internationella konventioner att stänga Öresundsbron om det sker av säkerhetsskäl?
  • KillBill
    KillBill skrev 2015-12-04 18:19:52 följande:
    Om stängningen av Öresundsbron kan motiveras av säkerhetsskäl så är det självklart inte ett brott mot asylrätten eller internationella konventioner att stänga den.

Menar du att det skulle vara ett brott mot asylrätten eller internationella konventioner att stänga Öresundsbron om det sker av säkerhetsskäl?
    Sorry såg inte att du besvarat frågan.

Då är du och jag överens!
  • KillBill
    auster skrev 2019-10-02 21:58:07 följande:

Det är ett lagbrott att för en kvinna att inte täcka sitt hår i Iran och i likhet med kvinnliga ministrar, kvinnliga delegater eller kvinnliga representanter från andra länder på besök i Iran så hade kvinnor i den svenska delegationen också täckt sitt hår.

När moderaten Carl Bildt besökte Iran några år tidigare så hade kvinnorna i hans grupp täckt sitt hår.

Anser du att Sverige bara skulle skickat män på detta handelsbesök eller borde inte den svenska regeringen ha ställt upp på den svenska industrins önskan om att tillsammans med tunga representanter för näringslivet besöka Iran?

Svar på tråden Smutsiga sanningar om S!