Inlägg från: Har gjort det |Visa alla inlägg
  • Har gjort det

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Juronjaure skrev 2014-09-30 22:44:36 följande:
    Fånigt resonemang. Sedan när är ordet "vit" negativt laddat? Neger däremot är ett negativt laddat ord, och Pippi är inte den första sagan i världshistorien som ändrats med tiden...

Tycker att alla borde läsa detta: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carinabergfeldt/article19618201.ab
    Extremt korkat resonemang. Jag bryr mig inte om några fåntrattar tycker att det är farligt med negerkung. eller nåt annat för den delen.  Det är bara patetiskt. Det jag tror är farligt är att om man börjar ändra i gamla verk av politiskt korrekta skäl finns det en stor risk att det går över styr. Risken är helt enkelt överhängande att någon klåfingrig politiker får för sig att "förbättra" både det ena och det andra.

Jag tycker man ska va benhård mot alla såna dumheter. Sen lite off-topic, barn tål hemska sagor. Bar mår inte bra av att vaderas in i nåt slags bomull där allt ska vara supersäkert hela tiden. Livet är hårt och det måste barn lära sig, annars blir dom helt oförberedda på det när dom inser det. Vilket vi tyvärr ser exempel på idag med galna curlingföräldrar.
  • Har gjort det
    Anonym (Jisses) skrev 2014-10-01 08:21:39 följande:

Herregud, 9 sidor med dumheter staplade på varandra. Är ni helt sanna?

Sedan när användes ordet "vit" som något som buntade ihop en hel folkgrupp till en lägre stående varelse? 

Ni gör er så oerhört korkade med er strävan att få hävda er jävla rätt. Ni skiter fullkomligt att andra blir kränkta av denna strävan, det absolut viktigaste är att ni får använda ordet neger. Ni ska minsann aldrig sluta använda det och ni ska minsann lära era barn ordet. Hur kan det vara så viktigt? Så viktigt att ni hellre väljer att framställa er själva som ignoranta och obildbara småungar än att inse att det här är inte er strid. Så till vida att ni inte är de svarta som utsatts för folks vardagsrasism har ni inget att säga i saken.

Till och med Astrid själv ångrar valet av ord. Hur svårt kan det vara?

Suck. Det handlar inte om ordet neger eller något annat ord heller. Det handlar om principer. Börjar man ta sig rätten att ändra och censurera i historiska verk så är det en farlig utveckling. Det är DET det handlar om. Inget annat.

• Har gjort det
    Anonym (Jisses) skrev 2014-10-01 08:37:07 följande:
    Har du läst tråden?

"snart kommer man väl inte få säga snövit längre" "spökplumpen var ju svart" bu-hu.

Gällande "principerna" du talar om ändras ofta språk i böcker vartefter tiden går. Jag vågar lova dig att en bok skriven för 100-200 år sedan skulle vara mer eller mindre oläslig för de flesta läsare idag. Språket behöver uppdateras helt enkelt för att språket lever.

Är det bara ordet "neger" du känner dig kränkt och ledsen över att det försvunnit eller sörjer du ordet "ehuru" lika mycket?
    Du har inte förstått poängen. Det det är frågan om är en film. Jag såg Bröderna Marx filmer från 30-talet för ett tag sen. Det finns en hel del grejer där som inte passar i en modern tid heller men man ska/får inte gå in och ändra där heller. Om man däremot översätter ett verk, eller gör en nyinspelning, så anpassar man det till modern svenska.

Jag känner mig inte kränkt eller lessen över nåt ord. Det är bara fånigt och löjligt att tro det. Däremot är jag orolig över tendensen om man ska gå in och ändra o historiska verk. Historien lär oss vad som kan hända då. 

Vad är det som är svårt?
  • Har gjort det
    Anonym (heja förändring!) skrev 2014-10-01 09:57:16 följande:

Önskar vi kunde skotta loss en bit mark av vårt anrika land och ställa alla trångsynta & rädda människor där. Nu snackar jag om NI som blir upprörda för att man vill göra om - göra rätt. 

Negerkung är väl inte vettigt idag längre? Det var andra tider då och nya tider nu. SOM DET SKA VARA SÅ FÖRÄNDRAS SAKER OCH TING. 

Om inte så skulle vi kvinnor inte ha rösträtt, kunna göra abort eller whatever. 

Jag lovar, inget barn kommer må dåligt av att det sägs kung i Pippi istället för negerkung. 

Ni är pinsamma. 

Jag tror inte heller att nån tar skada av att det sägs negerkung eller kung eller nåt annat men det är inte poängen. Att gå in och ändra i historiska verk är aldrig nånsin okej. Vill man ha en moderna version av pippi får man helt enkelt spela in en ny version. På samma sätt som om man vill ha en modern översättning av en bok så får man göra en ny. Man går inte in och pillar i den gamla.

Och varför ska barn idag titta på 40 år gamla, dammiga  versioner av pippi? Spela in nya så kan det bli roligare för barnen
  • Har gjort det
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 10:19:09 följande:

Om man tittar på nån gammal film med tex rasistiskt inslag får man ju prata om det att "så var det förr visst är det bra att vi inte har det så här längre" man ska inte underskatta barns förståelse om man förklarar på ett bra sätt som en ansvarsfull förälder varför göra problem av det...

Helt rätt! Precis så ska man göra!
  • Har gjort det
    Linnea1994 skrev 2014-10-01 10:49:03 följande:

Jag tycker att det vore mera rätt om man förklarade att synen på andra var en helt annan för 40-50 år sedan. Skrattade tex när jag läste att på dåvarande lisebergshallen kunde man mot entre få komma in och bevittna negerer...

Skall man börja censurera allt som inte stämmer med dagens värderingar så ryker väl snart allt som är skriver före 1960....

Ja det är ju det som är risken... Inte bara före 1960 förresten, allt som inte för tillfället anses modernt.
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:08:12 följande:
    Japp. Barn till smygrasistiska föräldrar mår bättre än andra.
    ... Eller...
    Öööh va? På vilket sätt, ens avlägset, handlade det jag skrev om rasism???
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:04:36 följande:
    inte censur, det är omarbetningar! Alla böcker omarbetas när de översätts till film. Är det nytt för dig?
    Men det är ju en befintlig film man går in och gör ändringar i! Inte en bok som överförs till film. Eller har du missat det?
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:50:53 följande:

Varför är det viktigt?
    Och tror du verkligen att alla föräldrar sitter med sina barn och förklarar vad "negerkung" har för klang i dagens samhälle?

Och tror du verkligen att min fyraåring skulle förstå de referenserna?

Kallas för ansvarstagande föräldrar och det tror jag dom flesta är ja. Om man nu tycker att ordet negerkung är så jättefarligt så får man väl helt enkelt låta bli att sända filmen och göra en ny. MEN man ska ge fan i att peta i gamla filmer!

Jag fattar inte vad problemet är.
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:56:40 följande:
    Problemet är väl att en nyproduktion hade kostat rätt mycket pengar och att man i övrigt är nöjd med den versionen som finns!

Och jag tror att många "ansvarstagande föräldrar" använder film som barnpassning när de gör annat.
    Jo dåliga föräldrar finns ju såklart men tycker du på fullt allvar att det är rätt att gå in och ändra i en 40 år gammal film efter vad som är inne idag?? Och om svaret på den frågan är ja, tycker du, på fullt allvar, att barn mår dåligt av att höra tala som att pippis pappa var negerkung?? Och om du även tycker det, ser du inte faran med att censur kan användas vidare i andra sammanhang?
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".