Inlägg från: Har gjort det |Visa alla inlägg
  • Har gjort det

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Anonym (--) skrev 2014-10-06 18:22:18 följande:
    du vill värna om yttrandefriheten och rätten att säga NEGER men du är inte rasist.. självklart är du inte det.. *suck*
    Så du tror att om man är emot censur så är man rasist? Har du ens en avlägsen aning om vad en rasist är? Jag skulle inte tro det...
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 18:36:03 följande:
    Jag förstår vad du menar, men förstår även att du har fel. Det är en nyutgåva. Den gamla finns kvar. Hade det varit censur hade den gamla utgåvan tagits bort och dolts.

Som sagt, det olämpliga har inte censurerats bort. Det finns kvar i de äldre versionerna. Det är bara i de exemplar som säls from nu som inte har det. Därför är den redigerad, inte censurerad. Förstår du?
    Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig  film. Det är själva sinnebilden av censur. Sen spelar det ingen roll att originalet finns kvar. Även om det hade varit en nyutgåva hade det varit en censurerad sådan. Alltså fel iaf. Förstår du?
  • Har gjort det
    asta66 skrev 2014-10-06 18:36:58 följande:
    Håller med. Sen ger ju ordet kung betydligt tråkigare associationer än  negerkung. De borde bytt det mot hövdning. Så förstår alla att det inte är nån tråkig kung som vi har.
    Tänkte inte på det! Kung ger ju association till gamla förtryckare! Ordförande eller generalsekreterare kanske hade varit bättre! Och vad ska barnen tycka om hur pippi behandlar djuren? Lyfter upp den stackars hästen i luften? Det går inte för sig! Censur! Börjar man peta så kan man hålla på i all evighet!
  • Har gjort det
    asta66 skrev 2014-10-06 18:53:31 följande:
    Ha ha! Jag tänkte på våran kung. Pippis pappa var väl lite roligare.
    Ja det var not lite mer drag i den gubben än i våran tråkiga!
  • Har gjort det
    asta66 skrev 2014-10-06 18:53:31 följande:
    Ha ha! Jag tänkte på våran kung. Pippis pappa var väl lite roligare.
    Ja det var not lite mer drag i den gubben än i våran tråkiga!
  • Har gjort det
    pyssel skrev 2014-10-06 18:52:18 följande:
    Ja var ska detta sluta?

Från farhågor om kommunistregimer till skenande psykisk ohälsa för att rasistiska benämningar redigeras/klipps/censureras ur ett älskat verk av den enkla anledningen att en ny publik ska få ta del av det genom public service.

Varför vill du bara lära av kommunismens historia men inte av kolonialismens?
    Vad menar du?
  • Har gjort det
    pyssel skrev 2014-10-06 19:08:24 följande:
    N-ordet är laddat med rasism och kolonialism. Du slår med din argumentation i lika hög grad vakt om just det, som du slår vakt om icke-censur och total yttrandefrihet.

Mänskliga rättigheter och demokratiska principer är inte ett antal spikraka parallella spår som aldrig krockar. Därav min tidigare invändning mot att någon inte skulle anses ha principer för att det kan finnas sammanhang då principen ruckas utan att denne någon är någon kappvändare. Även om just du är synnerligen principfast. Gäller det även vid hets mot folkgrupp att yttrandefriheten är överordnad?
    Ojoj såna feltänk men jag ska försöka bena ut det. Du påstår att n-ordet är laddat med rasism eller kolonialism. Är du säker på det? Är du säker på att barn som kollar på pippi tänker så? Det är klart att det kan finnas situationer som utgör undantag men det tyckte jag var självklart. Ja, jag tycker man ska vara principfast, särskilt i Sverige idag men alla människor som har synnerligen glidande moraliska principer. Eller frånvaron av dessa helt så fort man ser nåt som kan anses rasistiskt. Yttrandefriheten är villkorad med vissa undantag som hets, hot och andra delar, det är inget konstigt med det.
  • Har gjort det
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 19:20:42 följande:
    Jag gör en utförligare förklaring då.

Censur innebär:
    "censuren inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras

en organisation som ägnar sig åt att granska vad som önskas publiceras och avgöra vad som får gå till publikation"

Källa

1. Det är inte en inskränkning av yttrandefriheten. Det är SVT som har valt att ta bort detta när de visar Pippi Långstrump. Om du köper rättigheterna till filmen, får du visa den.

2. Det är ingen som har granskat om den får "publiceras"/visas. Den har redan visats i flera decennium. Det är SVT som har valt att de själva klipper bort en del av ett sammansatt ord när programmet visas på deras egen kanal. 

Det hade kunnat vara censur om man inte hade fått visa den gamla versionen. Ni är det bara SVT som väljer att inte visa den. De som köper rättigheterna till den gamla versionen får visa den

Det du gör är detta argumentationsfel: 

"Sluttande plan, eller slippery slope, innebär att man utnyttjar en kedja av liknande fenomen för att jämföra helt olika saker eller för att bevisa en framtida händelseutveckling. Argumentet är giltigt om det är säkert att hela kedjan håller, men om kedjan har svaga punkter är argumentet som sådant ogiltigt. Allmänt gäller att ju längre kedja, desto högre sannolikhet för svaga punkter.

Exempel:

[...]

Att förbjuda affischering på elskåp är början till censur. Censur leder till förtryck och förtryck är ett kännetecken på diktatur. Diktatur leder till fattigdom och svält för folket. Alltså måste man få sätta affischer på elskåp."

Källa
    Du kan trixa bäst du vill med ord, jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel. Man kanske kan kalla det för självcensur om man nu ska vara semantisk. Det spelar ingen roll. Man har av politiska orsaker gått in och ändrat i en film, Det är fel. Särskilt, skulle jag vilja påstå, om man vänder sig till barn. Barn är inte dumma i huvet. Dom fattar vad som är på låtsas och inte. Korkat, dumt och fel från början. Gör om. Gör rätt.
  • Har gjort det
    Trubbel skrev 2014-10-06 19:35:29 följande:
    Oj oj, du har verkligen inte förstått att tryckfrihet handlar just om självcensur och om frihet under ansvar. Det är det som är publicistisk etik!
    Du har ingen koll över huvud taget. Men vi kan göra följande tankeexpriment: du tycker tydligen att det är okej att censurera dom "rasistiska" delarna i filmen. Varför ska vi stanna där? Det finns massor av delar av filmen som inte möter dagens standard: pippis djurhantering, pippis hantering av tommy och annika, pipps förhållande till auktoriteter osv osv.  Varför ska dom vara kvar? Det är väl inte uppbyggligt för dagens ungdomar?
  • Har gjort det
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-06 19:44:12 följande:
    Att kalla andra för rasister hur som helst bäddar inte för ömsesidig respekt och förståelse. Utan det är ett rött kort som dödar samtalet. Att ha så förutfattade meningar om andras avsikt och vad de menar utan att ens ge dem en chans. Då är det omöjligt att få till stånd en kommunikation. För då vill man nog inte. Man vill bara ha rätt. Att få bestämma vad andra menar och avser. Då väljer man att vara ensam.
    Tack! Äntligen nån som tänker själv och inte bara yrar om rasister hela tiden. Jag har blivit anklagd för att vara rasist och värre trots att jag inte alls har argumenterat för något sådant. Skärpning!

Jag håller med om att det finns människor som inte vill höra på andras argument utan bara vill ha rätt. Sen finns det dom som inte accepterar att folk kan tycka på ett annat sätt än dom själva och då drar till med rasistkortet för att trycka till folk.

Sorgligt!
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".