Anonym (Matematik) skrev 2014-10-06 19:20:42 följande:
Jag gör en utförligare förklaring då.
Censur innebär:
"censuren inskränkning i
yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras
en organisation som ägnar sig åt att granska vad som önskas publiceras och avgöra vad som får gå till publikation"
Källa
1. Det är inte en inskränkning av yttrandefriheten. Det är SVT som har valt att ta bort detta när de visar Pippi Långstrump. Om du köper rättigheterna till filmen, får du visa den.
2. Det är ingen som har granskat om den får "publiceras"/visas. Den har redan visats i flera decennium. Det är SVT som har valt att de själva klipper bort en del av ett sammansatt ord när programmet visas på deras egen kanal.
Det hade kunnat vara censur om man inte hade fått visa den gamla versionen. Ni är det bara SVT som väljer att inte visa den. De som köper rättigheterna till den gamla versionen får visa den
Det du gör är detta argumentationsfel:
"Sluttande plan, eller slippery slope, innebär att man utnyttjar en kedja av liknande fenomen för att jämföra helt olika saker eller för att bevisa en framtida händelseutveckling. Argumentet är giltigt om det är säkert att hela kedjan håller, men om kedjan har svaga punkter är argumentet som sådant ogiltigt. Allmänt gäller att ju längre kedja, desto högre sannolikhet för svaga punkter.
Exempel:
[...]
Att förbjuda affischering på elskåp är början till censur. Censur leder till förtryck och förtryck är ett kännetecken på diktatur. Diktatur leder till fattigdom och svält för folket. Alltså måste man få sätta affischer på elskåp."
KällaDu kan trixa bäst du vill med ord, jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel. Man kanske kan kalla det för självcensur om man nu ska vara semantisk. Det spelar ingen roll. Man har av politiska orsaker gått in och ändrat i en film, Det är fel. Särskilt, skulle jag vilja påstå, om man vänder sig till barn. Barn är inte dumma i huvet. Dom fattar vad som är på låtsas och inte. Korkat, dumt och fel från början. Gör om. Gör rätt.