Inlägg från: Anonym (Matematik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matematik)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Har gjort det skrev 2014-10-06 18:42:53 följande:
    Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig  film. Det är själva sinnebilden av censur. Sen spelar det ingen roll att originalet finns kvar. Även om det hade varit en nyutgåva hade det varit en censurerad sådan. Alltså fel iaf. Förstår du?
    Jag gör en utförligare förklaring då.

Censur innebär:
    "censuren inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras

en organisation som ägnar sig åt att granska vad som önskas publiceras och avgöra vad som får gå till publikation"

Källa

1. Det är inte en inskränkning av yttrandefriheten. Det är SVT som har valt att ta bort detta när de visar Pippi Långstrump. Om du köper rättigheterna till filmen, får du visa den.

2. Det är ingen som har granskat om den får "publiceras"/visas. Den har redan visats i flera decennium. Det är SVT som har valt att de själva klipper bort en del av ett sammansatt ord när programmet visas på deras egen kanal. 

Det hade kunnat vara censur om man inte hade fått visa den gamla versionen. Ni är det bara SVT som väljer att inte visa den. De som köper rättigheterna till den gamla versionen får visa den

Det du gör är detta argumentationsfel: 

"Sluttande plan, eller slippery slope, innebär att man utnyttjar en kedja av liknande fenomen för att jämföra helt olika saker eller för att bevisa en framtida händelseutveckling. Argumentet är giltigt om det är säkert att hela kedjan håller, men om kedjan har svaga punkter är argumentet som sådant ogiltigt. Allmänt gäller att ju längre kedja, desto högre sannolikhet för svaga punkter.

Exempel:

[...]

Att förbjuda affischering på elskåp är början till censur. Censur leder till förtryck och förtryck är ett kännetecken på diktatur. Diktatur leder till fattigdom och svält för folket. Alltså måste man få sätta affischer på elskåp."

Källa
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 19:31:24 följande:
    Du kan trixa bäst du vill med ord, jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel. Man kanske kan kalla det för självcensur om man nu ska vara semantisk. Det spelar ingen roll. Man har av politiska orsaker gått in och ändrat i en film, Det är fel. Särskilt, skulle jag vilja påstå, om man vänder sig till barn. Barn är inte dumma i huvet. Dom fattar vad som är på låtsas och inte. Korkat, dumt och fel från början. Gör om. Gör rätt.
    Jag trixar inte med ord. Jag tog definitionen på censur och visade varför den inte stämde överens med det som gjordes med Pippi. 

" jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel"
    Vet du vad skillnaden mellan åsikt och fakta är? Det är av den anledningen som det inte är censur. Din åsikt är att det är censur, men enligt definitionen är det inte censur.
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 19:39:30 följande:
    Du har ingen koll över huvud taget. Men vi kan göra följande tankeexpriment: du tycker tydligen att det är okej att censurera dom "rasistiska" delarna i filmen. Varför ska vi stanna där? Det finns massor av delar av filmen som inte möter dagens standard: pippis djurhantering, pippis hantering av tommy och annika, pipps förhållande till auktoriteter osv osv.  Varför ska dom vara kvar? Det är väl inte uppbyggligt för dagens ungdomar?
    Värt att upprepa: "Sluttande plan, eller slippery slope, innebär att man utnyttjar en kedja av liknande fenomen för att jämföra helt olika saker eller för att bevisa en framtida händelseutveckling. Argumentet är giltigt om det är säkert att hela kedjan håller, men om kedjan har svaga punkter är argumentet som sådant ogiltigt. Allmänt gäller att ju längre kedja, desto högre sannolikhet för svaga punkter."
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 21:20:27 följande:
    Du trixar visst med ord. Det här är en definition av ordet censur:

Censur (av latinets censere, granska) är generellt, allt undertryckande, hemlighållande och nedtystande av tal, skrift eller annan publik kommunikation, som i någon mening kan anses vara misshaglig, skadlig, anstötlig, obekväm, politiskt inkorrekt eller förarglig. I en mer begränsad betydelse är censur, en av offentlig myndighet utövad förhandsgranskning av litteratur, film, teater, brev etcetera

Det är exakt det SVT håller på med. Vare sig du vill det eller inte.
    Då tar jag väl din definition av censur och dödar ditt argument igen då:

"[...] allt undertryckande , hemlighållande och nedtystande av [...] annan publik kommunikation"
    Stämmer inte in på Pippi, då det endast är SVT som tagit bort det. Den gamla versionen finns, och är inte förbjuden eller undertryckt.

"I en mer begränsad betydelse är censur, en av offentlig myndighet utövad förhandsgranskning..."
    Pippi är inte förhandsgranskad
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 21:21:26 följande:
    Ja det är klart att jag anser att min åsikt är en åsikt och inte fakta. Eller tycker du att dina åsikter är fakta?
    Nej, fast det är inte jag som har påstått att mina åsikter är det som stämmer. Det är du som gjorde det, och därför vände jag mig till dig. 
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 21:25:01 följande:
    Det där brukar folk ta till när argument är slut. Nog sagt för min del....
    Om man slutar använda felaktig argumentation så blir man tagen på allvar. Mitt liv blev mycket lättare när jag insåg att omvänd bevisbörda är ett dåligt sätt att argumentera (och slutade att använda det). Fast vissa vill inte inse att de gör fel, även när de förlorar på det.
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 21:39:28 följande:
    Jag sa att jag håller med om mina egna åsikter. Gör inte du det?
    Nej, jag håller inte med om dina åsikter. 

Det är du som har antytt att dina åsikter är det som stämmer. Jag skiljer på mina åsikter och när saker är sant, när dessa skiljer sig åt. Du har skrivit detta, om du inte kommer ihåg det:

"Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig  film. Det är själva sinnebilden av censur."

"Du kan trixa bäst du vill med ord, jag anser iaf att det SVT ägnar sig åt är att på grund av politiska orsaker klippa i en film. Det anser jag vara fel"

"Du trixar visst med ord. Det här är en definition av ordet censur: 
    [..]
    Det är exakt det SVT håller på med. Vare sig du vill det eller inte."

Var påstod jag att du inte höll med om dina egna åsikter?
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 21:36:15 följande:
    Nej du dödar inte mitt argument men jag orkar inte dra samma sak en gång till. Jag hänvisar till det jag sagt tidigare.
    Fast jag har redan bevisat varför du har fel i det du har sagt tidigare; så nu får du komma med ett argument för en gångs skull, istället för att säga att du anser att det är censur och att det därför är censur... 
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (--) skrev 2014-10-06 21:51:02 följande:
    Du verkar ha missat en viktig detalj dock

man får faktiskt inte säga vad man vill även om vi har yttrandefrihet, det finns även konskevenser för det man säger och gör om det bryter mot de lagar vi har

Jag är inte förvånad över att människor 'missar' /utelämnar den detaljen dock eftersom folkgärna kräver rättigheter men sällan inser eller vill medge att man också har skyldigheter

sen kan ni skrika er blå i ansiktet för att ni inte får behålla ordet neger i en film för det förändrar inte ett dugg för majoriteten av samhället delar inte era åsikter och dt gör inte ägarna till rättighetterna

tykcer det bara är ynkligt hur man försöker döölja sin rasism genom att hävda att det är dencur och liknande men jaghade inte heller stått för rasistiska åsikter så jag förstår att inte andra gör det heller, rasism är något attta avstånd från, till och med fördomsfulla människor gör det - tummen upp för det
    Många missuppfattar vad yttrandefrihet är. Det är inte att man får säga exakt vad man vill, när man vill, och får gå ostraffad för det. Dock tror många att det är så. 
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:09:47 följande:
    "Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig  film. Det är själva sinnebilden av censur."

Det är fakta och inte en åsikt.
    Fast inte i fallet som vi diskuterar (Pippi Långstrump).
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".