Inlägg från: Anonym (Matematik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matematik)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Anonym (dd) skrev 2014-10-08 23:26:04 följande:

Nu har det slagit slint för dig totalt ^^
    Vad du tror på för religion bryr jag mig inte det minsta om.

Varför håller du dig med cirkelbevis? Det är väl dumt, speciellt i forum där det oftast är andra som läser dina inlägg. 

Om du vet att staten ger pengar till en organisation som styr SVT, så vet du per definition att det inte är en stiftelse.
    Du vet att givaren styr organisationen som styr SVT m.m
    Du påstår motsatsen i skrift och nu säger du att jag är synsk för att jag har läst ditt inlägg?! Haha, va schizofrent :D
    Du gör det inte lätt...

Du pratar rena grekiskan med dig själv.
    Skulle det vara olämpligt om X skrev om koranen? Kanske tillåta lite lördagsspel på travet... X skulle inte överleva året :D

Ad hominem, ännu ett argumentationsfel. Varför är jag inte överraskad? 

Jag är inte religiös. Jag undrade bara var du fick dina insikter från, med tanke på att de inte är grundade på fakta. 

Du kan förklara för mig varför "staten styr därför att staten kan styra, och eftersom att staten styr så kan staten styra, därför styr staten..." inte är ett cirkelbevis.

Vad menar du med att det inte är en stiftelse bara för att den får pengar från staten?  och att en stiftelse inte kan grundas av staten?
    "Med statlig stiftelse avses en sådan stiftelse som har bildats av staten." källa

Så nu är jag schizofren också (jag visste inte om att jag var paranoid eller hallucinerade). Du vet en massa saker som både jag och sjukvården har missat. Du borde verkligen jobba som 
    medium eller något, med tanke på att du vet saker om andra som ingen annan än du känner till...

Vadå pratar grekiska med mig själv? Jag förstår allt jag skriver. Det verkar inte som att du förstår det?
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (dd) skrev 2014-10-10 10:44:52 följande:

Jag har inte en aning om vad du dillar om. Argumentationsfel? Jag argumenterar inte med dig för du har inte lagt fram något argument överhuvudtaget.

Du kallade en "statlig stiftelse" för "stiftelse", jag rättade dig. 
    Jag rättade dig även när du påstod att inte staten kan styra SVT som de behagar.
    Vad du dillar om i övrigt tror jag inte någon hajar.

Att du gör argumentationsfel har inte att göra med huruvida jag har skrivit ett argument eller inte. 

Jag kopierade texten om vem som äger SVT (därav citationstecken och källa). Du kanske ska berätta för SVT:s ägare att denne har fel istället. 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 09:53:28 följande:

Riktigt uselt att redigera ett litterärt verk. Förstår inte varför Astrid Lindgrens stiftelse gav sitt godkännande.
    Böcker är tidsdokument, ofta väldigt provocerande, men beskriver dåtidens anda och värderingar.
    Hemska tanke, är det nu fritt fram att revidera och omskriva alla böcker som inte passar in i det politiskt korrekta landskapet?
    Låt böckerna vara ifred, låt all kulturhistoria vara som den är för böveln!

Det är inte  boken som har redigerats, det är bara filmen som har redigerats (specifikt för SVT). 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 10:47:34 följande:
    Jo jag har förstått att SVT vill göra en PK-filtrerad version men själva sättet och attityden är det som skrämmer mej. Vad blir nästa steg?
    Vi svenskar ska vara stolta över våran kultur och historia. Med dagens brillor på finns mindre vackra saker i det förgångna men hur kan vi lära av historien om vi ständigt friserar den?
    SD:are är så stolta över Sveriges historia att de hela tiden berättar om Sveriges roll i slavhandeln, att Sverige hjälpte nazisterna i Tyskland på 40-talet och sådant... Eller just det, det pratar de aldrig om!
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 11:02:51 följande:

Kanske lika bra att bannlysa August Strindberg också, i boken Paria använder han ordet "negerlandet".
    Nä, låt alla böcker vara som de är, dessa är kulturskatt och definierar vår kultur.

Böckerna har inte redigerats. Det är bara SVT som har redigerat. 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 11:28:27 följande:
    Du behöver inte upprepa detta, alla har redan förstått.
    Problemet är när man väl har börjat censurera var finns gränsen?
    SVT:s tendens är oroväckande, all kultur som inte passar in i mallen ska bort.
    Kulturen som alltid har varit ett fritt andningshål för oliktänkande ska strypas.
    I värsta skräckscenariot blir det som i Sovjet eller Hitler-Tyskland där gamla grekiska ideal var rättesnöret för vad god konst är. Hitler fick orgasm när han såg grekiska statyer om muskulösa atleter.
    Tydligen har inte alla gjort det, eftersom att folk skriver att Sverige censurerar Astrid Lindgrens böcker. 

Sverige har inte censurerat. Gå tillbaka någon sida, där har jag skrivit utförliga förklaringar om detta. 

SVT väljer själva vad de publicerar. De behöver inte publicera rasistiskt material bara för att SD:are anser sig ha en rättighet att kalla mörkhyade för neger. Det är inte så yttrandefrihetsgrundlagen är utformad. 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 12:03:47 följande:
    Ser inget komiskt i detta. Du borde vara oroad, det som för stunden är ok är inte alltid ok i långa loppet.
    Saken är helt enkelt att jag är mot att vi mörkar delar av vårt kulturarv i någon populistisk anda.
    När Astrid Lindgren skrev "negerkung" så var hon säkert inte rasistisk utan spelade mer på barnens fantasi om ett land långt borta där negrer regerade.

Vore kul om någon "neger" på FL kunde kommentera om hen upplever detta som rasistiskt. Jag har fått det intrycket från olika håll att ingen bryr sej och tar detta med en axelryckning.
    Fast ingen har ändrat i Astrids böcker. SVT har redigerat en film som de äger rättigheterna till. Sedan när är det censur att man själv väljer att ändra i något som man äger? Får inte författare ge ut nya utgåvor av böcker? Vet du hur dåliga GY11:s matematikböcker skulle vara om man inte fick ge ut redigerade versioner?
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 12:26:13 följande:
    Du upprepar dej och verkar inte fatta innebörden av censur.
    Spelar nada roll om SVT har visningsrättigheter censur är det dock.
    Sen missar du grovt målet när du jämför med matteböcker. Astrid Lindgren är inte längre i livet och kan inte framföra sin åsikt. Sen är Lindgrens böcker litterära med viss fantasi av författaren till skillnad från matteböcker.

Varför i helskotta kan vi inte låta vårt kulturarv vara som det är?
    Jag har redan skrivit vad censur är (kopierat definitionen):
    "censuren inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras

en organisation som ägnar sig åt att granska vad som önskas publiceras och avgöra vad som får gå till publikation"

Detta stämmer inte med det som har gjort (att en enskild aktör redigerat material som aktören äger rättigheterna till).

Som sagt, ingen har rört böckerna. Kulturarvet är kvar. SVT är inget kulturarv... 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 12:26:13 följande:
     Astrid Lindgren är inte längre i livet och kan inte framföra sin åsikt. 
    Fast detta sade hon när hon var i livet: 
    "Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 19:25:14 följande:
    Inte alls, kan du ge ett exempel på filmatiserad bok utan författarens samtycke?
    Du snackar i nattmössan.
    Fast det var inte vad personen sade. Trubbel sade att när man filmatiserar så ändrar man ofta mycket, med eller utan författarens samtycke. Trubbel sade aldrig att filmerna är filmade utan författarens samtycke. 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-11 22:54:14 följande:
    Jag förstår vad du menar.
    Hela frågan är om våran kulturhistoriska grund.
    Jag tycker själv att vi låter allt vara som det är, med vilken rätt har vi pilla på det förgångna?
    Haha, skrattar åt alla foliehattkungar vi har haft, knugen Gustaf den 3:je var väl enda vettiga resten var totala virrpannor med dagens mått mätt.
    Fast kulturhistorien är kvar. Det är bara SVT som har ändrat på filmen, när de ska sända den. Sedan när är SVT kulturhistoria? Vad SVT gör med filmer som de äger rättigheterna till påverkar inte kulturhistorien. 
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-12 09:12:37 följande:
    Men vad fasen hur trög är du?
    Har man en gång börjat tafsa på litterära verk så finns ingen gräns hur långt man kan gå.
    Principiellt viktigt är att låta allt vara i sin linda.
    "Negerkungen", finns ju massa byhövdingar i Afrika som kan tituleras "kung". Tror inte Astrid Lindgren hade någon rasistisk avsikt utan mer ville spela på barnens fantasi.
    Däremot kan August Strindbergs "negerlandet" vara mer rasistiskt då han var påverkad av socialdarwinismen och såg negrer som lägre stående.

Men som jag skrev tidigare, böcker är härliga tidsdokument, låt oss behålla dem som de är.
    Mindre trög än du, tydligen.

Ännu en som använder sluttande plan-argument

Barn idag vet inte vad som syftas på med en negerkung, till skillnad från när filmen gjordes. Det tjänar inget till att ha det kvar.

Som sagt, boken är oberörd. Det är endast SVT som har valt att, när de visar filmen, att ta bort ett ord. Boken och filmen finns kvar, men visas inte i SVT.
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-12 12:59:10 följande:

Vilken stolle du är.
    Så du menar att barn idag vet inte vad "negerkung" är och det är lika bra att ta bort ordet.
    Som om barn på 70-talet visste vad "negerkung" var och därför var det berättigat att ha ordet kvar?
    Hur ska du ha det?

"Att det är laddat att ändra i Astrid Lindgrens verk förstår jag. Men här får man faktiskt lyssna till vad Astrid själv sade i en intervju i Expressen 1970 på frågan om hon hade skrivit annorlunda om Pippis pappa i dag: ?Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig en bambukjol och genast blir till negerkung.?"

Det berättigade inte att ha det kvar då, men det ger en till anledning till att ta bort det idag. 1) Det är rasistiskt 2) Barnen förstår inte vad det ordet syftar till. 

Har inte du några sakliga argument att komma med? Ad hominem och sluttande plan är vanliga argumentationsfel, så om det är det enda du har att komma med...
  • Anonym (Matematik)
    goodasgold skrev 2014-10-13 09:24:17 följande:
    Tror inte någon blir kränkt av "negerkung".
    Vi ska värna om vår kulturhistoria och det är oerhört tragiskt om vi nu börjar sudda ut de bitar som inte passar in i dagens PK-åsikter.
    Jag antar att du själv är vit? Det brukar inte göra ont på den som sparkar, utan på den som blir sparkad. 
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-14 06:05:40 följande:
    Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
    Men vad bra. Då kan man gå ut och ta tag i folks skrev och kalla dem för horor utan problem. Det är inte kränkande! Skrattande
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-14 06:05:40 följande:
    Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
    Bara så att du vet, så betyder kränkning detta:

Kränka v. kränkte ? förolämpa; våldföra sig på; bryta mot
    kränkande adj. oböjl. ? k. behandling

Enligt SAOL
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-15 12:08:52 följande:
    Jag har blivit kallad det och vart inte kränkt. Däremot förvånad.
    Jaha? Sedan när är det du som utgör definitionen av vartenda ord i svenska språket? 
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-15 12:08:52 följande:
    Och ett ynka ord lever inte upp till det.
    Jo.
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-16 07:35:56 följande:

Är det du?
    Jag länkade till Svenska Akademien som stöd till mitt påstående. Hade du det?
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".