Inlägg från: Anonym (fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fia)

Blöder kraftigt fyra veckor efter abort, mens eller onormalt?

Jag gjorde en medicinsk abort för exakt 4 veckor sedan. Allt gick bra och vad jag såg/tror fick jag ut allt och blödde i ca 2 veckor. Sen nu igår eftermiddag började jag blöda, normalt för min mens. Men idag har jag blött kraftigt, med klumpar, och jag har nog under dagen bytt tampong 8-10 ggr. Och vanligtvis så kan jag nästan ha 1 tampong i hela dagen.

Så det känns annorlunda nu, bör jag

• Svar på tråden Blöder kraftigt fyra veckor efter abort, mens eller onormalt?
  • Anonym (fia)

Ni tror alltså att det kan vara nåt annat än mens, fast jag inte blödigt på ca 2 veckor. Vill inte åka in nu akut en fredag kväll, känns inte så värst akut och kommer förmodligen få vänta många timmar..

• Anonym (fia)
    Cortsu skrev 2014-10-03 21:49:12 följande:

Blödde även så mycket att jag blev yr och blek kan jag tillägga.

Cortsu skrev 2014-10-03 21:48:03 följande:

Jag fick så och blödde igenom två bindor på 1 timme. De va inge farligt, utan när man gjort abort kan de spöka efteråt. Fick själv panik och for till sjukhuset men som sagt så va de inget att oroa sej för:)

Ja det låter som om det var värre för dig om du vart påverkad som du blev! Men åkte du ganska omgående till sjukhuset?, nu har jag blödigt kraftigt sen i morse, just nu ser jag ingen antydan till att det ska avta.
  • Anonym (fia)
    Anonym (bb) skrev 2014-10-03 22:00:50 följande:

Fast har du inte ont eller feber så är det ingen fara. Jag fick min mens fyra veckor efter förlossningen. Såg ca två veckor före ett moget ägg. Så ja du kan ha fått mens. Blödde dessutom mer från början ett tag. Men får du ont så kolla givetvis upp det.

Nej jag har inte ont alls. Jag har haft mensvärk dom senaste dagarna, så för mig var mensen väntad inom snart. Det är väl bara att jag tycker att det blöder mer än alldeles för att vara en normal mens. Men jag kommer avvakta tills i morgon får se hur det är.
  • Anonym (fia)
    Morsan 027 skrev 2014-10-03 22:12:40 följande:

Det kan vara mens, men för säkerhets skull bör du kolla upp, så att inte kompletterande skrapning är nödvändig.

Använd för säkerhets skull inte tampong,pga. infektionsrisken.

L/barnmorska

Skulle precis fråga om jag skulle se där som min mens och då kunna använda tampong utan problem.. För jag har inga bindor hemma och har barn som sover så jag kan inte åka och köpa, så tampong är det jag använder nu. Är det jätte dumt?, så pass att jag ska lägga toapapper i trosorna?
  • Anonym (fia)
    Morsan 027 skrev 2014-10-03 22:26:12 följande:
    Nja, jag skulle nog rekommendera dig att undvika tampong för säkerhets skull. Har du absolut ingen möjlighet att ordna bindor, så kan du ju använda rena handdukar som komplement till toapapper.
    Jag vet nu inte om du är barnmorska som i din signatur?, men om du är det kan du då kanske svara på om det är "normalt" att blöda på det här sättet så pass långt efter att man slutat blött helt? Kan det bli så vid en abort att allt har gått "som det ska", och sen blir så här? 
  • Anonym (fia)
    Morsan 027 skrev 2014-10-03 23:00:59 följande:
    Jo, jag är barnmorska i botten, arbetar dock med annat numera.

Ja, det kan bli så efter en abort. Det finns en risk att man har en del oregelbundna blödningar  ganska länge, framförallt allt, efter en medicinsk abort.
    Det viktiga är att kontrollera så att du inte fått en infektion. Blöder du mycket och länge, kan ju även blodvärdet behöva kontrolleras.
    Ok! Jag kommer kontakta gyn imorgon, får se om dom vill ta emot mig. Tack för svar!
  • Anonym (fia)
    kasovi skrev 2014-10-04 10:27:06 följande:
    Jag menade inte att du ska åka till akuten. Det finns ett telefonnummer till Vårdguiden som man kan ringa när som helst på dygnet för att ställa frågor om det är något man undrar över om kroppen/sjukdom osv.

När du ringer dit får du prata med en sjuksköterska som svarar på dina frågor! :)

Hur är blödningen nu idag?
    Ja de är samma som igår, klumpar stora som vid aborten (v 9).

Jag pratade med ssk och hon trodde att det var min mens. Jag skulle avvakta.
  • Anonym (fia)
    Anonym (jag oxå) skrev 2014-10-04 14:47:26 följande:

Kanske dina hormoner kommit lite i olag och att det rättat till sig till nästa månad

Ja kanske det. Men jag kan inte förstå vad dessa stora klumpar är för något... Men det är väl bara att avvakta, jag mår ju bra annars, inge ont/feber.
Svar på tråden Blöder kraftigt fyra veckor efter abort, mens eller onormalt?