• Anna Hbg

Vilken fin mage Felicia <3

Jag smörjer med bio oil som jag tycker funkar bra.
    Både mot klådan och att minska rodnaden på bristningarna.
    Med Casper körde jag på Burts Bees mamma bee som också funkade bra.

Har precis skrivit klart mitt förlossningsbrev och ska anart påbörja läxan till profylaxkursen på onsdag.
    Igår skrev jag även listor på vad som ska med till förlossningen när det är dags.
    Närmar sig med stormsteg nu :O

• Anna Hbg

Kopierar in mitt förlossningsbrev här.
    En del information av det mer pikanta slaget men det får ni blunda för haha

Mitt förlossningsbrev
    Namn:
    Personnummer:
    Beräknad förlossning:
    Partner/medföljare:
    Det här vill jag att ni ska veta:
    Hade en jobbig första förlossning som slutade i akut snitt med efterföljande komplikationer.
    Är rädd för ännu en utdragen förlossning där jag/vi inte informeras om vad som sker då information
    är extremt viktigt för oss.
    Förlossningsjournalen var ej heller komplett vilket vi önskar att den blir den här gången.
    Blev gastric bypass opererad i november 2013. Dock inga men efter det.
    Har även en ME-diagnos som kan påverka min ork och förmåga att ta upp smärtlindring.
    Förberedelser inför förlossningen:
    Kan ev tänka mig ett lavemang innan förlossningen.
    Hade stora problem med förstoppning både innan och efter förra förlossningen.
    Mina tankar kring smärtlindring:
    Kan tänka mig det mesta när det kommer till smärtlindring så är öppen för förslag.
    Fick lustgas förra gången vilket jag mådde väldigt illa av.
    Fick även eda med lyckat resultat.
    Mina tankar kring förlossningsställningar:
    Provar även här det mesta men kan absolut tänka mig at sitta på huk lutad över sängryggen då det
    tidigare hjälpt mot smärta.
    Det här oroar jag mig för:
    En lång utdragen förlossning utan information om vad som händer.
    Oroar mig även för att bli klippt eller användning av tång.Självklart ska och får ni göra det som krävs för att jag och bebisen ska må bra.
    När bebisen kommit:
    Det viktigaste ännu en gång är att se till mammans och bebisens välbefinnande.
    Får gärna upp bebisen på bröstet .
    Pappan vill klippa navelsträngen men om möjligt väntar vi gärna en liten stund tills blodet runnit
    undan från navelsträngen.
    Om allt ser bra ut tar vi gärna en liten stund för oss själva i rummet med neddämpad belysning för att
    landa efter förlossningen.
    Övrigt:
    Ser gärna att det inte kommer in mer än 1 högst 2 studenter åt gången och vill bara bli undersökt av
    en person vid varje tillfälle.
    Amningen men min son fungerade inte men provar gärna igen.
    Är dock ingen katastrof om det inte skulle fungera med bröstet men då pumpar jag gärna om det är
    möjligt.
  • Anna Hbg

Oj, vad konstigt det blev. Inga mellanrum osv.
    Hoppas det går att läsa ändå.

Inte så allvarligt och seriöst som det låter med läxa kanske hihi

Ska träna på att andas, ska beskriva vår drömförlossning i ord och skriva upp några målbilder som rör saker efter förlossningen.

Har bla skrivit när det kommer till drömförlossningen:
    Vaginalt
    Komplikationsfritt
    Harmoniskt
    Lugnt
    osv

• Anna Hbg

Ja, det är sådant vi pratat om efter förra förlossningen och inför denna som kändes viktiga för oss men självklart är det högst individuellt från person till person :)

Vill inte skriva någon uppsats heller utan tycker att det ska vara lättöverskådligt (vilket original dokumentet är :P) så att de har en chans att läsa det även när det är stressigt.

• Anna Hbg

Bara glad att jag kunde ge dig lite inspiration :)

Skulle skrivit ut vårt brev idag också men typiskt nog var tonern slut :/

Får införskaffa en ny asap eller så får Nicklas smussla lite på jobbet på måndag :P

Var är du nu då?

Jag är vaken mest hela tiden nu tycker jag.

Sover väldigt oroligt och lätt och vaknar flera gånger varje natt pga att kag ligger obekvämt, måste upp och kissa, är hungrig, myror i benen (RLS) osv :/

RLS:en hade jag med Casper också och drt var så illa att jag grät varje kväll för jag var så trött men kunde inte sova pga det.

Enda som hjälpte lite var att ställa sig på tå och liksom träna smalbenen.

Minst 300 st höjningar varje gång minst 5-6 gånger varje natt :(

• Anna Hbg

Vad trevligt med kräftskiva även om du var trött och magen krånglade, vilket jag tycker att i alla fall min mage gör typ jämt nuförtiden :/

Nope, kyla hjälper inte.
    Har inte hittat något som hjälper speciellt bra och det är det som är det absolut jobbigaste med det hela.
    Blir ju sinnes :(

Åhhh, vad spännande att läsa sin egen journal :)
    Efter vad min mamma berättat hade hon en mardrömsförlossning med mig men jag överlevde med nöd och näppe.
    Frågade henne vad jag vägde när jag föddes och jag var större än jag trodde.
    Vägde tydligen ca 3,4 kg

• Anna Hbg

Är typ som myror i benen men 1000 ggr värre :(

Min mage är antingen eller nu. Tror bebisen trycker på tarmarna lite och det kan ställa till det samt alla hormoner som rusar i kroppen.

Stort sf-mått behöver inte betyda stor bebis.
    Hade ett sf-mått på 39 i v.32-33 med Casper men han var ju en liten plutt när han kom ut :)

Ska du göra tul?

Det jag kände av inför fl rent kroppsligt var att jag dels tömde tarmarna sen at jag mådde bättre än på länge.
    Hade lättare att andas, kände mig inte lika tung, var piggare och sov bättre.
    Precis som om kroppen samlade kraft inför vad som skulle ske.
    Åt även som en galning sista dagarna innan det satte igång haha

Svar på tråden Vi med BIM 13-19 oktober