• yodi

Sänkt abortgräns

Anonym (syfte) skrev 2014-10-06 15:57:42 följande:

Efter att ha följt en del trådar om abort, här på FL- så undrar jag nu hur ni som anser att gränsen för fri abort ska sänkas från dagens vecka 18 tex. till vecka 12 tänker.

Vad menar ni att detta ska leda till i praktiken?

Ett foster överlever inte mer vecka 18 än vecka 12, så det argumentet håller inte.

en anledning till att många vill sänka gränsen för abort är att gränsen från vilken v barnet klarar sig om det är förtidigt fött har sänkts. och tiden mellan sita v för abort och när barnet kan räddas börjar i mångas tycke bli väldigt kort.
  • yodi
    Anonym (syfte) skrev 2014-10-07 11:24:13 följande:
    JA, men är man insatt inser man att det inte riktigt ligger till på det viset.
    Jag minns inte riktigt exakt när det yngsta barnet räddas, strax under vecka 23, har jag för mig.
    Mellan vecka 18 och vecka 22 är det ur medicinsk synpunkt långt, bla. pga. outvecklad lungvävnad. 
    Tro mig, jag hade också tyckt att en sänkning av den fria gränsen vore rimlig, om man kunde rädda i vecka 17-18.
    ja men med särskilt tillstånd så kan man få göra abort fram till v 20 och mellan v 20 och 22 är det inte lång

särskilt med tanke på att neonatalvården går framåt hela tiden, dom kan rädda mindre och mindre barn och gör enorma framsteg.

med tanke på att jag har en son som föddes prematurt så är jag tämligen väl insatt
  • yodi
    yodi skrev 2014-10-07 11:45:26 följande:
    ja men med särskilt tillstånd så kan man få göra abort fram till v 20 och mellan v 20 och 22 är det inte lång

särskilt med tanke på att neonatalvården går framåt hela tiden, dom kan rädda mindre och mindre barn och gör enorma framsteg.

med tanke på att jag har en son som föddes prematurt så är jag tämligen väl insatt
    vet att det var flera av sköterskorna på neo som faktiskt tyckte att det var lite obehagligt att man kan göra abort v 20 samtidigt som dom försöker rädda från v 22
  • yodi
    Anonym (kju) skrev 2014-10-07 13:55:18 följande:
    Ska man verkligen rädda till varje pris? 
    inte bara har modern medicin gjort framsteg i att kunna rädda dom allt tidigare men även prognoserna för ett liv utan men har ökat.

och dom räddar inte till varje pris bara för sakens skull, utan tar även stor hänsyn till hur framtiden kommer att se ut för barnet.
  • yodi
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 10:37:50 följande:
    Det går till en viss gräns, det går inte att rädda barn hur tidigt som helst. Om lungorna inte funkar, så går det inte.
    men även där går läkarvården framåt, bebisen i länken är född innan v 22.  och har nu blivit sju månader.

jag tycker att det är bra att rätten till abort finns men samtidigt så närmar vi oss snart den punkten då läkare kan rädda bebisen om den är förtidigt född medans en annan kvinna som gått lika långt i graviditeten kan beviljas att avbryta den.

är det att kvinnans liv står på spel eller att bebisen har någon form av skada/sjukdom så säger jag inget om det, men man kan även få det beviljat av andra skäl och dom tycker jag man ska sänka gränsen för.
Svar på tråden Sänkt abortgräns