• Anonym (syfte)

Sänkt abortgräns

Efter att ha följt en del trådar om abort, här på FL- så undrar jag nu hur ni som anser att gränsen för fri abort ska sänkas från dagens vecka 18 tex. till vecka 12 tänker.

Vad menar ni att detta ska leda till i praktiken?

Ett foster överlever inte mer vecka 18 än vecka 12, så det argumentet håller inte.

• Svar på tråden Sänkt abortgräns
  • Morsan 027

Avsaknaden av svar kan bara betyda att det inte finns några vettiga argument.

• Anonym (anonym)

Tanken är väl att genom att sänka gränsen är ett första steg att gå mot ännu fler inskränkningar i aborträtten.

• Anonym (syfte)
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-06 16:24:46 följande:

Tanken är väl att genom att sänka gränsen är ett första steg att gå mot ännu fler inskränkningar i aborträtten.

Det tror jag också. Att det handlar om ett förtäckt abortmotstånd helt enkelt.
  • Anonym (lotta)

jag tror många tycker att det känslomässigt är värre ju äldre fostret är. få bryr sig om cellklump i vecka 7, många har känslor inför människoliknande foster i vecka 16. åtminstone känner jag så själv.

• Anonym (syfte)
    Anonym (lotta) skrev 2014-10-07 10:18:02 följande:

jag tror många tycker att det känslomässigt är värre ju äldre fostret är. få bryr sig om cellklump i vecka 7, många har känslor inför människoliknande foster i vecka 16. åtminstone känner jag så själv.

Jo, det är mycket möjligt, men de flesta aborter utförs innan vecka 12. En del missbildningar upptäcks först i vecka 16.
  • Anonym (Anna)

Jag ser inga stora nackdelar för kvinnor om gränsen för helt fri abort skulle sänkas till 12 istället för 18 veckor. Det är inte speciellt stor andel av aborterna som idag görs efter vecka 12, de allra flesta görs väldigt tidigt, idag är 93% gjorda senast vecka 12, endast 7% senare. Jag tror att väldigt många av dem som idag görs sent görs pga av olika skäl som skulle vara precis lika godtagbara om man skulle behöva ansöka om tillstånd. Men mängden byråkrati skulle öka avsevärt. De sex procenten som idag görs mellan v12 och v18 innebär ca tvåtusen aborter som då måste granskas och godkännas av någon nämnd eller socialstyrelsen och de allra flesta skulle troligen få ok om skälen som anges är rimliga (sjukdomar hos barn eller mamma).

Så skulle vi sänka gränsen för fri abort till vecka 12 skulle ett litet ynka fåtal mer barn födas men mängden byråkrati öka väsentligt. Därför tycker inte jag gränsen skall ändras.

Öppna sidan om aborter 2012, kolla på sidan 5.
    http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/aborter
    Totala mängden ca 35-38000 aborter årligen.

• Anonym (syfte)
    Anonym (Anna) skrev 2014-10-07 10:50:11 följande:

Jag ser inga stora nackdelar för kvinnor om gränsen för helt fri abort skulle sänkas till 12 istället för 18 veckor. Det är inte speciellt stor andel av aborterna som idag görs efter vecka 12, de allra flesta görs väldigt tidigt, idag är 93% gjorda senast vecka 12, endast 7% senare. Jag tror att väldigt många av dem som idag görs sent görs pga av olika skäl som skulle vara precis lika godtagbara om man skulle behöva ansöka om tillstånd. Men mängden byråkrati skulle öka avsevärt. De sex procenten som idag görs mellan v12 och v18 innebär ca tvåtusen aborter som då måste granskas och godkännas av någon nämnd eller socialstyrelsen och de allra flesta skulle troligen få ok om skälen som anges är rimliga (sjukdomar hos barn eller mamma).

Så skulle vi sänka gränsen för fri abort till vecka 12 skulle ett litet ynka fåtal mer barn födas men mängden byråkrati öka väsentligt. Därför tycker inte jag gränsen skall ändras.

http://www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/aborter

Helt klockrent!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (syfte) skrev 2014-10-07 10:54:37 följande:
    Helt klockrent!
    Tack.
  • Workman

Det är en bra början att sänka tillåten vecka. Har fått uppfattningen att abort används som preventivmedel och det anser jag är helt fel.

Inte bara en gång man har hört/läst kommentarer som "Jag gör abort så är problemet löst" eller "Gör hon inte abort så lämnar jag henne". I båda fallen så kanske dom skulle ha tänkt sig för innan dom rullade runt i sänghalmen..

Så fler inskränkningar är välkommen när vi inte klarar av att använda möjligheten på ett acceptabelt sätt själva.

• Anonym (Varför)
    Anonym (Anna) skrev 2014-10-07 10:50:11 följande:

www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/aborter

Men det där ynka fåtalet fler barn som då föds? Säg att hälften av kvinnorna som föder dem, och som kanske då upptäckt graviditeten väldigt sent, accepterar läget och gör det bästa av situationen. Men ett litet fåtal blir kanske väldigt oönskade. En släktings vän upptäckte sin graviditet i v 20, och kunde således inte göra abort. Vilket nog faktiskt hade varit det bästa. Hon hade både missbrukat alkohol och droger fram tills hon upptäckte graviditeten, och dessa problem fanns ju kvar även efter att barnet var fött. Ja, hon gjorde ett ärligt försök att klara det. Men föll tillbaka i missbruket, och den perioden när hon lyckades smyga med sitt återfall måste varit hemsk för barnet, när hon hade lagt alla sina pengar på droger, inte hade någon mat till barnet och till slut fick ringa någon som kom med mat...

Jag tänker mig att dessa scenarion ökar, om man inskränker gränsen för fri abort. Så vad är det positiva, vad är den stora fördelen med att alla aborter görs före vecka 12 istället för 18?

De tjejer, som av ett eller annat skäl inte upptäckt sin graviditet och som har så starka orsaker att inte vilja ha barn att de är beredda att "döda fostret och föda ut det", vad är poängen med att tvinga dem att föda barnen istället? Vill man utdela straff för att de haft sex, för att de inte upptäckt sin graviditet tillräckligt tidigt eller vad är det frågan om?
Svar på tråden Sänkt abortgräns