Inlägg från: MxMeNow |Visa alla inlägg
  • MxMeNow

Sänkt abortgräns

Jag har inga problem med att andra gör abort i v.18, att det sker efter v.20 anser jag däremot borde förbjudas.

• MxMeNow
    Anonym (Anna) skrev 2014-10-07 14:33:54 följande:

Efter v 20 om det finns skäl tycker jag absolut ska vara kvar. Skäl är då att barnet inte är livsdugligt eller svårt sjukt. Sedan kan man diskutera nivån för 'svårt sjukt'.

Där tycker vi olika, vilket är helt ok. Jag baserar min åsikt helt på känslor efter att mitt barn överlevt att födas i v.23. V.20 känns för nära inpå, men jag har inga vetenskapliga argument.
  • MxMeNow
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:47:47 följande:

Och? På vilket sätt menar du att det motsäger det jag skrev? Jag pratade om min egen och de kolleger jag känner, erfarenhet. Inte om statistik.I och för sig jag var otydlig, när jag räknade in fosterskada/kromosomavvikelse som sjukdom, för det är ju inte riktigt korrekt. Men i de skäl jag åsyftade gjorde det.

När det gäller psykisk sjukdom pratade jag också om egen erfarenhet, och jag gör inga anspråk på att alla skett där jag arbetat. Att jag nämnde det speciellt, gjorde jag pga. att det är det mest "livsdugliga" foster jag sett. Och den aborten skedde i vecka 23 (!).

Så du och jag pratar inte emot varandra egentligen.

Min son är född i v.23 för nästan tio år sedan, så i v.23 är det inte tal om ett foster längre anser jag.
Svar på tråden Sänkt abortgräns