Inlägg från: IsaStardust |Visa alla inlägg
  • IsaStardust

Sänkt abortgräns

Forskningen går framåt och man kan rädda barn mycket tidigare, det är obehagligt att de olika gränserna när man senast kan göra abort och när man tidigast kan rädda barn är så nära. Tror också att risken för psykiska men är stor för kvinnor som gör sena aborter. Med den syn på abort som sprids tror nog många felaktigt att det är lättare än vad det är. (det är bara en cellklump, det är som att ta bort en tumör, abort är något alla kan göra etc)

Sen tycker jag att man får ha lite empati för de som ska utföra den sena aborten. Läkare och barnmorskor som tvingas utstå ren vidrighet, som att se hur det aborterade fostret ligger och flämtar efter luft och kämpar för att leva.

Främst tycker jag att det är synen på abort som behöver förändras. Nu används abort till och med som ett vapen för kvinnoförtryck, och det är inte vad abort ska vara till för. En sänkning av abortgränsen är ett bra steg på vägen och skulle kanske göra det mindre tabu att diskutera abort och synen på abort på ett kritiskt sätt.

• IsaStardust
    Stårschan skrev 2014-10-09 16:10:25 följande:

Nu blev jag nyfiken. På vilket sätt används abort som ett vapen för kvinnorförtryck, och av vem?

Kvinnor blir hotade och tvingade till aborter, spottade på, hånade och förlöjligade när de väljer att inte göra abort. De blir kallade egoistiska, ansvarslösa och elaka, och får höra att barnet kommer att få ett dåligt liv. Det här kommer också från "feminist"håll. Ordet cellklump slängs omkring utan empati för att alla faktiskt inte ser sitt barn som en cellklump. Barnmorskor som inte vill utföra aborter blir nekade jobb, fast de mycket väl skulle kunna utföra alla övriga arbetsuppgifter. Etc etc

Det är inte mer ok att förtrycka kvinnor som väljer att inte göra abort, än att förtrycka de som väljer att göra det. Att sänka abortgränsen ett par veckor är inte förtryck.
  • IsaStardust
    Anonym (fakta) skrev 2014-10-09 16:41:38 följande:

Vad tjänar man på att sänka gränsen ett par veckor?

Det finns det redan svar på i tråden. Vad förlorar man på att göra det?
  • IsaStardust
    Anonym (fakta) skrev 2014-10-09 16:56:35 följande:

Nej. Jag vill veta vad man VERKLIGEN tjänar på det.

Kvinnans rättigheter att bestämma över sin egen kropp.

Kvinnans rättighet att bestämma över sin egen kropp kan inte gå hur långt som helst, eller ska vi tillåta abort fram till födseln? Vecka 12 är en rimlig gräns som hela resten av Europa håller sig till, och de som är i starkast behov av abort kommer fortfarande kunna göra abort, efter ansökan om det.
  • IsaStardust
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-09 17:03:05 följande:

Ge gärna lite länkar till att kvinnor tvingas till abort hånas och förlöjligas från feministhåll de som är psykiskt sjuka, utvecklingsstörda och med funktionshinder där läkare eller annan instans rått dessa kvinnor att göra abort eftersom de inte kommer att få ta hand om sitt barn räknas inte till hotade eller tvingade.

En massa historier om att kvinnor tvingas av sin partner till abort är heller ingen fakta eftersom om kvinnan skulle kunna bli en bra förälder kan hon bli det mot sin partners vilja.

Leta upp valfri tråd här på familjeliv som handlar om någon som blivit lämnad efter att ha valt att behålla barnet så får du se lite exempel på kvinnoförtryck. Se dig omkring lite och lyssna, kvinnor får höra hela tiden att de ska göra abort, annars är de egoistiska, kvinnor får höra hela tiden att deras barn är en cellklump. Det är så vanligt att ingen ens reagerar. Om någon däremot vill hävda att någons snart aborterade foster är ett barn, då gapas det hysteriskt om kvinnoförtryck.
  • IsaStardust
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 17:14:52 följande:

Är det någon som hävdat att abort ska tillåtas fram till födseln? Ingen har ens förespråkat en ökning av gränsen.

Mellan vecka 18 och fram till födseln är det långt.

Vad jag vill ha sagt är att vart man än sätter gränsen så bestämmer man över kvinnans kropp. Men eftersom det faktiskt handlar om en till person att ta hänsyn till så blir det nödvändigt.
  • IsaStardust
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 17:17:42 följande:
    Som sagt, jag vill inte försvara företeelsen, men familjeliv känns som en långt ifrån trovärdig källa. Men oavsett, länka gärna till de trådar du hänvisar till.
    Har du någon annan länk?
    www.familjeliv.se/forum/thread/74011381-overvager-du-abort-men-tvivlar-kolla-hit

www.familjeliv.se/forum/thread/73699903-gravid-han-gav-mig-en-vecka

www.familjeliv.se/forum/thread/73926906-min-kille-lamnar-mig-pga-graviditet

sen har vi ju exemplet med "feminist"komikern som försökte tvinga sin flickvän till abort och lämnade henne när hon vägrade. myspys-feminism.

• IsaStardust
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-09 19:52:35 följande:
    Du tycker att detta är trådar som visar på hur kvinnor tvingas till abort mot sin vilja?

Tycker du på fullt allvar att det som skrivs i en av trådarna kommer att bli ett bra liv för föräldern och det barn som kanske föds?
    Är det sådana familjekonstellationer som mindre aborter ska ge en våldsam pappa och en ung tjej som inte har någonstans att bo och ingen familj som kan hjälpa till?

"Valde att behålla barnet trots att min kille var emot det.. och i helgen blev han helt galen när han fick veta att jag inte fullföljt och gjort en abort så han gav mig en vecka att hinna flytta ut på..

Jag har ingen aning vart jag ska ta vägen.. Mina föräldrar kan jag absolut inte kontakta.. 
    Tänkte gå till en tjejjour eller nått då han brukar va våldsam ibland men vet inte om man bara kan gå dit eller?"

och nu stämmer du in i kören för de som vill bestämma vad som är rätt och fel för kvinnan och barnet ifråga. grattis!

det är ju just det jag vill ha sagt, att man får absolut inte säga något kritiskt till någon som ska göra/har gjort abort, då är man kvinnoförtryckare. men när det gäller någon som väljer att inte göra abort, då flyger åsikterna om vad som är rätt och fel. man anser sig ha rätten att komma med åsikter om att barnet kommer få ett dåligt liv, men man får absolut inte anse att det är fel mot barnet att ta död på det. nej då jävlar ska man brännas på bål. hyckleri.

och åsikten att ALLA kan göra abort, och därför också bör i olika situationer, stämmer inte. alla kan inte göra abort. alla kan inte vara för det i alla situationer.

jag är personligen emot abort, det är min personliga övertygelse att det är fel, men jag skulle ändå aldrig kritisera någons val att göra abort.

• IsaStardust
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-09 21:01:18 följande:

Det är väl inte konstigt att kritisera dåliga val?

Det är inte konstigt att anse att i vissa lägen så är det inte lämpligt att bli förälder, med tanke på att det omhändertas ca 6000 barn och unga per år varav ca 600-700 är riktigt små barn så är det olämpligt att i vissa fall inte välja abort.

Ok, men då ska man också kunna kritisera ett val att göra abort, abortmotståndare tycker att abort alltid är ett dåligt val. Då ska de kunna säga det utan att bli kallade kvinnoförtryckare.

Och som sagt, alla kan inte välja abort, av olika anledningar. De förtjänar inte att bli spottade på för det. Jag blir faktiskt äcklad, och det är sånt som gör MIG kritisk till abort.
  • IsaStardust

Att säga till någon, vem det än må vara, "mörda ditt barn" är rent äckligt. Och att sen samtidigt hävda sig värna om kvinnors fria val är rent hyckleri.

• IsaStardust
    Anonym (anonym) skrev 2014-10-09 21:01:18 följande:

Det är väl inte konstigt att kritisera dåliga val?

Det är inte konstigt att anse att i vissa lägen så är det inte lämpligt att bli förälder, med tanke på att det omhändertas ca 6000 barn och unga per år varav ca 600-700 är riktigt små barn så är det olämpligt att i vissa fall inte välja abort.

Med din inställning ska det rimligen vara ok för T.ex Ja till livet att köra runt sina bilar med bilder på aborterade foster, och kritisera aborter, för de utrycker ju bara sin åsikt om vad de tycker är ett dåligt val. Med din inställning kan man gå runt till varenda kvinna som väljer att göra abort och kritisera hennes val, säga åt henne att hon är elak och egoistisk och att det faktiskt är mord hon väljer att göra. Man utrycker ju bara sin åsikt om vad man tycker är ett dåligt val.

Skönt. Då borde det inte bli sådan hets då och gap om kvinnoförtryck så fort man kritiserar abort och gränserna för abort :)
  • IsaStardust
    Stårschan skrev 2014-10-10 08:46:01 följande:
    Visst är det ett fritt val att behålla sitt barn, men det är lik förbannat ett tvivelaktigt beslut att låta ett barn födas till misär. Och jag tänker nu närmast på de missbrukande tjejer som föder barn efter barn som socialstyrelsen sedan tvingas omhänderta. Alla barn mår inte bäst av att bli födda, så tragiskt är det. Möjligheten till abort är inte enbart till för kvinnans bästa, utan även barnens.

http://www.expressen.se/nyheter/ettaring-hittades-overgiven-efter-inbrott/
    det är inte upp till dig att kritisera. om du inte också är för att de som gör abort är fria att kritisera.
  • IsaStardust
    Stårschan skrev 2014-10-10 13:44:31 följande:
    Det är klart att det är min skyldighet som medmänniska att kritisera och reagera över sådant som är fel i samhället. Utan kritik och debatt kommer vi aldrig framåt.
    så om du skulle välja att göra abort, så skulle jag vara fri att kritisera dig och säga att det är fel och egoistiskt och att det faktiskt är mord du begår? för det är min skyldighet att kritisera och reagera på sådant som är fel?
  • IsaStardust
    Stårschan skrev 2014-10-10 14:03:01 följande:
    Tja, nu har ju inte du med det att göra, eftersom det är mellan mig och min man, men om jag skulle berätta för dig att jag hade tänkt göra abort och du tycker att det är dumt så är det klart att du har rätt att tala om det för mig. Sen kanske jag inte vill träffa dig någon fler gång - beroende på hur du väljer att föra fram dina argument - men det kanske du kan ta?
    nu brukar jag inte kritisera någons val att göra abort. jag har flera vänner som gjort abort och även om jag personligen är emot abort och tycker att det är fel är det ingen åsikt jag prackar på dem, jag respekterar deras val och antar att de valt det som de tycker är rätt. om de inte är säkra på vad de ska göra dock och frågar efter min åsikt så kan jag säga vad jag tycker. och jag önskar mig detsamma från min omgivning. om jag inte bett om någons åsikt angående mitt val att göra abort/inte göra abort så är det för att jag inte vill ha den.
    men alla är vi ju olika.

• IsaStardust
    Stårschan skrev 2014-10-10 14:09:24 följande:
    Om du däremot skulle gå till MVC och ställa dig och skandera "Abort är mord", och gå runt och fråga alla i väntrummet om de är där för att göra abort, så är det precis lika fel som om jag skulle gå fram till en rökande gravid 15-åring och skälla ut henne för att hon inte gjort abort.
    ja, där är vi överens !
Svar på tråden Sänkt abortgräns