Inlägg från: Morsan 027 |Visa alla inlägg
  • Morsan 027

Sänkt abortgräns

Avsaknaden av svar kan bara betyda att det inte finns några vettiga argument.

• Morsan 027
    yodi skrev 2014-10-09 11:35:58 följande:
    men även där går läkarvården framåt, bebisen i länken är född innan v 22.  och har nu blivit sju månader.

jag tycker att det är bra att rätten till abort finns men samtidigt så närmar vi oss snart den punkten då läkare kan rädda bebisen om den är förtidigt född medans en annan kvinna som gått lika långt i graviditeten kan beviljas att avbryta den.

är det att kvinnans liv står på spel eller att bebisen har någon form av skada/sjukdom så säger jag inget om det, men man kan även få det beviljat av andra skäl och dom tycker jag man ska sänka gränsen för.
    Ja, det går framåt, och skulle det fungera att rädda, så tidigt som vecka 18, så skulle gränsen sänkas. Men det är , med all sannolikhet, åratal till dess, så det finns anledning att sänka redan idag.
    Framstegen går med en dag i taget, men man har inte kommit tillrätta med den outvecklade lungvävnaden hos foster just runt, och strax under, 20-veckorsstrecket.
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 11:54:36 följande:

Forskningen går framåt och man kan rädda barn mycket tidigare, det är obehagligt att de olika gränserna när man senast kan göra abort och när man tidigast kan rädda barn är så nära. Tror också att risken för psykiska men är stor för kvinnor som gör sena aborter. Med den syn på abort som sprids tror nog många felaktigt att det är lättare än vad det är. (det är bara en cellklump, det är som att ta bort en tumör, abort är något alla kan göra etc)

Sen tycker jag att man får ha lite empati för de som ska utföra den sena aborten. Läkare och barnmorskor som tvingas utstå ren vidrighet, som att se hur det aborterade fostret ligger och flämtar efter luft och kämpar för att leva.

Främst tycker jag att det är synen på abort som behöver förändras. Nu används abort till och med som ett vapen för kvinnoförtryck, och det är inte vad abort ska vara till för. En sänkning av abortgränsen är ett bra steg på vägen och skulle kanske göra det mindre tabu att diskutera abort och synen på abort på ett kritiskt sätt.

När det gäller den FRIA abortgränsen, så är de inte nära idag.

Son barnmorska kan jag bara säga att de sena aborterna i och för sig inte är det mest uppskattade i mitt yrkesområde, men, i de fall, som de görs omges de av så speciella omständigheter att man kan ha fördragenhet med det.
    Ett foster aborterat i vecka 18 kämpar inte efter luft. Det du talar om är reflexer.

För övrigt bekräftar du bara det som en del andra tagit upp i tråden. Är man emot abort, så är givetvis sänkt abortgräns ett steg i rätt riktning.
  • Morsan 027
    sextiotalist skrev 2014-10-09 15:22:08 följande:
    Är det inte vanligt att de sena aborterna ofta beror på att barnet eller mamman är svårt sjukt?
    Jo, precis. Faktum är att varken jag eller någon mina kollegor, både här och i Tyskland, aldrig träffat på några andra skäl vid de riktigt sena aborterna, dvs. efter vecka 18. Det har vid något tillfälle handlar om en svårt psykiskt sjukt mor.
  • Morsan 027
    Anonym (fakta) skrev 2014-10-09 16:14:12 följande:
    Det kan vara en idé att läsa på om hur det verkligen ser ut... 2011 var det endast 4 (!) ansökningar om abort efter v 18 som berodde på psykisk sjukdom och 7 (!) som berodde på kroppslig sjukdom. Däremot var det 268 ansökningar som berodde på fosterskada/kromosomavvikelse. Det är sanningen.
    Och? På vilket sätt menar du att det motsäger det jag skrev? Jag pratade om min egen och de kolleger jag känner, erfarenhet. Inte om statistik.I och för sig jag var otydlig, när jag räknade in fosterskada/kromosomavvikelse som sjukdom, för det är ju inte riktigt korrekt. Men i de skäl jag åsyftade gjorde det.

När det gäller psykisk sjukdom pratade jag också om egen erfarenhet, och jag gör inga anspråk på att alla skett där jag arbetat. Att jag nämnde det speciellt, gjorde jag pga. att det är det mest "livsdugliga" foster jag sett. Och den aborten skedde i vecka 23 (!).

Så du och jag pratar inte emot varandra egentligen.Flört
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 16:39:55 följande:
    Kvinnor blir hotade och tvingade till aborter, spottade på, hånade och förlöjligade när de väljer att inte göra abort. De blir kallade egoistiska, ansvarslösa och elaka, och får höra att barnet kommer att få ett dåligt liv. Det här kommer också från "feminist"håll. Ordet cellklump slängs omkring utan empati för att alla faktiskt inte ser sitt barn som en cellklump. Barnmorskor som inte vill utföra aborter blir nekade jobb, fast de mycket väl skulle kunna utföra alla övriga arbetsuppgifter. Etc etc

Det är inte mer ok att förtrycka kvinnor som väljer att inte göra abort, än att förtrycka de som väljer att göra det. Att sänka abortgränsen ett par veckor är inte förtryck.
    Att inte respektera kvinnors val är aldrig acceptabelt, vare sig man väljer att abortera eller att föda. 
    När det gäller att neka anställning till de som inte vill arbeta med aborter, så handlar det om samvetsklausul, och det är en annan debatt, som inte har med abortgränsen att göra.

Sedan ser jag i och för sig inte en sänkt abortgräns som direkt kvinnoförtryck. Jag anser att inte att det är försvarbart att införa mer byråkrati och kostnader.
  • Morsan 027
    Anonym (fakta) skrev 2014-10-09 16:50:31 följande:
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:47:47 följande:
    Och? På vilket sätt menar du att det motsäger det jag skrev? Jag pratade om min egen och de kolleger jag känner, erfarenhet. Inte om statistik.I och för sig jag var otydlig, när jag räknade in fosterskada/kromosomavvikelse som sjukdom, för det är ju inte riktigt korrekt. Men i de skäl jag åsyftade gjorde det.

När det gäller psykisk sjukdom pratade jag också om egen erfarenhet, och jag gör inga anspråk på att alla skett där jag arbetat. Att jag nämnde det speciellt, gjorde jag pga. att det är det mest "livsdugliga" foster jag sett. Och den aborten skedde i vecka 23 (!).

Så du och jag pratar inte emot varandra egentligen.Flört

Eftersom det görs så väldigt få sena aborter pga en allvarligt sjuk mamma så är det otroligt att du och dina kollegor i Sverige har träffat på någon alla.

I övrigt pratar vi om samma sak.
    Nej, de flesta har givetvis handlat om kromsom/fosterskador, sjukdomar som jag otydligt och felaktigt  nog kallade dem i mitt inlägg.. 
    Jag har inte träffat alla barnmorskor heller, men de flesta har faktiskt träffat på någon/några enstaka. Många handlar det givetvis inte om, så jag ber ursäkt om jag var otydlig.
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 17:04:41 följande:
    Kvinnans rättighet att bestämma över sin egen kropp kan inte gå hur långt som helst, eller ska vi tillåta abort fram till födseln? Vecka 12 är en rimlig gräns som hela resten av Europa håller sig till, och de som är i starkast behov av abort kommer fortfarande kunna göra abort, efter ansökan om det.
    Är det någon som hävdat att abort ska tillåtas fram till födseln? Ingen har ens förespråkat en ökning av gränsen.
    Mellan vecka 18 och fram till födseln är det långt.
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 17:10:28 följande:
    Leta upp valfri tråd här på familjeliv som handlar om någon som blivit lämnad efter att ha valt att behålla barnet så får du se lite exempel på kvinnoförtryck. Se dig omkring lite och lyssna, kvinnor får höra hela tiden att de ska göra abort, annars är de egoistiska, kvinnor får höra hela tiden att deras barn är en cellklump. Det är så vanligt att ingen ens reagerar. Om någon däremot vill hävda att någons snart aborterade foster är ett barn, då gapas det hysteriskt om kvinnoförtryck.
    Som sagt, jag vill inte försvara företeelsen, men familjeliv känns som en långt ifrån trovärdig källa. Men oavsett, länka gärna till de trådar du hänvisar till.
    Har du någon annan länk?
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 17:18:54 följande:
    Vad jag vill ha sagt är att vart man än sätter gränsen så bestämmer man över kvinnans kropp. Men eftersom det faktiskt handlar om en till person att ta hänsyn till så blir det nödvändigt.
    Visst, men det handlar väl i så fall om att man menar att man ytterligare inskränker den rätten, till mycket tveksam nytta när det gäller sänkt abortgräns..
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-10-09 18:47:30 följande:
    www.familjeliv.se/forum/thread/74011381-overvager-du-abort-men-tvivlar-kolla-hit

www.familjeliv.se/forum/thread/73699903-gravid-han-gav-mig-en-vecka

www.familjeliv.se/forum/thread/73926906-min-kille-lamnar-mig-pga-graviditet

sen har vi ju exemplet med "feminist"komikern som försökte tvinga sin flickvän till abort och lämnade henne när hon vägrade. myspys-feminism.
    Okej, tack för länkarna, men jag tycker inte alls att någon av dem ger några belägg överhuvudtaget för att det är ett strukturellt problem att kvinnor pressas till abort.

Och som jag skrev tidigare, kvinnans val ska respekteras, vilket det än är.
  • Morsan 027
    MxMeNow skrev 2014-10-09 19:08:46 följande:
    Min son är född i v.23 för nästan tio år sedan, så i v.23 är det inte tal om ett foster längre anser jag.
    Tja, rent juridiskt räknas ju fostret som barn från vecka 22, om det skulle födas, men eftersom detta handlar om abort väljer jag själv en annan definition.
Svar på tråden Sänkt abortgräns