Inlägg från: Anonym (fakta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fakta)

Sänkt abortgräns

Workman skrev 2014-10-07 11:02:41 följande:

Det är en bra början att sänka tillåten vecka. Har fått uppfattningen att abort används som preventivmedel och det anser jag är helt fel.

Inte bara en gång man har hört/läst kommentarer som "Jag gör abort så är problemet löst" eller "Gör hon inte abort så lämnar jag henne". I båda fallen så kanske dom skulle ha tänkt sig för innan dom rullade runt i sänghalmen..

Så fler inskränkningar är välkommen när vi inte klarar av att använda möjligheten på ett acceptabelt sätt själva.

Du skulle kanske skaffa dig fakta och sluta tro saker utan att veta. Det är inte någon större skillnad på antalet aborter idag och antalet aborter förr. Att det skulle vara så lätt för en tjej att göra abort, att hon hellre gör det, än använder preventivmedel, tror jag du får fundera en gång till över.

• Anonym (fakta)
    sextiotalist skrev 2014-10-09 15:22:08 följande:
    Är det inte vanligt att de sena aborterna ofta beror på att barnet eller mamman är svårt sjukt?
    Vanligast är det med fosterskada och kromosomavvikelse och efter det så är det sociala problem.

Att ändra abortgränsen skulle inte göra något bättre. Idag är de 79 % av alla aborter som görs före utgången av 9:e graviditetsveckan.

• Anonym (fakta)
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:03:08 följande:
    Jo, precis. Faktum är att varken jag eller någon mina kollegor, både här och i Tyskland, aldrig träffat på några andra skäl vid de riktigt sena aborterna, dvs. efter vecka 18. Det har vid något tillfälle handlar om en svårt psykiskt sjukt mor.
    Det kan vara en idé att läsa på om hur det verkligen ser ut... 2011 var det endast 4 (!) ansökningar om abort efter v 18 som berodde på psykisk sjukdom och 7 (!) som berodde på kroppslig sjukdom. Däremot var det 268 ansökningar som berodde på fosterskada/kromosomavvikelse. Det är sanningen.
  • Anonym (fakta)
    IsaStardust skrev 2014-10-09 16:39:55 följande:
    Kvinnor blir hotade och tvingade till aborter, spottade på, hånade och förlöjligade när de väljer att inte göra abort. De blir kallade egoistiska, ansvarslösa och elaka, och får höra att barnet kommer att få ett dåligt liv. Det här kommer också från "feminist"håll. Ordet cellklump slängs omkring utan empati för att alla faktiskt inte ser sitt barn som en cellklump. Barnmorskor som inte vill utföra aborter blir nekade jobb, fast de mycket väl skulle kunna utföra alla övriga arbetsuppgifter. Etc etc

Det är inte mer ok att förtrycka kvinnor som väljer att inte göra abort, än att förtrycka de som väljer att göra det. Att sänka abortgränsen ett par veckor är inte förtryck.
    Vad tjänar man på att sänka gränsen ett par veckor?
  • Anonym (fakta)
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:03:08 följande:
    Jo, precis. Faktum är att varken jag eller någon mina kollegor, både här och i Tyskland, aldrig träffat på några andra skäl vid de riktigt sena aborterna, dvs. efter vecka 18. Det har vid något tillfälle handlar om en svårt psykiskt sjukt mor.
    Morsan 027 skrev 2014-10-09 16:47:47 följande:
    Och? På vilket sätt menar du att det motsäger det jag skrev? Jag pratade om min egen och de kolleger jag känner, erfarenhet. Inte om statistik.I och för sig jag var otydlig, när jag räknade in fosterskada/kromosomavvikelse som sjukdom, för det är ju inte riktigt korrekt. Men i de skäl jag åsyftade gjorde det.

När det gäller psykisk sjukdom pratade jag också om egen erfarenhet, och jag gör inga anspråk på att alla skett där jag arbetat. Att jag nämnde det speciellt, gjorde jag pga. att det är det mest "livsdugliga" foster jag sett. Och den aborten skedde i vecka 23 (!).

Så du och jag pratar inte emot varandra egentligen.Flört

Eftersom det görs så väldigt få sena aborter pga en allvarligt sjuk mamma så är det otroligt att du och dina kollegor i Sverige har träffat på någon alla.

I övrigt pratar vi om samma sak.
  • Anonym (fakta)
    IsaStardust skrev 2014-10-09 16:50:33 följande:
    Det finns det redan svar på i tråden. Vad förlorar man på att göra det?
    Nej. Jag vill veta vad man VERKLIGEN tjänar på det.

Kvinnans rättigheter att bestämma över sin egen kropp.
  • Anonym (fakta)
    IsaStardust skrev 2014-10-09 17:04:41 följande:
    Kvinnans rättighet att bestämma över sin egen kropp kan inte gå hur långt som helst, eller ska vi tillåta abort fram till födseln? Vecka 12 är en rimlig gräns som hela resten av Europa håller sig till, och de som är i starkast behov av abort kommer fortfarande kunna göra abort, efter ansökan om det.
    Om vi nu ska "anpassa" oss, ska inte även länder som Polen, Malta, Irland och Portugal också anpassa sig? Drömmer Resten av Europa har nämligen inte alls fri abort fram till vecka 12... För övrigt gäller vecka 14 i Tyskland och vecka 24 i Storbritannien...
Svar på tråden Sänkt abortgräns