-
Sjelfmord, om vi ska vara noga =POgago skrev 2014-10-08 19:57:56 följande:Självmord genom hängning.
-
Den var svår.... Det enda jag kan säga, och det är väldigt osäkert då jag aldrig fått det bekräftat, är att om det står bbvd så KAN det stå för "bortbjuden vid datum" alltså när barnet adopterades bort. En släkting till mig har använt den förkortningen om en bortadopterad släkting, men jag vet inte om den är officiell.Jesssssica skrev 2014-10-09 19:41:34 följande:
Eftersom att ni är så fruktansvärt duktiga så fortsätter jag med mina 2000 bilder.
Detta finns i en födelsebok och jag vet att flickan blev bortadopterad. Gissar att det står "Laglig rätt" men vad står 213/1924 för? året hon föddes var 1924, men 213 är ett mysterium.
Under detta står ytterligare en förkortning, tror det kan vara b.b.v.d? Vad kan det betyda?
-
Förslagsvis bland domprotokollen. TS sitter väl vid en dator och jobbar, typ arkiv digital eller liknande, Hade jag haft min prenumeration igång hade jag nog kunnat visa närmare, tyvärr tog den slut i förrgår. Men de finns där, de också, fram till för 70 år sedan, om de har hunnit skanna i takt.Ogago skrev 2014-10-11 12:30:45 följande:Var föreslår du att TS ska göra för att läsa innehållet i 213/1924?
-
Du har rätt, laga attest ska det vara. Det som gjorde mig förvirrad är att det ser ut som att det ska vara ett ä...... barnavårdsnämnden kan säkert också stämma. Eftersom det är följt av ett datum så tror jag att det sista d:et står för just "datum".Fontana skrev 2014-10-11 10:05:07 följande:
Jag tolkar det som "lag att 213/1924", alltså förkortning för "laga attest" eller något liknande. Borde hänföra sig till en dom i tingsrätten eller motsvarande.
förkortningen under skulle kunna vara b v n, Barnavårdsnämnden, men vad det sista d:et står för vet jag inte.
-
för att ingå äktenskap med (.....) i Oksene (? kan det stämma?) (här måste det vara ett namn) afled med äkt. (äktenskaps) löfteJesssssica skrev 2014-10-11 19:48:08 följande:
Tusen tack till er. Ska forska vidare och jo, jag sitter vid arkiv digital :)
Kan ni kanske även hjälpa mig tyda hela denna text? Har problem med några ord och förkortningar.
mer får jag inte ut. -
TS, tala gärna om vilka böcker du postar bilder ifrån (alltså, inte exakt, men om det är husförhörslängden, begravningsboken, dopboken osv). Lite kontext hjälper mycket!