• Jesssssica

Någon som kan tyda detta? SLÄKTFORSKNING! Bild

Det är främst det första ordet jag har svårt att tyda, kan enbart läsa .... genom hängning ?

• Svar på tråden Någon som kan tyda detta? SLÄKTFORSKNING! Bild
  • Ogago
    Jesssssica skrev 2014-10-08 19:49:12 följande:

Det är främst det första ordet jag har svårt att tyda, kan enbart läsa .... genom hängning ?

Självmord genom hängning.
  • Aniiee
    Ogago skrev 2014-10-08 19:57:56 följande:
    Självmord genom hängning.
    Sjelfmord, om vi ska vara noga =P
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Jesssssica

Tack för hjälpen. Får jag även besvära er med denna?

• Jesssssica

Eftersom att ni är så fruktansvärt duktiga så fortsätter jag med mina 2000 bilder.

Detta finns i en födelsebok och jag vet att flickan blev bortadopterad. Gissar att det står "Laglig rätt" men vad står 213/1924 för? året hon föddes var 1924, men 213 är ett mysterium.

Under detta står ytterligare en förkortning, tror det kan vara b.b.v.d? Vad kan det betyda?

• Aniiee
    Jesssssica skrev 2014-10-09 19:41:34 följande:

Eftersom att ni är så fruktansvärt duktiga så fortsätter jag med mina 2000 bilder.

Detta finns i en födelsebok och jag vet att flickan blev bortadopterad. Gissar att det står "Laglig rätt" men vad står 213/1924 för? året hon föddes var 1924, men 213 är ett mysterium.

Under detta står ytterligare en förkortning, tror det kan vara b.b.v.d? Vad kan det betyda?

Den var svår.... Det enda jag kan säga, och det är väldigt osäkert då jag aldrig fått det bekräftat, är att om det står bbvd så KAN det stå för "bortbjuden vid datum" alltså när barnet adopterades bort. En släkting till mig har använt den förkortningen om en bortadopterad släkting, men jag vet inte om den är officiell.
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Ogago
    Jesssssica skrev 2014-10-09 19:41:34 följande:

213/1924 kan mycket väl betyda "beslut nummer 213 år 1924". Nånstans kanske man kan läsa ur en liggare om ytterligare detaljer i ärendet.
  • Jesssssica
    Ogago skrev 2014-10-10 06:50:32 följande:
    213/1924 kan mycket väl betyda "beslut nummer 213 år 1924". Nånstans kanske man kan läsa ur en liggare om ytterligare detaljer i ärendet.
    Åh jag vill så gärna läsa men detta var ju 1924 så det kan hända att det inte finns digitaliserat.
  • Ogago
    Jesssssica skrev 2014-10-10 18:03:27 följande:
    Åh jag vill så gärna läsa men detta var ju 1924 så det kan hända att det inte finns digitaliserat.
    Gå till det landsarkiv som har originalet till den boken vi försöker dechiffrera åt dej. Där frågar du personalen om just den texten med 213/1924 om var du kan få liggaren för just det beslutet. Dom hjälper dej så gott dom kan.
  • Fontana

Jag tolkar det som "lag att 213/1924", alltså förkortning för "laga attest" eller något liknande. Borde hänföra sig till en dom i tingsrätten eller motsvarande.

förkortningen under skulle kunna vara b v n, Barnavårdsnämnden, men vad det sista d:et står för vet jag inte.  

• Ogago
    Fontana skrev 2014-10-11 10:05:07 följande:

Jag tolkar det som "lag att 213/1924", alltså förkortning för "laga attest" eller något liknande. Borde hänföra sig till en dom i tingsrätten eller motsvarande.

förkortningen under skulle kunna vara b v n, Barnavårdsnämnden, men vad det sista d:et står för vet jag inte.  

Var föreslår du att TS ska göra för att läsa innehållet i 213/1924?
  • Aniiee
    Ogago skrev 2014-10-11 12:30:45 följande:
    Var föreslår du att TS ska göra för att läsa innehållet i 213/1924?
    Förslagsvis bland domprotokollen. Solig TS sitter väl vid en dator och jobbar, typ arkiv digital eller liknande, Hade jag haft min prenumeration igång hade jag nog kunnat visa närmare, tyvärr tog den slut i förrgår. Men de finns där, de också, fram till för 70 år sedan, om de har hunnit skanna i takt.
  • Aniiee
    Fontana skrev 2014-10-11 10:05:07 följande:

Du har rätt, laga attest ska det vara. Det som gjorde mig förvirrad är att det ser ut som att det ska vara ett ä...... barnavårdsnämnden kan säkert också stämma. Eftersom det är följt av ett datum så tror jag att det sista d:et står för just "datum".
  • Jesssssica

Tusen tack till er. Ska forska vidare och jo, jag sitter vid arkiv digital :)

Kan ni kanske även hjälpa mig tyda hela denna text? Har problem med några ord och förkortningar.

• Aniiee
    Jesssssica skrev 2014-10-11 19:48:08 följande:

Tusen tack till er. Ska forska vidare och jo, jag sitter vid arkiv digital :)

Kan ni kanske även hjälpa mig tyda hela denna text? Har problem med några ord och förkortningar.

för att ingå äktenskap med (.....) i Oksene (? kan det stämma?) (här måste det vara ett namn) afled med äkt. (äktenskaps) löfte

mer får jag inte ut.
  • Aniiee

TS, tala gärna om vilka böcker du postar bilder ifrån (alltså, inte exakt, men om det är husförhörslängden, begravningsboken, dopboken osv). Lite kontext hjälper mycket!

Svar på tråden Någon som kan tyda detta? SLÄKTFORSKNING! Bild