• enussune

Ränta på lån?

Hej! Jobbat på bank å vill gärna säga direkt att 10 år är alldeles för lång tid att binda sig på. För du vet inte vad som händer på så lång tid.

Man kan bli allvarligt sjuk, man kan gå bort, man kan bli arbetslös, eller helt enkelt vilja flytta. Att då stå med ett 10 årigt lån som det är 7 års bindningstid på kan bli väldigt väldigt dyrt.

Har ett skräckexempel när de skulle kosta över 200k o lösa ett sånt lån.

Vill ni absolut ha den bindningstiden så givetvis får ni, men tänk igenom det noga isåfall.

2,89 låter som en bra räntesats på fem år. Faktiskt. Men något många missar är kanske att man binder sig på en bra ränta utan att tänka på vart sverige och ekonomin kan stå om fem år när lånet går ut. Det kanske är höga räntesatser då eftersom vi cykliskt numera har en kris ungefär vart femte år i sverige.

Mvh

• enussune

Och räntan sätts den dagen du tillträder bostaden, är de långt kvar så är de bättre ä ringa o kolla räntan kanske 10 dagar innan istället :)

• enussune
    dfuoih skrev 2014-10-18 11:16:55 följande:

Det argumentet förstår jag inte. Om du sitter med kortare bindningstider så drabbas du ju ändå av den högre räntan? Ovanstående känns ju mer som ett argument för att binda på 10 år om man lyckas låsa in en bra ränta?

Jag kanske missförtod dig så förtydliga gärna! :)

Skrev aldrig att kortare lån var att föredra framför femårigt. (Även om ja själv skulle köra 3måns rakt av- men de är jag) Cyklist är de kris i sverige vart femte år. 10 år är för lång tid, du vet inte om du får cancer eller om du kommer behöva flytta pga uppsägning. Att behöva lösa de lånet kan bli onödigt dyrt bara för de lät bra i början.

Grundtanken var helt å hållet att tänka längre än vilken räntesats man erbjuds. Ungefär okej, vi får 2 procent idag men vad tror vi om fem år?

Inte bara sveriges ekonomi utan också vart man själv står om fem år. Kommer man ha kunnat spara så man vill amortera osv. Kommer man ha avancerat på jobbet? Så ja, jag menar att man ska tänka längre än att bara titta på att de är fina siffror på bolånen idag.
  • enussune

Snacka om att inte kunna tänka något själv i ett sammanhang av text.

Jag skrev att flera faktorer spelar in varav konjuktur är ett exempel, liksom sjukdom eller dödsfall. Att omvärlden spelar in i sveriges ekonomi är ju bara grundläggande.

Å att sannolikheten för separation är högre det vet väl ändå ingen!

Aja, jag har sagt mitt i denna konversation. Hoppas ts fått liten överblick inför kommande bolån. Trevlig helg på er alla!

Mvh :)

Svar på tråden Ränta på lån?