• Liten till

Ränta på lån?

Vi håller på förhandlar om ränta till vårt nya bolån, det kommer ligga fördelat ungefär såhär: 800000 låst i 5 eller 10 år, sedan två lån på 200' vardera som ska vara obundna i allafall första tiden.

Nu till problemet.
    Vi skulle få ränta på 3,03 på 5 år, men när jag frågade om den är helt spikad ellernom man kan göra nåt åt den så sänkte dem den till 2,89 direkt.
    Nu verkar ju räntan vara på väg ner igen, ska man då ringa och höra om man kan få ner den ytterligare innan vi skriver på och gör klart lånen?
    Eller ska vi försöka förhandla om 10årsräntan istället och få ner den och binda längre?

Helt ny på detta så alla tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Ränta på lån?
  • enussune

Hej! Jobbat på bank å vill gärna säga direkt att 10 år är alldeles för lång tid att binda sig på. För du vet inte vad som händer på så lång tid.

Man kan bli allvarligt sjuk, man kan gå bort, man kan bli arbetslös, eller helt enkelt vilja flytta. Att då stå med ett 10 årigt lån som det är 7 års bindningstid på kan bli väldigt väldigt dyrt.

Har ett skräckexempel när de skulle kosta över 200k o lösa ett sånt lån.

Vill ni absolut ha den bindningstiden så givetvis får ni, men tänk igenom det noga isåfall.

2,89 låter som en bra räntesats på fem år. Faktiskt. Men något många missar är kanske att man binder sig på en bra ränta utan att tänka på vart sverige och ekonomin kan stå om fem år när lånet går ut. Det kanske är höga räntesatser då eftersom vi cykliskt numera har en kris ungefär vart femte år i sverige.

Mvh

• enussune

Och räntan sätts den dagen du tillträder bostaden, är de långt kvar så är de bättre ä ringa o kolla räntan kanske 10 dagar innan istället :)

• Stokke

Håller med, jag arbetar också på bank och råder aldrig till 10 års bindningstid.
    Nordea sänkte sina räntor i går och efter den 28 tror jag flera banker följer efter och sänker.

• dfuoih
    Stokke skrev 2014-10-18 10:28:08 följande:

Håller med, jag arbetar också på bank och råder aldrig till 10 års bindningstid.
    Nordea sänkte sina räntor i går och efter den 28 tror jag flera banker följer efter och sänker.

Samtidigt så kan långa bindningstider vara bra om man har tänkt sig att vara föräldraledig under en lägre period eller gå ner på 75% så länge det går. Det ger isåfall en bättre kontroll på kostnaderna vilket jag kan se en poäng med om man minskar sina marginaler. Att sitta med 3 månaders då är ju en betydigt högre risk.

• dfuoih
    enussune skrev 2014-10-18 10:03:18 följande:

2,89 låter som en bra räntesats på fem år. Faktiskt. Men något många missar är kanske att man binder sig på en bra ränta utan att tänka på vart sverige och ekonomin kan stå om fem år när lånet går ut. Det kanske är höga räntesatser då eftersom vi cykliskt numera har en kris ungefär vart femte år i sverige

Det argumentet förstår jag inte. Om du sitter med kortare bindningstider så drabbas du ju ändå av den högre räntan? Ovanstående känns ju mer som ett argument för att binda på 10 år om man lyckas låsa in en bra ränta?

Jag kanske missförtod dig så förtydliga gärna! :)
  • Stokke

Absolut visst är en bunden ränta en trygghet, väldigt viktigt är att kunden förstår innebörden av att lånet är bundet och ska lånet lösa innan bindningstidens slut så blir det ränteskillnadsersättning. Lån lan behöva lösas pga. olika anledningar ex: försäljning av bostaden, byte av bank och omläggning av lån. Om kunden idag har ett topplån som binds på ex: 5 år. Kunden investerar i bostaden, marknadsvärdet höjs, kunden vill lägga om lånen. Då måste topplånet lösas och det utlöser ränteskillnadsersättning.

Vad jag menar med att invänta sittningen den 28 oktober är att jag tror de reproräntan sänks och då kommer bankens räntor äskas ett par dagar efter. Sen kan det vara en lönsam affär att binda på ex; 3 alt 5 år.

• Liten till

Ja vårt problem är att vi går tillträde den 3e november så det är väl precis innan bankräntan hinner sänkas

Att vi funderar på 10 år är att vi har en 6åring idag, och kämpar för att få ett barn till. Vi har en trygg stabil relation och har efter nästan 3års letande äntligen hittat drömhuset. Det är precis som vi vill ha det, kanske ändra någon tapet, men inget större som skulle vara höjande för en värdering.

Vad skulle vara acceptabelt att få för ränta på 10 år då? Den ligger på 3,89 just nu.

När ringer vi banken om detta, i veckan eller bara några dagar innan?

• Grappa
    Liten till skrev 2014-10-18 12:25:22 följande:

Ja vårt problem är att vi går tillträde den 3e november så det är väl precis innan bankräntan hinner sänkas

Att vi funderar på 10 år är att vi har en 6åring idag, och kämpar för att få ett barn till. Vi har en trygg stabil relation och har efter nästan 3års letande äntligen hittat drömhuset. Det är precis som vi vill ha det, kanske ändra någon tapet, men inget större som skulle vara höjande för en värdering.

Vad skulle vara acceptabelt att få för ränta på 10 år då? Den ligger på 3,89 just nu.

När ringer vi banken om detta, i veckan eller bara några dagar innan?

Ju snabbare du ringer desto bättre. Ringer du dagarna innan så minskar ditt förhandlingsutrymme för då vet banken att du inte hinner förhandla med en annan bank och fixa ett annat lån.
    10 år verkar vara en alldeles för lång bindningstid. Du kan itne avgöra hur ert liv ser ut om 8 år. Ni kanske blivit arbetslösa, ert äktenskap kanske kraschat till dess.
  • Liten till
    Grappa skrev 2014-10-18 13:13:08 följande:

Ju snabbare du ringer desto bättre. Ringer du dagarna innan så minskar ditt förhandlingsutrymme för då vet banken att du inte hinner förhandla med en annan bank och fixa ett annat lån.

10 år verkar vara en alldeles för lång bindningstid. Du kan itne avgöra hur ert liv ser ut om 8 år. Ni kanske blivit arbetslösa, ert äktenskap kanske kraschat till dess.

Ok då ska jag ringa på måndag

Jo såklart kan vi ha delat på oss, men då tänker jag att med en låg ränta kan en av oss klara lånen själv så får vårt barn bo kvar med den av oss som stannar.

Och blir vi sjukskrivna/arbetslösa så är väl det då tvärt om, då är det väl bra att lånen är bundna så att kostnaden inte kan stiga. För chansen att räntan är såhär rekordlåg om 5 år är väl inte så stor?
  • Grappa
    Liten till skrev 2014-10-18 13:16:32 följande:
    Ok då ska jag ringa på måndag

Jo såklart kan vi ha delat på oss, men då tänker jag att med en låg ränta kan en av oss klara lånen själv så får vårt barn bo kvar med den av oss som stannar.

Och blir vi sjukskrivna/arbetslösa så är väl det då tvärt om, då är det väl bra att lånen är bundna så att kostnaden inte kan stiga. För chansen att räntan är såhär rekordlåg om 5 år är väl inte så stor?
    Ok, då har ni tänkt över saken, och har fattat ett klokt beslut utifrån det. Kör på!
    En sak till, det är inte så dyrt att häva bundna lån längre, Borg genomförde en regeländring som gjorde det billigare, gäller sen juni.

Har ni pratat med fler banker än Handelsbanken? Det brukar vara bästa sättet att pressa räntan, att spela ut flera. Du kan googla på SVDs räntekarta så kan du se vad folk där du bor fått för ränta, det är också ett bra förhandlingsargument.
Svar på tråden Ränta på lån?