• Stokke

Ränta på lån?

Håller med, jag arbetar också på bank och råder aldrig till 10 års bindningstid.
    Nordea sänkte sina räntor i går och efter den 28 tror jag flera banker följer efter och sänker.

• Stokke

Absolut visst är en bunden ränta en trygghet, väldigt viktigt är att kunden förstår innebörden av att lånet är bundet och ska lånet lösa innan bindningstidens slut så blir det ränteskillnadsersättning. Lån lan behöva lösas pga. olika anledningar ex: försäljning av bostaden, byte av bank och omläggning av lån. Om kunden idag har ett topplån som binds på ex: 5 år. Kunden investerar i bostaden, marknadsvärdet höjs, kunden vill lägga om lånen. Då måste topplånet lösas och det utlöser ränteskillnadsersättning.

Vad jag menar med att invänta sittningen den 28 oktober är att jag tror de reproräntan sänks och då kommer bankens räntor äskas ett par dagar efter. Sen kan det vara en lönsam affär att binda på ex; 3 alt 5 år.

• Stokke

Ni har tänkt igenom ert beslut. Så då ska ni köra på 10 år på lånet som är på 800 000kr.
    De övriga två lånen då, för att ha en riktig trygghet, så kan ni binda även dessa.
    Skillnaden i kronor är så pass lite på små lån som era med 200 000kr är. Ni kan få en riktigt bra 5 års ränta.
    Lycka till med nya bostaden.

Svar på tråden Ränta på lån?