Inlägg från: Liten till |Visa alla inlägg
  • Liten till

Ränta på lån?

Vi håller på förhandlar om ränta till vårt nya bolån, det kommer ligga fördelat ungefär såhär: 800000 låst i 5 eller 10 år, sedan två lån på 200' vardera som ska vara obundna i allafall första tiden.

Nu till problemet.
    Vi skulle få ränta på 3,03 på 5 år, men när jag frågade om den är helt spikad ellernom man kan göra nåt åt den så sänkte dem den till 2,89 direkt.
    Nu verkar ju räntan vara på väg ner igen, ska man då ringa och höra om man kan få ner den ytterligare innan vi skriver på och gör klart lånen?
    Eller ska vi försöka förhandla om 10årsräntan istället och få ner den och binda längre?

Helt ny på detta så alla tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Ränta på lån?
  • Liten till

Ja vårt problem är att vi går tillträde den 3e november så det är väl precis innan bankräntan hinner sänkas

Att vi funderar på 10 år är att vi har en 6åring idag, och kämpar för att få ett barn till. Vi har en trygg stabil relation och har efter nästan 3års letande äntligen hittat drömhuset. Det är precis som vi vill ha det, kanske ändra någon tapet, men inget större som skulle vara höjande för en värdering.

Vad skulle vara acceptabelt att få för ränta på 10 år då? Den ligger på 3,89 just nu.

När ringer vi banken om detta, i veckan eller bara några dagar innan?

• Liten till
    Grappa skrev 2014-10-18 13:13:08 följande:

Ju snabbare du ringer desto bättre. Ringer du dagarna innan så minskar ditt förhandlingsutrymme för då vet banken att du inte hinner förhandla med en annan bank och fixa ett annat lån.

10 år verkar vara en alldeles för lång bindningstid. Du kan itne avgöra hur ert liv ser ut om 8 år. Ni kanske blivit arbetslösa, ert äktenskap kanske kraschat till dess.

Ok då ska jag ringa på måndag

Jo såklart kan vi ha delat på oss, men då tänker jag att med en låg ränta kan en av oss klara lånen själv så får vårt barn bo kvar med den av oss som stannar.

Och blir vi sjukskrivna/arbetslösa så är väl det då tvärt om, då är det väl bra att lånen är bundna så att kostnaden inte kan stiga. För chansen att räntan är såhär rekordlåg om 5 år är väl inte så stor?
  • Liten till

Ok ska googla svds räntekarta, tack för tipset!

Har tänkt länsförsäkringar nu. Ska kolla med fler.

• Liten till
    enussune skrev 2014-10-18 18:41:49 följande:

Skrev aldrig att kortare lån var att föredra framför femårigt. (Även om ja själv skulle köra 3måns rakt av- men de är jag) Cyklist är de kris i sverige vart femte år. 10 år är för lång tid, du vet inte om du får cancer eller om du kommer behöva flytta pga uppsägning. Att behöva lösa de lånet kan bli onödigt dyrt bara för de lät bra i början.

Grundtanken var helt å hållet att tänka längre än vilken räntesats man erbjuds. Ungefär okej, vi får 2 procent idag men vad tror vi om fem år?

Inte bara sveriges ekonomi utan också vart man själv står om fem år. Kommer man ha kunnat spara så man vill amortera osv. Kommer man ha avancerat på jobbet? Så ja, jag menar att man ska tänka längre än att bara titta på att de är fina siffror på bolånen idag.

Bra åsikter, tack för dem!

På det lånet som är på 800 kommer vi absolut inte ha börjat amortera på om 10 år, då de två lånen à 200 st ska amorteras först. Därför vi funderar på lång bindningstid. I våra yrken så är en uppsägning ganska långt bort som det ser ut idag, men heller så kommer inte lönerna utvecklas särskilt mycket heller. Då förhoppningen är att vi även ska vara föräldralediga under dessa 10 år så kommer nog sparande ligga ganska lågt. Det jag är rädd för är att om vi binder på bara 5 år, så står vi där med ev mycket högre ränta då, samt ett barn på 11 och ett barn mellan 1-5år, och ungefär samma inkomst som idag. På 10 år så borde vi ha kunnat spara en större buffert om räntan skulle ha gått upp mycket så kostnaderna skulle öka markant. Sedan har vi ju (förhoppningsvis) amorterat av en hel del av våra lån då så boendekostnaden inte stiger så pass att vi måste sälja.

Vid sjukdom så går väl försäkringar in till viss del, samt då skulle vi ju i allafall inte ha en chockhög ränta att betala. Svårt det här ser för och nackdelar med allt!
  • Liten till

Liten uppdatering

Har kollat runt med olika banker nu, och just idag så har ju många sänkt räntan ytterligare så nu så ser det ut så att bästa erbjudandet vi har är rörlig ränta på 1,76% samt en 5års på 2,39%

Så det känns rätt ok!

Får se om vår bank tänker matcha detta eller om det är dags att byta bank igen...

• Liten till
    Namnlös skrev 2014-10-21 18:06:21 följande:

Bra jobbat!

5-års på 2,39% är helt ok, likaså den rörliga på 1,76%. Det är inte så mycket marginal kvar för banken. I bästa fall går det att få ner 5-års räntan ca 10-15 punkter till, men eftersom lånet är förhållandevis litet kan nog det vara svårt. 3-månaders räntan är bra, svårt för banken att göra mer på den. Om din bank inte kan matcha den, fråga vad de kan ge för ett-års ränta istället. Du borde då kunna få 1,70% i alla fall och kanske ännu lite lägre.

Ok bra tips, det ska jag komma ihåg
Svar på tråden Ränta på lån?