• Grappa

Ränta på lån?

Liten till skrev 2014-10-18 12:25:22 följande:

Ja vårt problem är att vi går tillträde den 3e november så det är väl precis innan bankräntan hinner sänkas

Att vi funderar på 10 år är att vi har en 6åring idag, och kämpar för att få ett barn till. Vi har en trygg stabil relation och har efter nästan 3års letande äntligen hittat drömhuset. Det är precis som vi vill ha det, kanske ändra någon tapet, men inget större som skulle vara höjande för en värdering.

Vad skulle vara acceptabelt att få för ränta på 10 år då? Den ligger på 3,89 just nu.

När ringer vi banken om detta, i veckan eller bara några dagar innan?

Ju snabbare du ringer desto bättre. Ringer du dagarna innan så minskar ditt förhandlingsutrymme för då vet banken att du inte hinner förhandla med en annan bank och fixa ett annat lån.
    10 år verkar vara en alldeles för lång bindningstid. Du kan itne avgöra hur ert liv ser ut om 8 år. Ni kanske blivit arbetslösa, ert äktenskap kanske kraschat till dess.
  • Grappa
    Liten till skrev 2014-10-18 13:16:32 följande:
    Ok då ska jag ringa på måndag

Jo såklart kan vi ha delat på oss, men då tänker jag att med en låg ränta kan en av oss klara lånen själv så får vårt barn bo kvar med den av oss som stannar.

Och blir vi sjukskrivna/arbetslösa så är väl det då tvärt om, då är det väl bra att lånen är bundna så att kostnaden inte kan stiga. För chansen att räntan är såhär rekordlåg om 5 år är väl inte så stor?
    Ok, då har ni tänkt över saken, och har fattat ett klokt beslut utifrån det. Kör på!
    En sak till, det är inte så dyrt att häva bundna lån längre, Borg genomförde en regeländring som gjorde det billigare, gäller sen juni.

Har ni pratat med fler banker än Handelsbanken? Det brukar vara bästa sättet att pressa räntan, att spela ut flera. Du kan googla på SVDs räntekarta så kan du se vad folk där du bor fått för ränta, det är också ett bra förhandlingsargument.
  • Grappa
    Mr T skrev 2014-10-18 15:47:13 följande:
    Varför binda räntan? Rörlig ränta ligger på under 2%. Ser man sedan att räntan kommer att höjas så kan man ju binda räntan senare.
    Därför att vid det laget har även banken sett att räntan bör gå upp och höjt sin ränta kanske?
  • Grappa
    Mr T skrev 2014-10-18 18:27:49 följande:
    Korrekt. ..men om man har tjänat ca 1.5 % fram tills dess så gör man ju fortfarande en bra affär. Sen är det en större frihet att ha rörliga lån...om man har en buffert.
    Men det är högst osäkert att man gör den vinsten. Bankerna idag säger att amortering ska bli bindande för nya lån. Det innebär att befintlgia kunder inte kommer vara så sugna på att byta bank. Vilket i sin tur lär leda till att bankerna kommer justera rabatten på sina 3 månaders uppåt. Alltså har du rabatt på tremånaders på tex 0,60 s¨å att du idag betalar 1,83 så är det en rabatt som banken förhåller sig rätten att säga upp. Och det lär de göra när de vet att kunderna inte vill byta bank. Så den rörliga räntan kommer troligen inte alls vara så förmånlig framöver när kunderna låsts in.
  • Grappa
    Butterscotch skrev 2014-10-19 11:36:42 följande:
    Aha, ni tänkte så. Ja, om man ser amortering som något dåligt och inte har utrymme för den typen av sparande så kan det förstås bli en inlåsningseffekt för vissa
    Jag ser inte amortering som något dåligt. Däremot har jag möjlighet att göra annat för pengarna som är mer lönsamt än att amortera.
    Det är en ganska enögd inställning att tro att amortering alltid är det bästa och att alla som inte amorterar inte har råd med det.
  • Grappa
    Butterscotch skrev 2014-10-19 14:33:39 följande:
    Jag utgår ifrån att den här kommentaren inte var direkt riktad till mig, eftersom jag inte påstått någonting sådant. 

Man får väl göra lite olika kalkyler helt enkelt - antingen byter man bank och får ökade chanser till bättre ränta på bolånen men samtidigt bli tvungen att tvångsspara i form av amorteringar eller så låter man bli om högre bolåneränta + andra investeringsavkastningar visar sig vara en bättre affär. Jag tvivlar på att det är de personer som "måste" ta den här typen av beslut som kommer att bidra till en eventuell inlåsningseffekt. 
    Den var direkt riktad till dig eftersom du hänvisar till att folk ser amortering som något dåligt eller som något folk då inte har råd med. Helt enögt.

Det kommer ge en inlåsningseffekt även för dem som har råd att amortera eftersom det begränsar ens ekonomiska frihet med amorteringskrav.
  • Grappa
    Butterscotch skrev 2014-10-19 15:03:33 följande:
    Du säger ju själv att du "inte har råd med det" - såtillvida att du skulle förlora pengar på det jämfört med att spara/investera på annat sätt. 
    Jag har aldrig sagt att jag inte har råd med det, nej. Att det finns mer lönsamma sätt för mig att spendera pengar på är inte samma sak som att man inte har råd.

Svar på tråden Ränta på lån?