Inlägg från: ohhello |Visa alla inlägg
  • ohhello

Bf juli 2015

Sparven88 skrev 2015-08-20 07:29:04 följande:

God morgon mina vänner! I måndags natt tittade vår gosse äntligen ut! Åkte hem från bb i tisdags och försöker nu landa hemma. Amningen funkade bra, han ville dock bara äta på ett bröst. Nu vägrar ( eller ja, han är mer svårflörtad) han äta ö.h.t. Försöker att inte drabbas av psnik över det, jag vet att amningen blir en sån stor stressgrej då och att det knappast blir bättre. Funderar på å testa amningnapp. Erfarenhet någon?

Använder amningsnapp, fungerar utmärkt för oss.

Var till BVC idag, min flicka har gått upp till 4474g och är nu 52,6cm. Frågade om napp och de sa att eftersom amningen fungerar då bra som den gör och hon går upp alldeles utmärkt i vikt så fick jag göra som jag ville, det kunde kanske tillochmed vara bra vissa gånger. Så nu ska vi införskaffa en!

Förresten sov hon helt själv i spjälsängen (i babynest dock) FEM TIMMAR inatt! Alltså, så himla skönt. Det är det längsta hon sovit i ett sträck på natten och jag känner mig som en helt ny människa idag.
  • ohhello
    Sparven88 skrev 2015-08-25 01:34:59 följande:

Ikväll har lillen inte haft någon bra kväll. Velat äta precis hela tiden, men somnat i princip så fort han fått bröstet, för att sen vakna 10 min senare å vilja äts igen och så har vi hållt på. Funderade på om jag har mjölk så det räcker, men efter att ha handmjölkat så vet jag att där är mjölk. Han är fortfarande så kinkig att han vägrar ta tutten utan amningsnapp.

Så nu sitter vi här igen, bebis tuttar bara och halvsover och Jag så trött att jag håller på att gå upp i atomer. Å jag som trodde att det skulle vara lätt att amma. HA! Tji fick jag...

Sådär kan min tjej vara på nätterna också, somnar aldrig riktigt utan vill bara ätaätaäta och så fort man tror hon somnat och man börjar dra undan bröstet: sugsugsug!
    Vissa nätter är bättre än andra dock. Tror det kanske är sådär första veckorna? Nu har hon precis börjat sova någorlunda bra i början på nätterna, går och lägger oss i sängen vid 23 för att amma, runt midnatt är hon oftast klar och kan läggas i spjälsängen och så sover hon i 4-5tim, ibland 2 iofs. Sen lägger jag henne med min sambo på andra sidan sängen och så sover hon bra 2-4tim till.. antagligen stinker inte han sur mjölk! Haha!

Väcker henne heller aldrig, hon hade gått upp 48g/dag sist jag var till BVC så det ser utmärkt ut tyckte dom. Tror hon börjar närma sig 5kg snart, blir 1 månad på måndag nästa vecka.
    Hon kommer inte i vissa kläder i stl.56 längre, så även om hon bara är runt 53cm så har hon vissa kläder i stl.62 pga väldigt knubbig runt magen. <3 Men då sitter vi mycket i soffan på dagarna och ammar också, fast börjar få lite rutin på promenader & hushållning nu, & mindre ångest - skönt!
  • ohhello

Kan förresten säga att jag är SÅ HIMLA GLAD? att jag köpt mycket kläder till min bebis för hon bajsar sjukt mycket... det liksom kryper upp ur blöjan hur ofta som helst?
    Har jag för små blöjor? Använder stl.2 (3-6kg), sätter fast dem så spänt jag kan utan att hon ska få bekymmer.

• ohhello

Min flicka sover bara på rygg om hon själv vänder sig så, annars trivs hon bäst med att ligga på sidan. Hon sover i babynestet i spjälsängen på natten, men på dagen kan hon enbart sova vid bröstet mitt eller i vagnen på promenader. Lite jobbigt, hon vaknar så fort jag sätter ner henne.
    Är dock glad att hon är tålmodig och kan sitta i babysittern så jag får något gjort ibland. :)

• ohhello

Inatt sov jag med 30min mellanrum för Lillan skulle bara äta hela tiden. Fick tillochmed sätta mig på en parkbänk och amma under en promenad. Hela veckan har varit jävlig på nätterna, & nu är jag helt slut som människa.
    Hoppas det blir bättre snart, åh vad jag skulle ge för att sova längre än två timmar i sträck denna vecka som kommer!
    Imorgon blir hon 1 månad!

• ohhello

Knepigt nog sover mitt barn väldigt mycket på eftermiddagen/kvällen. Idag tog vi en sovpaus mellan 17-20:30. Jag tar min sömn där jag kan få den nu, med tanke på att hon vaknar så himla tidigt på morgon och är 'jobbig'. Noll rutiner för måltider & annat, det tas när jag kan.

Imorse mådde jag så dåligt efter att ha försökt få henne att somna om i två timmar, bröstet dög inte längre, hon skulle bara ligga och jollra (skriker inte!) så jag fick nog och lämnade över henne till min sambo och gick ut med hunden & musik i öronen i 30min, såg solen gå upp och sen kom jag hem igen med nya krafter & fick oss båda att somna om.
    Har inget emot att hon är vaken och jollrar för sig själv, men hon vill att man tittar på henne samtidigt och smeker henne på mage/rygg/huvud och vid 5/6-tiden på morgonen är man inte så pigg på det precis!

Imorgon ska vi till BVC och kolla vikt & längd. Är himla nyfiken, tycker hon blivit så tung och knubbig den senaste veckan! <3

• ohhello

Låter som en god idé Ellonbellon!
    Vi går i säng vid 23, sen äter hon till 24 & sover sedan i egen säng tills hon vaknar vid (oftast) 3/4-tiden. Sen äter hon igen & antingen somnar hon om eller så håller hon sig vaken och håller på. Men kan ju vara att det bara var en liten fas, för nu inatt sov hon som veckorna innan - 24-04, 05-08. Alltså bara ett matpass mitt i natten. Tack & lov!!!

Hon väger 4980g & är 55,3cm nu. BVC tyckte hon var lite på den övre kurvan i längd, men det såg bra ut i förhållande till vikten... mm, kan ju inte precis styra hur hon växer på längden? :D Tycker att de där kurvorna är lite knepiga.

• ohhello
    Ellonbellon skrev 2015-09-01 14:18:10 följande:

Egentligen är ju inte vikten ett bra mått, men man ska ju inte mäta dom för ofta så därför går man efter vikten. Jag tror inte man ska oroa sig för mycket så länge de äter bra, bajsar/kissar och verkar friska och alerta :)

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hon var men min killa vägde cirka 5.5 kg och var 56-57 cm lång i vecka 7. Han låg mitt på kurvorna då. Är ju lite skillnad på pojkar och flickor också.

Jaha! Det visste jag inte! Tänk om BVC skulle förklara de där kurvorna lite mer ingående. :)
    Jo, hon äter nog tillräckligt & bajs/kiss kommer som det ska, samt att hon är frisk & väldigt alert.
    Hon är 4 veckor gammal. :)

Pratade lite om amningen med hon på BVC idag också, om det här med att det känns som att jag aldrig kan göra annat. Hon sa åt mig att observera om det verkligen är mat hon vill ha hela tiden eller om hon bara söker mys/tröst. De tyckte att jag skulle försöka få över tröstandet & myset mer på pappa så att jag skulle bli avbelastad ibland. Har testat det redan före, och han är (tyvärr?) den enda som får sätta nappen i munnen på henne. Hon somnar på ett kick & är superlugn med honom tills hon verkligen är hungrig och säger ifrån. Väldigt skönt så jag får sova/städa/dricka te & läsa en tidning själv ibland. :)
  • ohhello

Haft en mycket bra vecka med mycket sömn på nätterna, men tidig väckning istället. Vid 6/7-tiden vaknar vi och måste gå omkring/gymnastisera för att få igång magen & bajsa ett lass innan vi kan gå & amma & somna om igen.

Ammar på som fasiken, känner mig lite låst i soffan och har sett all världens konstiga program på tv. Försöker läsa böcker men det är lite bökigt. :)

V börjar bli mer vaken & jag vet inte hur jag ska roa henne!! Hon är för liten för leksaker, är inte så intresserad av babygymmet men sitter snällt i babysittern mindre stunder. Så det blir mycket bärande & göra saker med en hand. Måste lära mig knyta sjalen vi införskaffat! Frågan är om det kanske är smartare att skaffa en sele?

Får iallafall 30-60min för mig själv varje kväll nu då jag far ut & springer/går raskt med hunden. Så himla skönt! Går visserligen långa promenader med vagnen också men det är ju inte helt samma sak! :)

• ohhello

Sparven88!
    Min flicka vägrar också att somna någon annanstans än vid bröstet. Jag brukar amma henne full tills hon släpper taget om bröstet själv & somnar, vänta 10-20min & sen försiktigt föra över henne till egen säng/barnvagnsinsats (hon totalvägrar vagnen om hon inte ätit "klart"). Funkar iallafall bra för oss, just nu, förrförra veckan gick inte ens detta bra.

Tänk att de är så små ännu?! Tycker att min flicka varit här så mycket längre än bara 5 veckor? Kommer knappt ihåg graviditeten.

• ohhello

Tränat nacken sen hon var ca 15 dagar, har henne liggandes på mage i sängen (vår), soffan, i babygymmet & på bröstet förståss. Hon gillar ju som sagt inte att ligga på rygg, så fort hon börjar gnälla vänder man bara på henne så tystnar hon.

Tack Mecros för tipset! Ska testa det.

På bilden är hon 3v & yrvaken. <3

• ohhello

Har någorlunda bra nätter nuförtiden, jag kan sova fast hon ligger vaken mellan oss och pratar. Amningen fungerar fint, och bebis är för det mesta nöjd. Bebis har sovit sen 03, men jag har haft extremt svårt att somna om och sovit oroligt.

Och undrar jag om min mens kommit tillbaka? Blödde i fyra veckor efter förlossningen, sen hade jag bara extrema flytningar... & nu blöder jag klarrött blod som om jag hade mens (6v sen förlossningen). Det stämmer inte överens med hur BM förklarade avslaget (rött blod, mörkare blod, bruna flytningar & sist bara flytningar). Eller ska jag vara orolig? Har alla symptom som
    Jag haft vid mens, dålig mage & fiser mycket, sjukligt salt & chokladsugen samt ont i området för livmodern. Tycker bara det är lite väl tidigt, men alla är vi väl olika.

• ohhello

Alltså, jag hoppas verkligen att det är mensen, skulle vara så skönt att återgå till det normala. :D Dessutom planerar vi ju att försöka få syskon till V rätt snart.
    Blev bara lite rädd att det skulle vara något illa med min livmoder när det kom så rikligt med blod mittiallt, men känner mig ju frisk i övrigt.

Jo, det är jättejobbigt när man själv sover dåligt och bebisen sover huuuur lugnt & skönt som helst bredvid. Mannen snarkar och gnisslar tänder dock så har svårt att somna om vissa gånger. Vet dock att jag slumrar till ibland, men drömmer få verkliga drömmar att det känns som att jag är vaken ändå och blir inte alls utvilad av sömnen.

Ang. dop som någon här frågade om, vi har valt att ha en namngivningsceremoni istället. Ingen av oss är med i kyrkan eller särskilt religiösa av oss så det känns bättre. Har hittat lokal men måste hitta en tid som passar den släkt som måste resa hit för tillställningen. Blir i oktober/november. Vad har ni tänkt bjuda på? Smörgåstårta, sallad, annan mat? Naturligtvis en vanlig tårta också.

• ohhello

Faaaaasiken! Ungen sover & jag är klarvaken! Har druckit massa 'sleep easy'-te men tror faktiskt inte det funkar? Ligger här och glor på bilder och blir inspirerad inför vår dotters namngivning istället. Suck. Kanske ska be sambon slå mig i huvudet med något hårt...
    Hoppas ni andra har det lättare!

• ohhello

Hej!
    Har nästan för fullt upp nuförtiden, går på mammagrupp, är ute & går långa promenader med bebis+hund & hushållssysslorna tar sin tid de med.

Lillfröken sover någorlunda regelbundet nu, 00-05:30, ~6:30-9 & 13-16, & har gjort så i snart två veckor. Känner mig piggare, men ändå väldigt trött. Hon ammas fortfarande väldigt ofta, och själva nattningen som tidigare tog drygt en timme har nu blivit två timmar då hon vill ammas tills hon släpper bröstet själv, sen vila lite & sen amma på nästa tills hon släpper. Det är nog helt okej, vi kan ta den första delen av nattningen i soffan om det är så att jag vill se på tv.

I helgen var första gången jag & pappan var borta från vårt barn. Farmor var barnvakt & vi gick på biodejt. Väldigt mysigt men liksom... före det har jag lämnat henne ensam med 'plast'morfar när jag följt med min mor till butiken. Visserligen går jag ut & går med hunden ensam på kvällarna en längre promenad men då är hon ju med sin pappa - inte helt samma sak.

Håller på att planera namngivningen nu också, har datum & lokal spikat. Så skönt. Även om jag drömmer mardrömmar om det till&från - att jag glömt boka lokalen, har inga kläder etc etc. :D

På fredag blir V hela 8v. Hon är väldigt stadig i nacken, men har inte visat några antydningar på att börja rulla. Visserligen rullar hon i sängen vår, om tex jag ligger 39-40cm bort från henne så kan hon mitt i allt ligga och snusa mig i armhålan - men det blir ju som en liten backe ner när man ligger i sängen.

Imorgon ska jag på efterkontroll. Hoppas allt är bra med mig! Tycker min kropp beter sig konstigt, har fått en medeltemp på 36.0 & fryser konstant, särskilt på natten. Kan ju vara hormonerna förståss. Ni som ammar, svettas ni också jättemycket? När Lillan ammas på natten så är jag tvungen att ta bort täcket från mig pga överdrivna svettningar även fast det känns som att jag håller på fryser ihjäl. Inte så himla kul.

• ohhello

Fy fasiken, det seriöst bara forsar mjölk ur mina bröst just nu. Tredje natten i rad som jag vaknar med att mina bröst läcker som två omkullvältna tetror?! Rentav äckligt. Bebisen behöver knappt suga, bara öppna munnen & svälja.

• ohhello

Hej!
    Sover så bra på nätterna nuförtiden och har fullt upp på dagen så hinner knappt titta in här.

Vår flicka är nu 10 veckor, är 60cm lång och väger 5830g (iallafall när vi var till BVC förra måndagen). Helammar (friammar) fortfarande & mjölken bara flödar, tycker att jag fortfarande producerar för mycket?

Hon är extremt snäll och sover från 21-00, äter & somnar om, vaknar vid 8 - byter blöja, äter & sover vidare till 11 beroende på hur dagen är planerad. Har inga riktiga rutiner ännu mer än följer henne & sen vad vi har för planer under dagen.

Min mens har kommit tillbaka & är regelbunden som före graviditeten. Vi hade kondom först, men nu kör vi utan & planerar i princip ett barn till så det som händer händer tänker vi. :)

• ohhello
    Ellonbellon skrev 2015-10-13 17:30:39 följande:

Jag fick också tillbaka mensen, visst är det fint att kroppen är tillbaka, men för min del hade den gärna fått hålla sig borta i alla fall tills liten är 6 månader. Jag helammar ju men den kom ändå.

Annars växer han så det knakar, idag (14 veckor) vägde han 7345 gram! Jaja... Han ser inte så rund och knubbig ut, mer runt och go... Men det är ju en del att bära runt på :P.

Ja jisses, orkar knappt bära henne i babyskyddet längre. :(
    Men så mysigt med knubbig bebis och dessa små knubbveck vid händer och fötter och den runda gulliga magen. Alltså, jag är helt upp över öronen förälskad!
  • ohhello

Efter att min mens varit regelbunden sen förlossningen har den nu blivit knäpp, kommer varannan vecka, blöder fem dagar och är typ ljusrosa och trådig/grynig i konsistensen. Aldrig sett något liknande?! Har ingen värk heller, vilket är underligt för jag har alltid haft världens värsta sjukrivningsberättigade mens förut.

Svar på tråden Bf juli 2015