Bf juli 2015
Kll.16:56 idag på julis sista dag föddes vår lilla flicka, 50,5cm & 3845g. <3 Nu ligger vi utmattade i sängen. Ca 7tim tog det efter att de spräckte hinnorna. Skriver mer senare, är helt slut!
Kll.16:56 idag på julis sista dag föddes vår lilla flicka, 50,5cm & 3845g. <3 Nu ligger vi utmattade i sängen. Ca 7tim tog det efter att de spräckte hinnorna. Skriver mer senare, är helt slut!
Grattis till alla er som fått! :)
Herregud vilken omställning detta är. Vi har fått en jättesnäll tjej som dundrar på en 5 timarns sömn på natten och sen somnar om och sover 2-3 timmar till. Men jag som aldrig har reagerat på hormoner har åkt på en dundrans babyblues som kommer lagom till när vi ska sova. Då får jag ångest och oro att jag inte kommer hinna sova nånting och det gör att tar sviiinlänge innan jag kan somna. När jag väl sover så svettas jag kopiösa mängder och är allmänt nojlig. Känns trirst när man har fått en än så länge snäll tjej och det borde kännas bättre om jag bara kunde somna när hon sover...
Hur mycket får ni sova? Sover ni nånting på dagarna? Har ni klarat er från hormonerna? Om inte, hur länge höll det i sig?
Nåväl, jag hoppas det rätar till sig. Är bara mina egna hjärnspöken som jag måste få bukt på...!
Hej alla ni!
Hur är det md viktuppgången på era små??
Här tycker jag att amningen har gått superbra, tills vi ska väga på BVC idag!
Hon tappade vägde 3600 när hon födde. Efter två dagar var hon nere på 3310. Fyra dagar efter det var hon upp i 3480. Och nu sex dagar efter det hade hon bara gått upp 10 g till 3490!
Hon ammar ganska korta stunder men säkert 10-15 ggr på dagarna, Omkring 10 min/gång. På natten vaknar hon var 4 till varanna timme och vill äta, även då bara en kortare stund. Det gånger jag har väckt henne eller "tvingat" henne att amma längre än hon vill kräks hon upp kaskader....
Och mjölk finns det i brösten, det rinner när hon äter och man hör att hon sväljer..
Hon bajsar säkert 5 ggr/dag och kissar flera bjöjor också....
Vad tror ni? Kan det ha varit tillfälligt? Eller varför är det så, när jag trodde det funkade så bra. Hon är ju glad och nöjd i övrigt och har inte skrikit många minuter (peppar peppar)...
Hur har ni det förresten med läckage på natten? Min flicka är helt genomblöt av kiss varje natt. Igårkväll kissade hon ner hela sig medan vi låg och ammade - bytte blöja och pyjamas, & nu när jag vaknade igen för att amma henne - helt nerkissad igen!!! BLIR TOKIG?!
Samsover just nu så får ju tvätta alla sängkläder typ dagligen, samt ska hyra en textiltvättmaskin från ett städföretag och tvätta madrassen idag. Har henne sovandes på en dubbelvikt handduk, men hon har rullat ifrån den under natten.
Är nervös att sätta ner henne i spjälsängen här bredvid sängkanten för hon VÄGRAR att sova på rygg, bara vänder sig på sida, och barnmorskorna var MYCKET bestämda med att hon ska sova på rygg om hon är ensam. Men det går inte? Har lämnat henne sovandes på rygg flera gånger men hon har alltid vänt sig på sidan.
Hade ju helst av allt sluppit samsovning just pga läckaget. Orkar inte tvätta säng och sängkläder VARJE DAG. Vet ju dock att barnet helst sover nära och att det är bra för anknytningen, sover inte precis sämre heller - men nerkissandet! :(
Använder Natys ekologiska blöjor just nu, men använde Pampers på sjukhuset och det var precis samma sak med läckage då. Ska gå över till tygblöjor.
Måste bara få gnälla lite! Leo vägrar allt annat än att bli buren i bärsele eller ligga i min famn. Vore ju så klart jätte mysigt att få ha det så men med två andra, en hund och hushåll är det lite frustrerande.
Tror verkligen han redan kommit in i första utveckingsfasen för allt som står där stämmer till 1000%.
Ammar miljoner gånger per dygn och mest på natten vilket gör att humöret inte är på topp med 4 timmars sömn utspritt. Hoppas iallafall han gått upp rejält idag när vi ska iväg och väga för då ger det ju iallafall resultat ;).
Idag har jag hunnit med en redig långpromenad, storstädning av lägenhet, lunchen står på spisen så det verkar som att för varje barn blir man mer effektiv ;)
Ha en härlig fredag!
Här håller jag på att bli galen... Ursäkta gnäll inlägg!
Skruttan har skrikit varje kväll i fyra dagar nu. Alltid samma tid 21 till 23. Jag äter redan mjölkfri kost. Ätit samma saker som förut som hon inte fått ont utav. Är det kvällskolik? Jag blir galen på denna skrikfest. Hon är världens härligaste på nätter och dagar. Men kl 21 är hon som förbytt.. SUCK
Hör använder vi också napp annars hade han nog legat vid bröstet hela tiden, han har ett enormt sugbehov.
Halloj brudar! En fråga!
Hur går ni med era små nu när det är så varmt? Visst är det så att dom inte får vistas i direkt solljus? Är ni ute med vagnen nånting, i så fall, hur bäddar ni ner dom, i vilka kläder? Eller låter nu dom vara inne och skyddade?
Här var jag bor finns det en del mygg o knott, skyddar ni dom från sånt?
Jag har varit inne med pigan och gått ut på en kvällspromenad varje dag när det har blir svalare istället...
Mecros, 24 år första barnet
Beräknad: 21 juli
Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka
Anehhs, 22 år första barnet
Beräknad: 11 juli
Födelse: 17 juli 22:28, 4180g, 51 cm, flicka
Ohhello, 26 år, första barnet
Beräknad: 28 juli
Födelse: 31 juli, 16:56, 3845g 50,5cm, flicka
Mangostan, 33 år, första barnet
Beränad: 23 juli.
Födelse: 2 augusti, 01:42, 3516 g, 51 cm, pojke
isaochbel, 35år, tredje barnet
Beräknad: 20 juli
Födelse: 20 juli, 23:15, 3940g, 53cm, pojke
Alltså man har ju inte uppskattat innan hur mycket tid det tar att ta hand om en spädis. Särskilt en som har en orolig mage och gråter mycket. vissa dagar är bättre än andra såklart, och jag vet faktiskt inte om man skulle kalla det kolik, men det känns i alla fall som om han gråter mer än 3 timmar, 3 dagar i veckan och har gjort det sedan dag 4 typ så ja, i tre veckor... tack och lov skriker han inte på nätterna (än så länge), men denna vecka har han legat vaken i cirka 2 timmar mitt i natten och försökt prutta. Han liksom spänner sig, drar upp benen mot magen, sträcker ut dem, drar in dem osv och då och då kommer en liten fjärt. Funderar starkt på att prova Sempers magdroppar. Har sedan tisdags helt uteslutet mjölkprodukter för att se om det hjälper, men vet inte hur lång tid det tar innan man ser resultat?
Känner mig i vilket fall ganska isolerad, igår var vi och handlade och liten bara skrek. Varit på promenad de senaste morgonarna men idag bara skrek han. Han vill BARA ligga nära nära, helst vid bröstet. Nappen tar han kanske i 5-10 minuter, sen duger den inte längre. Några tips? Eller känner ni kanske likadant? Förstår ju att livet hamnar lite på paus när man har en nyfödd, särskilt för första gången när man gör allt som nybörjare, men ändå. Ville mest bara skriva av mig lite... ^^ Hoppas allt går bra med er och de små!
Hej allihopa!
Våran lilla tös har blivit förkyld. Snorig och täppt i näsan. Jättejobbigt, jag trodde dom var förskonade när man ammar. Men tydligen inte???
Har sköljt med bröstmjölk, ska köpa en snorsug imorgon när Apoteket öppnar.
Har ni varit med om spädbarn som är snoriga???
Upplevde ni några så kallade "faser" som bebisaena gått igenom? Idag har lite varit jätteledsen i princip hela dagen. Det enda som får honom lugn är bröstet. Sen nu efter nästan varje måltid har han kräkt. Segt och slemmigt.
Nu är han snart 4 veckor. Kan det vara någon periöd nu då han är extra otrygg å gnällig?
Hoppas att natten blir hyffsad. Rädd för att han ska kräka under natten utan att jag hör. Får ha honom nära mig så jag har koll på honom.
Tänk vad det hade varit lättare om de hade kunnat berätta om något var fel..
Både jag, sambon o tösen har åkt på förkylning:(
Hostar, snorig och väldigt trött.. Ingen feber iaf! Blir ju lite nojig att det kan vara rs-virus? När ska man ta kontakt? Något särskilt man ska tänka eller hålla koll på?
Hur har ni det med gravidkilona?
Jag gick nästan upp 30 kilo under graviditeten, gick ner 17 bara på någon dag efter förlossningen och sen gått ner några till sen dess så jag har cirka 8-9 kilo kvar till min startvikt.
Ute och går mycket och tränar efter Olga rönnbergs bok, men gör inget vidare med maten förutom håller mig undan godis och sånt i veckorna.
Meeeen det tog nio månader att gå upp så man får väl räkna med lika länge att gå ner;)
Har fått minipiller utskrivet men har inte kommit till skott än. Har som sagt haft livmoderhals cancer och har blivit lite nojjig på att stoppa hormoner i mig. Funderar på att testa Natural Cycles istället. Vi har visserligen redan 3 men blir det en till innan jag hinner skaffa mig något som känns bra är den så välkommen ????.
Hej allihop! Hoppas det är bra med er och de små.
Här rullat dagarna på Leo har varit sjuk i ca 3 veckor nu först RS -viruset ca 1 1/2 vecka för att vara frisk i 3 dagar sen åkte vi på influensa!!! Nu börjar vi väl återhämta oss från hög feber, hosta, frossa etc.Trotts att han är så liten har han klarat det bra och börjar nu ta igen saker han inte orkat göra under 3 veckor som rulla, greppa, blåsa bubblor ta tag i saker, skratta högt och tydligt, spotta ;)mm. Blev en explosion av saker för honom, han är fortfarande trött och blir nog ännu tröttare av alla saker som händer i kroppen och knoppen så han har inte många vaken timmar på dygnet.
Vad skönt att höra att fler bebisar har börjat vakna oftare på nätterna. Just nu vaknar Leo varannan timme och äter lite grann och somnar. Annars avlöser förkylningar, influensa och RS virus varandra här hemma. Ber till Gud att det tar slut snart!!
Idag rullade han för första gången medvetet rygg/mage och mage/rygg.
Åh, tjejer, jag behöver pepp!
Sedan han blev tre månader har vi haft fyra nätter då han sovit 3-4 h i sträck två gånger per natt. Alla andra nätter är helt jävliga, oftast två timmar mellan amningsstart, vilket ger 1.5 h sömn. Jag pallar snart inte mer!! SIsta veckan har han varit förkyld och jag tror en tand är på G, och han vaknar tre gånger i timmen från det att han somnar vid 19-20 och tills det att han anser att det är morgon klockan halv sju. Ja, eller egentligen anser han det vid tre, ligger då vaken i två timmar och pratar och roar sig ganska bra själv...
Jag håller på att förlora förståndet! Pappan jobbar tyvärr natt och har ett till jobb på kvällarna, så han har inte mycket tid. Han förstår inte riktigt heller att jag går på knäna...
Nu är jag hemma i Sverige under jul och det blev så klart bara värre eftersom han inte känner igen lukter och det finns ju så mycket nytt att titta på. Och trots att förkylningen varat i en vecka så blir den värre snarare än bättre. Han sover typ 30 minuter på fm. och ibland 1 h på eftermiddagen, har jag tur så blir det ytterligare 30 min på em/kvällen.
Vi provar att ge gröt och pureer eftersom han antagligen smälter mjölken extremt fort och det är därför han vaknar mycket (jag har MASSOR av mjölk, han orkar inte äta allt). Men han spottar mest ut gröt, han vägrar ersättning, han tycker inte om välling... Han äter några pureer men tyvärr är det inget han verkar stå sig på. Han får ont i magen också ibland när han äter verkar det som.
Jag är så jävla trött... behöver bara lite pepp, har pratat med bvc som alltså gav rådet att ge mer mat, men när han inte äter eller vill ha??? Vi har provat alla flaskor också, och han dricker om det är till exempel morotsjuice, så det är inte flaskan som det är fel på... jag har verkligen provat allt.
Jag är så trött så jag känner mig också så fruktansvärt dålig som mamma, man orkar ju inte vara glad och busa. Kan knappt lägga ner honom på golvet heller på dagarna, måste aktiveras HELA tiden, vilket man så klart inte orkar när man aldrig får sova.
Ville bara skriva av mig. Hoppas ni andra har det bättre. Blir så sur på folk som säger att man ska njuta av denna tiden... jag längtar tills han blir större...
Är det någon mer än jag som längtar efter ett till barn? Vi funderar på att börja försöka i sommar igen..