Inlägg från: ohhello |Visa alla inlägg
  • ohhello

Bf juli 2015

Nä, inte verkade de helt oroade men tillräckligt för att de vill ge mig medicin. Läste dock på internet att om man har för höga värden i gallsyrorna så kan de välja att sätta igång förlossningen?! Blir ju lite skraj! Men tydligen börjar de med medicin och ser hur det utvecklas.. :)

• ohhello

Jaha. Doktorn ringde nyss och sa att de ville avvakta lite till tills de fått gallsyre-proven analyserade, det tar tydligen lite längre tid. Fick en telefontid på onsdag då de meddelar dem & vad de vill göra åt det. Fick dock en medicin som ska dämpa klådan lite nu, tur det för HELSIKE VAD DET KLIAR! Tycker det blev värre nu under natten än vad det varit förut.

Lite roligare var dock att jag fick paket från Babyland med lite saker jag beställt idag, lite mysiga babysaker & nödvändigheter (vagnleksak, insektsnät till vagnen, tvättlappar etc). Nu är vagnen bäddad och pyntad den med. Haha! Kan inte låta bli att ha allt klart trots att jag vet att det är en stund kvar. Min sambo tycker jag är lite knäpp men är road av mitt nestande. :)

• ohhello
    Anehhs skrev 2015-06-18 18:26:13 följande:
    Ja det är en leverpåverkan som gör att det blir förhöjda gallsyror i blodet.

Det upptäcktes genom att jag berättade för min bm att jag hade mycket klåda och framförallt i handflator och fotsulor och då tog hon ett blodprov för just levern vilket där visade sig vara hepatos
    Men fick du veta direkt om gallsyrorna? Min BM sa att det skulle ta några dagar till innan jag fick svar på dem. Levervärdena fick jag veta nu. Var dit igår.
    Men jo, fotsulorna & precis under fingrarna har jag den värsta klådan. Annars kliar det mycket på magen & brösten men det kan ju bero på 'uttöjning'. :)
  • ohhello

Huh. Märkligt att mina gallsyre-provsvar ska ta så länge då. Nåväl, verkar ju inte vara helpanik om de tycker vi kan avvakta så länge. Blir tokig på kliandet dock, som du säger: absolut INTE roligt! Särskilt inte när man ska försöka sova!
    Brösten & magen slutar klia om jag smörjer med kokosolja, men inte händer & fötter.

Nå nu ska jag försöka få sova lite, vilar fortfarande några timmar mitt på dagen pga sover dåligt på natten med många toabesök & värmeslag.. seriöst, svettas som en gris över eld?! Kan vakna av att hela sängen är blöt på natten. Kan ju vara så att min sambo är en orsak till det för han är stekhet när han sover...

• ohhello

Ser framemot:
    Att inte känna mig som en val på torra land när jag ska ta mig upp ur sängen.
    Ta mig till gymmet igen (kanske inte första månaden, men SEN!) samt kanske lyckas gå längre promenader än 30min (vilket 2km tar för mig idag).
    Inte behöva gå på toa 511ggr om dagen för att kissa fem droppar.
    Sova på sidan utan att någon bökar omkring och gör det obekvämt för mig.
    Sex! (Min partner har vägrat sex sen i mars när vi började känna bebisens rörelser)

• ohhello

Det är väldigt jobbigt. Han tycker det känns obehagligt att ha sex med bebisen inne i magen, som om det var en tredje person med typ. Har försökt locka honom med allt, förklarat att det inte är några problem att ha sex osv. Men nej. Får gott vänta tills bebisen är ute. Nåväl, inte länge kvar nu!

• ohhello

Jo, alltså, jag har ju förståelse för det där med att det kanske är olustigt. Och har man foglossning, enorm mage osv och ingen större lust är det kanske inte något man tänker på i första hand heller.
    Så jag håller mig i schack och väntar! Vi myser ju fortfarande med varandra, kramas & pussas och ligger tätt intill varandra så får ju ändå närhet & kärlek... känner mig inte helt oattraktiv ändå. :)

Nu är jag i v.34+5, känns som att bebisen trycker på precis överallt & den har just börjat komma upp till revbenen. DET känns olustigt, när det kommer en liten fot och trycker på precis under brösten. Väldigt obekvämt!

• ohhello
    Zombiie skrev 2015-06-21 14:36:22 följande:

Hej! Jag har BF 6/7 och har oxå hepatos/graviditetskolestas. Va har ni för värden? Jag var uppe på 47 som högst i v.36 och 20 i v.37, efter att jag fått medicin utskriven. Men inget besök på FL eller ctg eller nått? Hur har behandlingsplanen sett ut för er? Tycker att det känns konstigt om man gör olika. Tacksam för svar!

V.35 - levervärdena: 49, ingen aning om gallsyran ännu, får veta på onsdag?
    Ska hämta ut medicin nu på måndag, blev lite hektiskt nu under midsommar så har fått lida av klådan några extra dagar. Som sagt, läkarna avvaktar och har inte varit till BB för att kolla något.
  • ohhello

Är också i v.34+6 idag. Mår bättre än på flera veckor! Visst det här med levern & kliandet, men annars. Orkade gå TVÅ längre promenader igår, idag har jag varit på picknick i skogen med mamma & hundarna, luftrörskatarren är så gott som borta & är bara liiiite slemmig i halsen nu. Fatta vad skönt att inte behöva sova sittandes/halvliggandes med 5 kuddar under huvudet!

Imorgon börjar min mammaledighet på riktigt, fast jag har ju redan skarvat lite med semester & sjukskrivning så vet inte om det kommer kännas annorlunda.

De ringde från sjukhuset idag och bokade tid till gyn-doktor åt mig till nästa vecka så att de får kolla närmare på min leverpåverkan. Huh. Först fick jag ju bara en telefontid, nu måste jag på besök. Nå, ska till barnmorskan imorgon igen, så får vi se vad hon säger om allt. Ett jäkla springande! :)

• ohhello

Idag var jag till barnmorskan igen. Allt såg bra ut och bebisen har växt 1cm sen i torsdags, och jag har gått ner 0,5kg. Förmodligen för att jag inte är lika svullen längre. :)
    Fick dock sitta & ta ctg-kurva pga viss oro barnmorskan hade (hade nämligen sjukt ont i höger sida när jag kom dit), och den visade att allt såg bra ut. Hade tydligen en sammandragning per 10e minut jag satt där, kände knappt av det dock. Gallsyre-värdena var fortfarande inte klara, vilket är ytterst märkligt?
    Blev dessutom ombokad med sista ultraljud & läkarundersökning till nästa onsdag istället för om två veckor. Har dessutom tid hos barnmorskan igen på måndag.. nå, får lite motion iallafall (bor 2km från sjukhuset & promenerar dit oftast)!

Svar på tråden Bf juli 2015