Inlägg från: KramKolan |Visa alla inlägg
  • KramKolan

Bf juli 2015

Smalltowngal skrev 2015-07-16 22:20:56 följande:

Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in här så pass sent? Är mamma till en 11 månaders dotter som fyller ett år den 31a juli och är gravid med lillebror som är beräknad till den 26e juli :) 10 dagar kvar och känns tungt nu! Grattis till er som fått era :) Och hoppas att ni som väntar fortfarande mår bra.

Grattis och välkommen hit!! Snabbt jobbat, ni kommer ha massa nytta av att de är täta senare!
    Jag har bf dagen efter dig. Tredje barnet. Gissar på 14 dagar över tiden. :-/
  • KramKolan
    Smalltowngal skrev 2015-07-16 23:11:04 följande:
    Det var inte direkt planerat :p men vi tror också att det kommer att bli bra! Har tur att sambon ska vara föräldraledig för dottern i ett halvår nu :)

Okej, hur kommer det sig att du tror att du går över tiden så pass? Gjorde du det med dina andra två? Jag gick över 11 dagar sist, men hoppas på att få tidigare nu.. Trots att det är dumt att hoppas på det.
    Hehe, kan bli så! Men va skönt att vara hemma tillsammans så länge i början! Kanon ju!

Mina kom med 16 månaders mellanrum. Visst har de tjafsat en hel del, men senaste två åren (från 4 år och 5,5 år till idag 6 år och 7,5 år) har vart helt fantastiska! De leker sååå fint, har superkul tillsammans och har otrolig nytta av varandra!

Med min första gick vattnet på bf+13 och hon kom bf+14. Med andra skulle jag bli igångsatt bf+15 men hann bara få Cytotecpiller istoppat så gick mitt vatten spontant. Så lång övergång med båda. Därför gissar jag att jag är en långbärare som bär mina barn länge.
    Är iaf väldigt beredd på det och har mitt sikte inställt på 11 augusti. Så Max 25 dagar kvar! 10 dagar till bf (27 juli), men har inga stora förhoppningar att liten kommer till dess.

Har du några känningar?
  • KramKolan
    Anehhs skrev 2015-07-18 06:36:23 följande:

Igår kväll fick vi vår tös på 51 cm lång och 4180 gram:)

Hon kom verkligen i raketfart, blev inskriven klockan 18.00 och var då öppen 4 cm, så öppnade mig helt och fick ut henne till 22:28.
    Barnmorskan var i chock i och med jag är förstföderska och att jag inte behövdes sys någonting trots att hon var så stor, hon trodde jag inte gjort annat än föda barn;)

Äntligen är hon här!<3

Hoppas allt är bra med er andra!

Stort grattis!! Härligt att allt gått så bra! Stort lycka till nu med första tiden!!!
  • KramKolan

38+5 idag och bebisen är väldigt lugn i magen. Kände den bara några få gånger igår och samma idag. Märks att det är trångt och närmar sig.
    Är trött som en gnu efter en natt med massa kissningar och ont i höfterna. Kl.15 ska vi ha 6 årskalas för sonen med 14 ungar. Ska fixa lite lunch, fast jag är sjukt osugen på mat. Vill bara äta macka och yoghurt. :-/
    Efter lunchen måste jag nog försöka sova middag,.. Zzz....

• KramKolan
    ohhello skrev 2015-07-21 01:04:45 följande:

7 dagar till BF. Vattnet har gått & jag ligger på BB i ctg. Bebis får max vara kvar två dagar till nu så här blev det inte ens väntan på BF-dagen längre.
    Spännande! :)

Wiiieee!!!! Oj va spännande!! Håller tummar och tår att det går smidigt för dig nu! Vi hade väl samma bf, så blir ganska avis. Kör järnet nu!!!!
  • KramKolan
    isaochbel skrev 2015-07-21 01:52:03 följande:

Kl 23.15 kom vår lilla kille till världen med akut kejsarsnitt. Vi kom in till sjukhuset vid 22.15 då jag hade så ont i ena sidan av ryggen och det strålade ut i magen. På sjukhuset visade det sig inte vara värkar men pga min cervix så beslutade doktorn att det var lika bra att plocka ut honom. Tur var det för en artär hade brustit och har vi väntat så hade hela livmodern åkt. Så det blev på BF dagen iallafall.

Stort grattis!!
    Men oj vilken dramatisk förlossning å vilken tur att du fick behålla livmodern.
    Hoppas att du och bebis mår bra ändå nu efteråt! <3 Ta hand om er!!!
  • KramKolan
    ohhello skrev 2015-07-21 20:30:36 följande:

Ja, det var lite tråkigt. Nu vet jag ju inte om det faktiskt är vattnet eller inte. Tycker det droppar samt svider till tillochfrån och har binda på mig nu ifall att.
    Jaja, lär väl märka om det händer något mer.
    Har mensvärk, huvudvärk och känner mig sjuk, ingen feber dock. Kan vara pga för lite sömn eller bara denna knäppa dag.
    Bebis är iallafall helt redo på att ta sig ut, ligger så långt nere med huvudet att de hade svårt att se det på ultraljudet. Frågan är bara hur länge hen tänker ligga så?, några dagar, veckor? Har ju iofs sagt att bebisen inte får komma ut förrän tidigast torsdag pga byte av stjärntecken från kräfta till lejon, haha! Ja, så töntig är jag!

Åt en gooood pizza med mozzarella och pesto. Har nu önskat hem ostbågar när sambon kommer hem från jobbet, får se om han kommer ihåg. :) Vill bara trycka i mig onyttigheter.

Har natten vart lugn?
    Tråkigt när man tror att nåt händer så är det nån som tråkar ner en... Hoppas de har fel och att det visst är på g! <3
  • KramKolan

Äntligen nåt tecken, eller ja... En bit slempropp iaf! Tyvärr inget blod, men en rejäl bit av nåt som inte var vanliga flygningar (vilket jag knappt haft denna graviditet). Igår höll jag igång hela dagen med tvätt, bakning, skigspromenad och storhandling. Sen kom den.
    Idag ska jag till bm. Ska bli spännande att se om bebis är ruckbar än. Förra gången var den nääästan fixerad. Önskar att hon vill känna på mig också, men kommer ha nån ny då min är på semester. Men om jag törs så ska jag fråga iaf. V.39+1 idag.

• KramKolan
    ohhello skrev 2015-07-23 08:22:28 följande:
    Åh vad skönt att höra! :) Tycker det låter så väldigt stort! Dock sa doktorn att huvudet inte var så stort och det är väl det som är värst att trycka ut, resten kommer av sig självt så jag är inte helt orolig. :)

Nu ligger jag och lyssnar på alla världens podcasts om förlossningar och andningsmetoder för att få tips. Haha! Det enda jag vet är att man ska andas, inte hålla emot smärtan och inte trycka i onödan... låter lättare sagt än gjort! Men min mamma som fött fyra barn kommer vara med mig så det här kommer nog gå galant!

Nå nu ska jag iallafall tillbaka till sjukhuset, de ringde och ville ha in mig på ctg igen. :)
    Kan också intyga att 4 kg inte är nån skillnad. Min första vägde 3420g och 50 lång, sydde 5 små stygn på olika ställen. Nr 2 vägde 4050 g och var 53 cm lång. Två små stygn. Kändes ingen skillnad alls på dem i storlek. Gör lika ont båda två. Så försök att inte oroa dig för storleken! Lycka till på ctg idag!
  • KramKolan

39+3, ingen förlossning i sikte. Eller ja... Kom slempropp i tisdags, sen har jag tidvis regelbundna sammandragningar. Men de gör inte speciellt ont. Det drar ihop sig och nån gång måste jag andas lite genom dem. Men tror ändå att det drar ut på tiden. Är ju tredje barnet och jag har förstått att man ofta har mycket förvärkar med trean.
    Idag är jag grymt trött med huvudvärk. Blir en dag på soffan efter att haft flera aktiva dagar med utflykter och massa energi.

• KramKolan

Blir tokig på förvärkar. Skönt att det händer nåt. Men bara om jag sitter/halvligger i soffan. Ställer jag mig upp så dör det.
    Molvärk, sammandragningar med mer tryck i än tidigare. Kan det bara sätta fart?!?

• KramKolan
    Hejhejhej skrev 2015-07-26 20:33:08 följande:

Nu gick min slemmpropp och ett hugg kom och efter det kraftiga värkar. Nu är det paus men får se om det fortgår. Konstigt att allt händer på en gång. Som en blixt kom det bara.

Va spännande!! Håller tummarna att det sätter fart nu!

Kommit slempropp i tisdags, igår och idag för mig. Men inget blodigt, men är säker på att det är slempropp, har inga flytningar i princip. Mycket sammandragningar, några förvärkar och molvärk. Men känns som om det kan hålla på såhär ett tag... :-/ Har bf imorgon.
  • KramKolan
    pompom skrev 2015-07-26 22:25:25 följande:

Grattis Jennie och heja er andra!
    Själv var jag precis inne på förlossningen för en kontroll, haft värkar sedan i förrgår och nu senaste dygnet med 5 minuters mellanrum så kände att jag ville veta hur jag låg till och ev. få något så jag kan få sova lite inatt. 
    Hade bara öppnat mig 1 cm och inte var livmodertappen utplånad heller.
    Värkarna har ju gjort jätte ont så trodde det hänt mer. Känner mig inte så tuff längre :/

Åh fy bubblan.. Att det drar ut på tiden är ju typ det värsta. Väntan och smärtan är inte kul. Man blir så slut....
    Hoppas du får sova inatt och att det drar igång på riktigt imorgon! Hejja hejja!!
  • KramKolan
    doccah skrev 2015-07-26 23:25:57 följande:

Grattis till bebis smile1.gif har bf imorgon och ska till bm oxå. Gör dom fortfarande hinnsvepning om man vill eller ska man strunta helt i att dra upp det? Hade varit kul och se om tappen är mogen eller inte!

Fråga iaf! Min ville inte in och peta innan jag var fullgången men lovade att kolla om jag var öppen i v.41. Har också bf idag men ska till bm på måndag om en vecka. Om hon kollar mig då så ska jag fråga om hon vill göra en hinnsvepning. Värt att fråga, Man kan inte få mer än ett nej.
  • KramKolan
    ohhello skrev 2015-07-27 12:04:52 följande:

V.39+6 idag, BF imorgon. Var in till BM idag och skulle göra en hinnsvepning, men det gick inte för jag var inte tillräckligt öppen. Ska iallafall till doktorn imorgonbitti och blir högst förmodligen igångsatt på onsdag för han hade operationsdag imorgon.

Men då har du väl bf idag?
    Fick höra att bf är 39+6. Det har jag idag och det är bf idag.

Åh va skönt att ha ett slutdatum. Hur kommer det sig att du blir igångsatt?
  • KramKolan
    ohhello skrev 2015-07-27 12:51:29 följande:

Huh, enligt min app och BM är BF imorgon? Haha, nåja.

Jag blir igångsatt för att hon är så stor och doktorn tycker att jag inte ska behöva gå och vänta så länge över tiden. Har dessutom lite för högt blodtryck så han tyckte det var bäst att hon kom ut. :) Sen får vi ju se om igångsättningen fungerar!

Haha, va märkligt att det är olika!

Gud va skönt!! Stort lycka till när det är dags!!!
  • KramKolan

Grattis till Ebbe h81!! Låter som en kanonförlossning!!

Jag har haft sammandragningar/förvärkar hela dagen med 5-10 min mellanrum. Inte superstarka, men de känns ändå mer och mer. Gissar att det håller på såhär några dagar, men vi får se! Spännande är det iaf!

• KramKolan

Klockar värkar. 4-3 min mellan sen kl.8 imorse. De börjar ta i riktigt mycket nu. Tänk om jag ska få mitt tredje barn tidigare är v.42, I'm sooo Happy! Men lite rädd. Alltid läskigt när det drar igång...
    Men jag är ganska så säker på att det är på riktigt nu. Har ringt och bett mina föräldrar komma. Tänker att vi ska åka in när de blir lite tätare mellan värkarna. Spännande som bara den.

• KramKolan

Igår kväll (tisdag 28 juli) kl.18.55 kom vår lilla godbit till världen! 3856g och 51 cm lång! Vi fick en pojke! Precis som jag anade. <3
    Känner mig alldeles chockad att han kom på bf+1. Var liksom inte beredd att han redan skulle komma. Men det känns ändå väldigt skönt!

I måndags hade jag förvärkar hela dagen med 5-10 min mellanrum. Till min besvikelse så sov jag gott med nån aning till känning under natten. Men när jag klev upp kl.8 så drog det på igen. 3-4 min mellan och kraftigare värkar. Lite små blodklumpar i toan två ggr, men inget på pappret. Kl.9 ringde jag fl första gången. Avvakta sa hon.
    Jag kämpade på och kl.11-11.30 så dalade värkarna till var 7-9,5 min. Segt!!! Kände mig besviken men de tog i så jag ringde mamma och pappa för att komma och ta barnen. De skulle komma först 14.30 då de var iväg med husbilen.
    Jag var trött och säkert hungrig. Tog två stora glas med yoghurt och genast drog värkarna igång igen! 2.51, 2.30 och 2.13... De var intensiva och vi har 5 mil till fl så jag ringde kl.13. När jag fick en värk i telefonen så sa hon genast att jag var välkommen in.
    Vi fick ringa en annan barnvakt innan mina föräldrar kom för vi behövde åka.
    Vi kom hit, ctg och undersökning. Tryck i värkarna och öppen 4-5 cm så jag blev inskriven kl.14.40.
    Fick lustgas nästan direkt! Jag bad om ett gåbord. Sen hängde jag vid gåbordet och släppte inte lustgasen. Blev undersökt igen typ vid 17 och var då öppen 8-9 cm och fortfarande har inte vattnet gått.
    Kämpar på ett tag till sen tar de hinnorna och sen går det fort. Han kom ner i en krystvärk och sen ut på 2-3 till. Krystade typ 5 min och det gick lite för fort mendet gjorde så jäkla ont och det var helt svart för ögonen på mig.
    18.55 var han iaf ute. Vår fina pojke!! <3

Å ingen sugklocka behövdes denna gång. Navelsträngen fick pulsera klart. Tog ganska lång tid innan moderkakan kom ut. Men detgick bra det också. Gick sönder lite tyvärr, jag tryckte för fort och hon kunde inte hålla i mot mig. Men, men. Fick sy lite och det är inte skönt. Men nu är det över!

Han sover så fint sen två timmar tillbaka. Jag har sovit en timme. Kan bara ligga på rygg och tror att jag ska smyga upp och kissa nu.

Hoppas ni Som inte fått bebis kommer igång snart!! Kram på er

• KramKolan

Vår lilla Bosse!
    Går riktigt bra med amningen. Känns att det är tredje barnet och man är såå mycket lugnare och trygg i allt. Han äter var tredje timme, sover mellan och går upp fint i vikt.
    Tänk va de är lena och mjuka! Jag är helt förälskad i vår bebis. Njuter på ett helt annat sätt än med de första två. Att få en trea är ljuvligt!!!!!

Svar på tråden Bf juli 2015