Inlägg från: doccah |Visa alla inlägg
  • doccah

Bf juli 2015

ememi skrev 2015-08-10 15:11:33 följande:

Var på förlossningen idag. Bf+15 fick åka hem igen:(

Usch tråkigt! Men sa dom inget om igångsättning? Fick du hinnsvepning?
  • doccah

Någon som har ett tips hur man ska göra när lillan vägrar ta ena bröstet? Har provat att hon ligger i samma ställning som på favvobröstet, alltså med magen mot min sida. Men de hjälper inte hon blir helt hysterisk, fast mjölken rinner bra. Och enda skillnaden är att de bröstet är lite hårdare fortfarande bara..

• doccah
    Mecros skrev 2015-08-11 13:11:48 följande:
    Vänstra bröstet brukar vara lite krångligar för henne att få ett bra tag. Då brukar jag få skjuta henne mer åt vänster så bröstet kommer vid hakan på henne typ. Då lutar hon sig lite inåt och får bättre tag. Och jag får sitta lite mer upprätt och inte luta mig så mycket mot soffan.
    Fast de är det högra hon har problem med :( men ja man kanske får försöka lirka lite med ställning och grepp :( men man blir ju frustrerad när hon är hysterisk och då är de lätt att ge upp och ge henne andra bröstet
  • doccah

Grattis till lille Theo! Äntligen :)
    Och snart snart så kommer bebis sparven, jag gick med över i 11 dagar och vet precis hur uppgiven man är i slutet ! Men poff säger de bara sen helt plötsligt kommer dom <3

• doccah

Här har lillan gjort framsteg, börjat att ta båda brösten igen då jag alltid erbjuder de "dumma" först, och efter mycket bråk och skrik så bara tog hon tag helt plötsligt. Hon har lite svårare att få tag men de går efter lite tjat. Dock har jag så j*vla ont i båda vårtorna!! De var såriga innan men de har försvunnit, ändå gör de mer ont nu. Och amningsnapp tar hon inte heller då den släpper från bröstet hela tiden och viker sig över hennes ansikte istället :/

• doccah
    Jennie1 skrev 2015-08-14 12:40:49 följande:

Är det inte det ena man oroar sig för är det, det andra. Idag har lillan sovit jättemycket, bara pauser för mat varje till varannan timme. Men det andra dagarna brukar hon ha lite vaken tid på morgonen men inte idag. Blir ju direkt orolig om hon är sjuk, men det är säkert vanligt. Tempen låg på 37,2. Var ligger era på?

Imorgon googlar man säkert istället om det är normalt med ett överaktivt spädbarn....!

Ibland sover min lilla i 4 timmar i sträck och ibland bara en timme, och tex igår så sov hon hela förmiddagen och idag har hon varit vaken hela fm osv. En dag sov hon bara hela tiden med matpauser såklart, och hela natten! Men de är nog olika hur de växer tror jag :) ibland somnar inte ens lillan efter hon ätit från båda brösten i typ 1 timme och då undrar man ju om hon är mätt ens :s
  • doccah
    ememi skrev 2015-08-15 06:38:19 följande:
    Åh samma här. Såriga bröstvårtor och amningsnappen är så bökig att få i munnen:( vi fick lite panik igår när theo spydde mörkbrunt. Tydligen är det för det blöder så dant från vårterna. Men ush vilken panik innan man fick veta det. Tjuter när jag ska amma nu på grund av smärtan:(
    Usch ja man får ju såna jäkla blåsor som spricker sen :( jag gråter med varje gång lillan greppar tag, de tar ca 5 min innan smärtan släpper lite. Och har dessutom åkt på mjölkstockning med.. Har hög feber och världens knöl på lillans favvobröst.. Varför måste amning vara så krångligt? Man hör bara alla som säger hur mysigt de är hela tiden och jag längtar dit men fyy för denna smärta :/
  • doccah
    Sparven88 skrev 2015-08-15 07:55:55 följande:

Okej. Jag kan inte vara tyst längre. Vi vaknar med en förväntan i luften idag (om jag ens lyckats få någon sömn inatt).

Det är alltså sagt att det ska ske idag. Nu på förmiddagen ska vi vara på förlossningen för igångsättning. Jag är nervös, spänd, förväntansfull, rädd. Allt på en gång.

Jag hoppas på att det verkligen blir idag, så vi slipper åka hem besvikna.

Jag hör av mig när jag kan! Å återigen; TACK för all pepp! =)

Lycka till! Hoppas du har bebis ikväll eller imorgon !
  • doccah
    Liten till skrev 2015-08-15 15:07:02 följande:

Alla ni som har problem med sår och så vid amningen, prova lanolin! Eller purelan heter den på nåt apotek. Det är rent lanolin (fårfett) och det smörjde jag med varje gång jag ammat i början. Inga sår ingenting. Och den behövs inte torkas bort, för det gör inget om bebis får i sig. Så värd varenda krona!!

Själv håller jag på avslutar amningen. Hade tänkt amma längre men nu blev det inte så. Och som BVC sa, det vikigaste är inte att amma utan att både jag och Maja mår bra. Så det känns rätt ok nu när jag bestämt mig. Nä tillbaka till solstolen, skruttan har sovit i 3 1/2 timme nu så snart lär hon väl vakna. Så nu ska jag njuta av värmen och kanske ta ett dopp i poolen, det var ju några veckor sen smile1.gif

Hur är det för er andra föresten, håller era avslag på eller har de slutat?

Men hur lång tid tar de innan såren försvinner ? Har precis börjat smörja med de efter varje gång
  • doccah
    ohhello skrev 2015-08-15 18:34:52 följande:

Jag använder både lanolin och kokosolja på brösten. Och amningsnapp då visserligen, men bröstvårtorna mår nog bra av lite behandling oavsett sår tänker jag.

Mitt avslag är också mest brun/gula flytningar för att bli blodiga någon dag däremellan. Tydligen helt normalt sa dom när jag frågade. :)

Älskar förresten att amma mitt barn, finns inget mysigare än när hon ligger vid bröstet & håller handen över det/sitt ansikte/ knäpper sina händer - blir lite kärare i henne varje gång.
    Inatt sov hon för första gången en hel natt, ammade henne vid midnatt och vaknade sen lite efter 6 helt schockad av att ha sovit ostört så länge.

Önskar att jag oxå kunde ha amningsnapp för att avlasta mina stackars vårtor men hon vägrar ta den :(
Svar på tråden Bf juli 2015